23948sdkhjf

Ica och Coop i varumärkestopp

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Syntes mest i medier.

Ica är efter Volvo det varumärke som nämns mest i svenska redaktionella medier. Det visar en sammanställning som medieföretaget M-Brain gjort på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

Läs också: Coop dubbla finalister

Undersökningen genomfördes mellan 1 januari till 12 december och baserades på sökningar i M-Brains arkiv. Sökningarna inkluderade svenska redaktionella medier, både tryckt media såväl som online, radio och tv och har sett till omnämnanden, oavsett om de varit positiva eller negativa. I sökningen inkluderades medlemmar till Sveriges Annonsörer, några av de största reklamköparna i Sverige, politiska partier, frekvent omnämnda internationella varumärken, samt sociala plattformar.

Mest omnämnd bland annonsörerna blev Volvo med strax över 72 000 omnämningar, följt av Ica med drygt 60 000. Bland raketerna på listan återfinns Clas Ohlson och Kopparbergs som klättrar flera placeringar.

Twitter omnämndes totalt sett flest gånger (159 849) och är också den sociala plattform som omnämns flest gånger i media, noterbart är att Snapchat, i kontrast till andra liknande sociala varumärken minskar sin publicitet.

– Mätningen av varumärkena ser relativt likartad ut som föregående år. Det är stora, svenska varumärken som varit i medias rampljus. Varumärkesjättarna Volvo, Ica och Ericsson dominerar tillsammans med amerikanska storvarumärken, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer, ett pressmeddelande.

Läs också: Orkla säljer asiatisk dam

Mest omnämnda varumärken (antal omnämningar) :

1. Volvo (72 125)

2. Ica (60 663)

3. Google (56 936)

Läs också: Här lyckas Coop bäst av alla

4. Ericsson (51 196)

5. Nordea (42 671)

6. Apple (41 134)

7. H&M (38 656)

8. Coop (36 075)

9. SEB (32 646)

10. AIK (31 741)

Mest omnämnda sociala plattformar (antal omnämningar) :

1. Twitter (159 849)

2. Facebook (135 936)

3. Instagram (97 099)

4. Youtube (43 825)

5. LinkedIn (8 862)

6. Snapchat (8 128)

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop öppnar första kontantlösa butiken

Coops nya Stockholmsbutik testar flera digitala betallösningar.

200 tjänster ska bort på Ica

Omorganisationen ska frigöra resurser till bland annat digitaliseringen.

Här är de nya ministrarna

Tio Kvantum-handlare i gemensamt grepp

Osäkert om Tillbergabutik

Han kliver in på Fazer

Nyhetsbrev

Karin Brynell om branschens utmaningar

Vd:n för Svensk Dagligvaruhandel i stor intervju om de viktigaste branschfrågorna och vad som står på agendan 2019.

Arkiv

Då öppnar Malmö-butiken

Veganer mer sjukskrivna

Oatly bygger nytt - i USA

Apotekskedja i vårdsatsning

UPPDATERAD: Så satsar Coop 2019

Här finner du information om alla etableringar – butik för butik.

Nio år senare – nu prövar Lidl igen

Krönika
Plasten ersätts med egen påse

Lennart Wallander, vd på Food & Friends, i en krönika om plastens framtid och Bring Your Own-rörelsen.

Så blir Coop-butiken i Sundbyberg

Alkoholfri glögg återkallas

Plus

Mötet
"Köttfrågan får inte polariseras"

Terassläge i Haninge

Malmö får ny Coop

Strålande satsning i Falkenberg

Här öppnar Coop i mars

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Två dagar efter senaste nedläggningen. Nu slutar ytterligare två Ica-butiker som postombud. ”Får inte plats med livsmedel”.

Toalettsitsar stjäls på City Gross

Butikens tak rasade in

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Hon blir ny vd för KF

Ica Kvantum lägger ned posten

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

Amazon letar butikslokaler

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Ica Fastigheter rekryterar

Bergendahls minskade svinnet 2018

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

Sänd till en kollega

0.118