23948sdkhjf

Ica och Coop i varumärkestopp

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Syntes mest i medier.

Ica är efter Volvo det varumärke som nämns mest i svenska redaktionella medier. Det visar en sammanställning som medieföretaget M-Brain gjort på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

Läs också: Coop dubbla finalister

Undersökningen genomfördes mellan 1 januari till 12 december och baserades på sökningar i M-Brains arkiv. Sökningarna inkluderade svenska redaktionella medier, både tryckt media såväl som online, radio och tv och har sett till omnämnanden, oavsett om de varit positiva eller negativa. I sökningen inkluderades medlemmar till Sveriges Annonsörer, några av de största reklamköparna i Sverige, politiska partier, frekvent omnämnda internationella varumärken, samt sociala plattformar.

Mest omnämnd bland annonsörerna blev Volvo med strax över 72 000 omnämningar, följt av Ica med drygt 60 000. Bland raketerna på listan återfinns Clas Ohlson och Kopparbergs som klättrar flera placeringar.

Twitter omnämndes totalt sett flest gånger (159 849) och är också den sociala plattform som omnämns flest gånger i media, noterbart är att Snapchat, i kontrast till andra liknande sociala varumärken minskar sin publicitet.

– Mätningen av varumärkena ser relativt likartad ut som föregående år. Det är stora, svenska varumärken som varit i medias rampljus. Varumärkesjättarna Volvo, Ica och Ericsson dominerar tillsammans med amerikanska storvarumärken, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer, ett pressmeddelande.

Läs också: Orkla säljer asiatisk dam

Mest omnämnda varumärken (antal omnämningar) :

1. Volvo (72 125)

2. Ica (60 663)

3. Google (56 936)

Läs också: Här lyckas Coop bäst av alla

4. Ericsson (51 196)

5. Nordea (42 671)

6. Apple (41 134)

7. H&M (38 656)

Läs också: Ica – tredje mest omtalade varumärket

8. Coop (36 075)

9. SEB (32 646)

10. AIK (31 741)

Mest omnämnda sociala plattformar (antal omnämningar) :

1. Twitter (159 849)

2. Facebook (135 936)

3. Instagram (97 099)

4. Youtube (43 825)

5. LinkedIn (8 862)

6. Snapchat (8 128)

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Toppcheferna: ”Därför tatuerade vi in #coopärcoolt”

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

På nytt jobb
Ny butikschef på Coop i Ullånger

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Hon är moderator för Retaildagen

Då rullas Hemköps nya matmoduler ut

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Ny skatt på plastpåsar – blir dubbelt så dyra

Ny Kvantum i centrala Stockholm blir pilot för nytt koncept

Handlaren: Butiken ska bli en matdestination.

Hälften tråkas ut av e-handel

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Ny majoritetsägare för Paradiset

"Verksamheten är i ett perfekt skede för att skalas upp."

Surtantens lägger ner

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Svag månad för dagligvaruhandeln

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Här byggs ny Coop-butik

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Paradiset och Midsona startar företag ihop

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Kontanterna fortsatt ohotade

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172