23948sdkhjf

Ica och Coop i varumärkestopp

Syntes mest i medier.

Ica är efter Volvo det varumärke som nämns mest i svenska redaktionella medier. Det visar en sammanställning som medieföretaget M-Brain gjort på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

Undersökningen genomfördes mellan 1 januari till 12 december och baserades på sökningar i M-Brains arkiv. Sökningarna inkluderade svenska redaktionella medier, både tryckt media såväl som online, radio och tv och har sett till omnämnanden, oavsett om de varit positiva eller negativa. I sökningen inkluderades medlemmar till Sveriges Annonsörer, några av de största reklamköparna i Sverige, politiska partier, frekvent omnämnda internationella varumärken, samt sociala plattformar.

Mest omnämnd bland annonsörerna blev Volvo med strax över 72 000 omnämningar, följt av Ica med drygt 60 000. Bland raketerna på listan återfinns Clas Ohlson och Kopparbergs som klättrar flera placeringar.

Twitter omnämndes totalt sett flest gånger (159 849) och är också den sociala plattform som omnämns flest gånger i media, noterbart är att Snapchat, i kontrast till andra liknande sociala varumärken minskar sin publicitet.

– Mätningen av varumärkena ser relativt likartad ut som föregående år. Det är stora, svenska varumärken som varit i medias rampljus. Varumärkesjättarna Volvo, Ica och Ericsson dominerar tillsammans med amerikanska storvarumärken, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer, ett pressmeddelande.

Mest omnämnda varumärken (antal omnämningar) :

1. Volvo (72 125)

2. Ica (60 663)

3. Google (56 936)

4. Ericsson (51 196)

5. Nordea (42 671)

6. Apple (41 134)

7. H&M (38 656)

8. Coop (36 075)

9. SEB (32 646)

10. AIK (31 741)

Mest omnämnda sociala plattformar (antal omnämningar) :

1. Twitter (159 849)

2. Facebook (135 936)

3. Instagram (97 099)

4. Youtube (43 825)

5. LinkedIn (8 862)

6. Snapchat (8 128)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08