23948sdkhjf

Okritisk rapportering om ekomat

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Brist på granskning i svenska medier.

Den uppmärksammade rapporten från Chalmers som ifrågasätter miljönyttan med ekologisk livsmedelsproduktion har delat forskarvärlden. Men debatten är inte ny. Diskussionen om den ekologiska matens värde för miljön och dess kvaliteter som livsmedel har pågått inom forskningen i flera år, även om den inte alltid gett avtryck i media.

Läs också: Ekobutik i konkurs

Nu har också Näringslivets medieinstitut granskat journalistiken om ekomat i ett större perspektiv. Slutsatsen är att ekologisk matproduktion för det mesta beskrivs positivt och okritiskt. Det handlar mest om en tävling i att öka den ekologiska andelen. De ekonomiska perspektiven är förvånansvärt få, skriver rapportförfattaren Edvard Hollerz, trots att det är viktigt för både kommuner och enskilda konsumenter.

Han hänvisar också till den oberoende bevakaren Ekoweb, som i sin marknadsrapport för förra året konstaterade att det finns ett starkt ekonomiskt intresse från dagligvaruhandeln att öka ekoandelen, eftersom marginalerna är högre för ekologiska livsmedel.

När det gäller offentliga kök handlar det nästan uteslutande om att nå uppsatta mål för ekologisk andel – mål som i stort inte ifrågasätts.

Bakgrunden till studien är en debattartikel av Torbjörn Fagerström, professor emeritus i teoretisk ekologi vid Lunds universitet, i Svenska Dagbladet i våras. ”Journalisterna har helt svalt eko-propagandan”, skrev han då.

Läs också: Fint år för ekomjölken: Upp 12 procent

Han och Jens Sundström på SLU har tidigare undersökt tryckta mediers rapportering om ekomat. Detta följs nu upp i den aktuella rapporten där SVT:s och Sveriges Radios rapportering har granskats.

Nu kommenterar Torbjörn Fagerström den nya rapporten:

– Medier brister gravt i sitt journalistiska uppdrag, nämligen att skildra verkligheten, inte bara en del av verkligheten, säger han.

Hela rapporten går att ladda ner här.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop lägger ned – på grund av gruva

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Coop tar in omtalad vegoburgare

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

City Gross cateringförvandling ger effekt

Arkiv

Coop börjar med hundparkeringar

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Norska laxdöden kan kosta miljard

De kan vinna ekopris

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Ledare
Personalen i skuggan av tekniken

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Listan: 21 Ica-kvinnor som får handlarstipendium

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Ekobutik i konkurs

Kopparbergs backar

Zetadisplay visar stark tillväxt

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Få kunder anmäler prisfusk

Premiär för Coops kontantlösa pilot

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Ingen sammanslagning – storfusionen fick nej

Japansk bank investerar miljard i indisk nätmathandel

Jungfrufärd för förarlösa lastbilen

Coop-fusionen blir av – då lämnar föreningschefen

På nytt jobb
Coop-företagare öppnar nytt som frifräsare

Ica säljer Hemtex

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.168