23948sdkhjf

Okritisk rapportering om ekomat

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Brist på granskning i svenska medier.

Den uppmärksammade rapporten från Chalmers som ifrågasätter miljönyttan med ekologisk livsmedelsproduktion har delat forskarvärlden. Men debatten är inte ny. Diskussionen om den ekologiska matens värde för miljön och dess kvaliteter som livsmedel har pågått inom forskningen i flera år, även om den inte alltid gett avtryck i media.

Läs också: Ekologiskt saktar in

Nu har också Näringslivets medieinstitut granskat journalistiken om ekomat i ett större perspektiv. Slutsatsen är att ekologisk matproduktion för det mesta beskrivs positivt och okritiskt. Det handlar mest om en tävling i att öka den ekologiska andelen. De ekonomiska perspektiven är förvånansvärt få, skriver rapportförfattaren Edvard Hollerz, trots att det är viktigt för både kommuner och enskilda konsumenter.

Han hänvisar också till den oberoende bevakaren Ekoweb, som i sin marknadsrapport för förra året konstaterade att det finns ett starkt ekonomiskt intresse från dagligvaruhandeln att öka ekoandelen, eftersom marginalerna är högre för ekologiska livsmedel.

När det gäller offentliga kök handlar det nästan uteslutande om att nå uppsatta mål för ekologisk andel – mål som i stort inte ifrågasätts.

Bakgrunden till studien är en debattartikel av Torbjörn Fagerström, professor emeritus i teoretisk ekologi vid Lunds universitet, i Svenska Dagbladet i våras. ”Journalisterna har helt svalt eko-propagandan”, skrev han då.

Läs också: ”Fler vill att någon annan ska lösa vardagspusslet”

Han och Jens Sundström på SLU har tidigare undersökt tryckta mediers rapportering om ekomat. Detta följs nu upp i den aktuella rapporten där SVT:s och Sveriges Radios rapportering har granskats.

Nu kommenterar Torbjörn Fagerström den nya rapporten:

– Medier brister gravt i sitt journalistiska uppdrag, nämligen att skildra verkligheten, inte bara en del av verkligheten, säger han.

Hela rapporten går att ladda ner här.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Icahandlare i Stockholm får inte sälja tobak – biter ifrån

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Ingen ny Ica – Träffpunkten får ny ägare

Plus

700 miljoners emv-företag ska sexdubblas och startar eget varumärke

Matsvinnet från butiker tre gånger så stort

Ny mätmetod gav dramatisk ökning.

Nyhetsbrev

Lidl tar in köttspecialisten Percys i nya unika butikskonceptet

Arkiv
Plus

Mötet
Han ska lösa veganostgåtan

34 färska miljoner in i en investeringsrunda och ett sålt tech-bolag borgar för att Sorosh Tavakoli kan nå sitt mål, att ta fram en veganost som smakar gott. – Jag kan ge projektet den tid det behöver.

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

De är Sveriges grönaste varumärken

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

1

Krav på ny kontantutredning får stöd av Hemköpshandlare

Så är planen med Icanders

Den kombinerade butiken och restaurangen får 240 kvadratmeter kundyta och över 100 sittplatser.

All engångsplast borta på Lidl

1

Ica lanserar klimatkasse

Plus

Vassa andelsspel en vinst för Årets förbutik

Lidls unika Visbybutik snor butikschef från Ica Maxi

Willys butiksbyggare bjöd på jobbet

Här bygger de Göteborgs första sociala matbutik.

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Ännu en Maxi blir med restaurang – så ska den se ut

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Plus

Mötet
Ökade 20 miljoner bara med ledarstilen

Därför tappar dagligvaruhandeln mark

En tredjedel omställda – här är nästa fem Netto som blir Coop

Handlar’n går över till Ica – fyrdubblar ytan

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Stort bråk efter Coops nedläggningsbesked

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Chefen har ordet
”Detaljerna viktiga – även på nätet”

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Ekomjölk i koldioxidneutral förpackning

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.157