23948sdkhjf

Axfood byter stil

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Ny grafisk form för koncernbolaget.

Efter närmare 20 år byter dagligvarukoncernen Axfood logotype och grafisk form. Med hjälp av den kända designbyrån Kurppa Hosk har man tagit fram en ny form som ”ska spegla dagens Axfood, visa ett modernt och progressivt koncernvarumärke och bygga en starkare kultur internt.”

Läs också: Handlar'n ökar tempo – blir Tempo

– Vi har tagit stora kliv inom många områden och har såväl utvecklat vårt erbjudande och vår tillgänglighet som expanderat verksamheten med fler butiker, e-handel och nya segment. Vi har även tagit steg för att möta morgondagen med digitalisering och automatisering och har som koncern utvecklats mycket sedan starten. Nu följer även formen med, säger Klas Balkow, vd och koncernchef på Axfood, i en kommentar.

Den nya logotypen ska vara ”stark, tidlös och relevant.” Det grafiska elementet i x:et är en visuell förenkling av inspirationskällan som är växtens ax. Typografin blir en bärare av identiteten liksom den varma och jordnära färgpaletten.

Den nya formen förtydligar också Axfoods roll som koncernvarumärke där logotypen färg- och formmässigt skiljer sig från de egna butikskedjornas logotyper, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Den nya visuella identiteten börjar införa nu och utrullningen sker successivt under året, i både digitala och fysiska miljöer.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
6

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Ica-butik har brunnit ned

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Arkiv
Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Anammas kunder slussas till Coop

Katrineholm förbjuder tiggeri

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

City Gross och Jontefonden vann pris

Axfood fortsätter köra med Circle K

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Forskning: Med mobilen i handen ökar snittköpen

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Slopar buräggen i emv

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Krönika
”Sänk temperaturen i kylkedjan”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153