23948sdkhjf

Axfood backar efter matbluffen

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

”Vi tar alla former av kritik på allvar. Speciellt sådan som är befogad.”

Fri Köpenskap berättade i går om alla finalisterna i den mediala antitävlingen Årets Matbluff. Bland de, enligt Äkta vara, mest bluffade produkterna 2018 återfanns bland andra Garants ekologiska grönsaksjuice.

Läs också: Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

Garant har marknadsfört sin produkt som en kallpressad grönsaksjuice när den i själva verket innehåller två tredjedelar äppeljuice. Inte ens på baksidan får man veta andelen äppeljuice eftersom det inte är lag att skriva ut det, säger Björn Bernhardson, medgrundare av Äkta vara och jurymedlem i Årets matbluff.

Han tror att Axfood, som står bakom produkten, medvetet valt att undanhålla den höga mängden äppeljuice eftersom den innebär en hög andel socker – som många konsumenter gärna undviker av hälsoskäl.

Jag förstår att det är lättare att göra en juice god med äpplen snarare än rödbetor, selleri och fänkål som det står på produkten men de konsumenter som druckit juicen i god tro att de väljer ett nyttigare alternativ baserat på grönsaker har blivit lurade, säger han till Fri Köpenskap.

Axfood väljer nu att backa.

Läs också: Axfood säljer sin del i Direkten

Vi tar alla former av kritik på allvar. Speciellt sådan som är befogad. I det här fallet är kritiken det, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood till Fri Köpenskap.

Livsmedelsjätten, som bland annat äger Willys och Hemköp förändrar nu produkten.

Det är helt fel att kalla produkten grönsaksjuice när den innehåller så stor del frukt. Vi behåller produkten men byter namn på förpackningen och kallar den enbart juice i fortsättningen. Den här gången blev det tyvärr fel och vi beklagar det, konstaterar Claes Salomonsson.

Oatly, vars Havregurt också är finalist tycker inte att finalist-nomineringen är rättvis. 

Läs också: Axfoods nya svinngrepp – tar bort klass 1-märkning

Vi aldrig har påstått att Havregurt är en yoghurt, eller att den innehåller levande bakteriekultur. När vi tillverkar Havregurt tillsätter vi syrningskultur för att få den syrliga goda smaken, säger Linda Nordgren, kommunikationsansvarig på Oatly.

Kommer ni att förändra eller plocka bort den aktuella produkten?

Vår Havregurt är en av våra mest populära produkter och en fantastisk produkt för alla som vill äta och dricka mer växtbaserat för hälsans och klimatets skull. I dagsläget är det inte aktuellt att förändra den.

Fri Köpenskap har sökt övriga finalister för kommentarer utan resultat. Läs mer om dessa produkter här.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Arkiv

Svag månad för dagligvaruhandeln

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Här byggs ny Coop-butik

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

Astrid och aporna återuppstår

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171