23948sdkhjf

Axfood backar efter matbluffen

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

”Vi tar alla former av kritik på allvar. Speciellt sådan som är befogad.”

Fri Köpenskap berättade i går om alla finalisterna i den mediala antitävlingen Årets Matbluff. Bland de, enligt Äkta vara, mest bluffade produkterna 2018 återfanns bland andra Garants ekologiska grönsaksjuice.

Läs också: Axfood över 2 miljarder

Garant har marknadsfört sin produkt som en kallpressad grönsaksjuice när den i själva verket innehåller två tredjedelar äppeljuice. Inte ens på baksidan får man veta andelen äppeljuice eftersom det inte är lag att skriva ut det, säger Björn Bernhardson, medgrundare av Äkta vara och jurymedlem i Årets matbluff.

Han tror att Axfood, som står bakom produkten, medvetet valt att undanhålla den höga mängden äppeljuice eftersom den innebär en hög andel socker – som många konsumenter gärna undviker av hälsoskäl.

Jag förstår att det är lättare att göra en juice god med äpplen snarare än rödbetor, selleri och fänkål som det står på produkten men de konsumenter som druckit juicen i god tro att de väljer ett nyttigare alternativ baserat på grönsaker har blivit lurade, säger han till Fri Köpenskap.

Axfood väljer nu att backa.

Läs också: Matrebellerna avslutade året starkt

Vi tar alla former av kritik på allvar. Speciellt sådan som är befogad. I det här fallet är kritiken det, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood till Fri Köpenskap.

Livsmedelsjätten, som bland annat äger Willys och Hemköp förändrar nu produkten.

Det är helt fel att kalla produkten grönsaksjuice när den innehåller så stor del frukt. Vi behåller produkten men byter namn på förpackningen och kallar den enbart juice i fortsättningen. Den här gången blev det tyvärr fel och vi beklagar det, konstaterar Claes Salomonsson.

Oatly, vars Havregurt också är finalist tycker inte att finalist-nomineringen är rättvis. 

Läs också: De slutar med palmolja

Vi aldrig har påstått att Havregurt är en yoghurt, eller att den innehåller levande bakteriekultur. När vi tillverkar Havregurt tillsätter vi syrningskultur för att få den syrliga goda smaken, säger Linda Nordgren, kommunikationsansvarig på Oatly.

Kommer ni att förändra eller plocka bort den aktuella produkten?

Vår Havregurt är en av våra mest populära produkter och en fantastisk produkt för alla som vill äta och dricka mer växtbaserat för hälsans och klimatets skull. I dagsläget är det inte aktuellt att förändra den.

Fri Köpenskap har sökt övriga finalister för kommentarer utan resultat. Läs mer om dessa produkter här.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

De kan vinna Icas entreprenörspris

Nyhetsbrev

Apotek Hjärtat ska komplettera Coop och Eurocash – ingen Ica planerad – ännu

Arkiv

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Så mycket ökade försäljningen i januari

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Första Biofach för Business Sweden

Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

Crunchfish och Clearon lanserar gemensam lösning.

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Här landar butikens egna odling

Maxi-handlare tar närodlat ett steg vidare.

Varsel när Coop byter köttleverantör

Lidl expanderar i Malmö

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Så tar du vara på turismen

Turister spenderar miljarder varje år - dagligvaruhandeln har mycket att tjäna.

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

Plus

Stenkoll på säsongen säljer växter

Så blir du en stjärna på det gröna.

Framgång för Pricer

E-handelsexperten om Mathem-affären

Kinnevik går in som största ägare i Mathem

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Probi lyfte under året

Ny frifräsare till Örebro

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Chefen har ordet
Ingen vill neka någon att handla

På nytt jobb
Apotekskedja värvar från Ica

Nu kan du leasa bil hos Lidl

Uppskjuten Luleåbutik kan bli klar i år

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153