23948sdkhjf

Ica – tredje mest omtalade varumärket

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Men Lidl är uppstickaren när kunderna får säga sitt.

I Yougovs årliga brandindex mäts svenskarnas uppfattning kring 300 varumärken. En av parametrarna är så kallat buzz, vilket indikerar i vilken grad varumärkena har omnämnts positivt. Ica placerar sig på en tredje plats.

Läs också: Restaurang och deli vid ny Lidl

Vi är naturligtvis mycket stolta att vi behåller vår topplacering. Ica är ett varumärke som många möter dagligen och att det är ett positivt buzz kring oss ser vi som ett tecken på att vi tillsammans med butikerna lyckas leva upp till vår vision att göra vardagen lite enklare, säger Emelie Ericson, pressansvarig på Ica Gruppen till Fri Köpenskap.

Volvo är precis som i 2017 års undersökning i klar topp. Swish behåller sin andraplacering men Ica har minskat avståndet och nu skiljer bara 0,2 poäng jämfört med 2,1 i fjol.

Uppstickaren Lidl fortsätter starkt och knappar in på en femte plats när det gäller snabbast ökande varumärken. Med en poängförändring på 2,9 är de listans femte snabbast växande varumärke. Totalt betyg är 13,5.

Det känns jätteroligt och det är det bästa kvitto man kan få eftersom buzz mäter hur kunderna pratar om oss mellan varandra, säger Bella Goldman, marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl Sverige till Fri Köpenskap.

Läs också: IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Bella Goldman. Foto: Siw Kejonen

Resultatet visar inte bara på ett gott marknadsföringsarbete utan också att kedjan håller vad man lovar.

Vi kan snacka hur mycket vi vill men om vi inte lever upp till förväntningarna när kunderna kommer in i butikerna så spelar det ingen roll. Det här är ett recept på att vi lyckats på alla plan, säger hon.

Mycket har handlat om att tvätta bort ett oförtjänt negativt rykte.

Vi har verkligen lyckats nå ut med att lågt pris inte behöver betyda låg kvalitet. Man kan veckohandla goda råvaror till bra pris hos Lidl och det har vi visat för kunderna, konstaterar Bella Goldman och tillägger:

Vi lever som vi lär.

Lidl är det varumärke som växer femte snabbast. 

Mer om: Ica | Lidl | varumärken | Yougov
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
6

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Ica-butik har brunnit ned

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Arkiv
Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Anammas kunder slussas till Coop

Katrineholm förbjuder tiggeri

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

City Gross och Jontefonden vann pris

Axfood fortsätter köra med Circle K

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Forskning: Med mobilen i handen ökar snittköpen

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Slopar buräggen i emv

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Krönika
”Sänk temperaturen i kylkedjan”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17