23948sdkhjf

Ica – tredje mest omtalade varumärket

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Men Lidl är uppstickaren när kunderna får säga sitt.

I Yougovs årliga brandindex mäts svenskarnas uppfattning kring 300 varumärken. En av parametrarna är så kallat buzz, vilket indikerar i vilken grad varumärkena har omnämnts positivt. Ica placerar sig på en tredje plats.

Läs också: Första spadtaget för Lidls NollCO2-butik

Vi är naturligtvis mycket stolta att vi behåller vår topplacering. Ica är ett varumärke som många möter dagligen och att det är ett positivt buzz kring oss ser vi som ett tecken på att vi tillsammans med butikerna lyckas leva upp till vår vision att göra vardagen lite enklare, säger Emelie Ericson, pressansvarig på Ica Gruppen till Fri Köpenskap.

Volvo är precis som i 2017 års undersökning i klar topp. Swish behåller sin andraplacering men Ica har minskat avståndet och nu skiljer bara 0,2 poäng jämfört med 2,1 i fjol.

Uppstickaren Lidl fortsätter starkt och knappar in på en femte plats när det gäller snabbast ökande varumärken. Med en poängförändring på 2,9 är de listans femte snabbast växande varumärke. Totalt betyg är 13,5.

Det känns jätteroligt och det är det bästa kvitto man kan få eftersom buzz mäter hur kunderna pratar om oss mellan varandra, säger Bella Goldman, marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl Sverige till Fri Köpenskap.

Läs också: Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Bella Goldman. Foto: Siw Kejonen

Resultatet visar inte bara på ett gott marknadsföringsarbete utan också att kedjan håller vad man lovar.

Vi kan snacka hur mycket vi vill men om vi inte lever upp till förväntningarna när kunderna kommer in i butikerna så spelar det ingen roll. Det här är ett recept på att vi lyckats på alla plan, säger hon.

Mycket har handlat om att tvätta bort ett oförtjänt negativt rykte.

Vi har verkligen lyckats nå ut med att lågt pris inte behöver betyda låg kvalitet. Man kan veckohandla goda råvaror till bra pris hos Lidl och det har vi visat för kunderna, konstaterar Bella Goldman och tillägger:

Vi lever som vi lär.

Lidl är det varumärke som växer femte snabbast. 

Mer om: Ica | Lidl | varumärken | Yougov
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Sommarklippet – halva priset på Fri Köpenskap!

Axfoods e-handelslyft

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Arkiv

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Greenfood köper finsk verksamhet

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Hon är moderator för Retaildagen

Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

Ska halvera svinnet från 1,65 procent och tror att e-handeln ligger på tio procent 2025.

På nytt jobb
Hon blir ny vd för Coop Mitt

Anders Stakes efterträdare hämtas från ÖoB.

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

Coop bryter med franchisetagare

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Ica tecknar storavtal med Coor

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158