23948sdkhjf

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

Med 17 606 röster blev det jordskredsseger när margarinet Lätta tog hem Äkta varas antipris Årets matbluff 2018.

Läs också: Axfood backar efter matbluffen

På Lätta Originals förpackning kan man läsa att varan är gjord med svensk raps och smakrik kärnmjölk. På framsidan syns rapsblommor och man lyfter också fram att den tillverkas i Sverige. Först i den finstilta texten på baksidan framkommer att den näst största ingrediensen efter vatten är palmolja.

Palmoljan är starkt kritiserad av en rad olika miljöskäl – bland annat för den skövling av regnskog som produktionen innebär.

Man känner mycket väl till debatten kring palmolja och istället för att berätta sanningen försöker man lura konsumenterna för att sälja fler produkter, säger Björn Bernhardson, medgrundare av Äkta vara och jurymedlem i Årets matbluff, till Fri Köpenskap.

Margarin, gjort på svenskt vatten och tropisk palmolja hade varit en mer rättvis beskrivning, menar han.

Läs också: Tolv produkter anmälda – anses vara bluffar

Flera margarinsorter använder palmolja men själva bluffen är att man försöker dölja den näst största ingrediensen och istället trycka på de svenska råvarorna. Om Lätta inte försökt framställa sig som ett svenskt raps-alternativ skulle de inte bli finalister och säkert inte ens nominerade.

Björn Bernhardson.

Det är konsumenterna som nominerar produkterna och sedan även röstar fram vinnaren. Intresset för Årets matbluff blev rekordstort i år och totalt inkom 30 680 röster, vilket är dubbelt så många som i fjol då Polaricas kronhjortskav stod som vinnare. Erik Lallerstedts tryffelbearnaise vann året dessförinnan.

Det kan uppfattas som en rolig grej men det finns ett viktigt budskap. Vi vill öka transparensen mot kunderna. Konsumenterna förtjänar att veta vad man stoppar i sig.

Lätta svarar på kritiken i ett mejl.

Läs också: Pepparkakorna du inte vill sälja

Vi är lite förvånade och naturligtvis besvikna. Vi har stor respekt för att palmoljan är en omdiskuterad ingrediens då produktionen bland annat kan hota ovärderliga arter och ekosystem. Just därför är det viktigt att välja hållbart producerad palmolja som är certifierad enligt RSPO, något som även Världsnaturfonden rekommenderar. All palmolja i våra produkter är spårbar och hållbart certifierad enligt RSPO:s kriterier.

Två tredjedelar av de produkter som tidigare varit finalister i Årets Matbluff har antingen förändrats eller plockats bort ur sortimentet. Lätta har i dagsläget inga sådana planer.

Palmoljan, certifierad och spårbar eller inte, är starkt kritiserat ur miljöhänsyn. Den bör undvikas i alla former. Punkt slut. Certifieringen handlar om att köpa sig ett bättre samvete snarare än att lösa problemen, säger Björn Bernhardson.

Han hänvisar till Norge – där debatten pågått en längre tid.

Läs också: De kräver innehållsdeklaration för alkohol

Förr var palmolja en vanlig ingrediens i deras margarin men av de produkter jag tittat på är den helt borta nu.

Även Axfood var finalist i Årets matbluff med Garants grönsaksjuice. Som Fri Köpenskap tidigare berättat har de nu valt att backa och ändra benämningen på produkten. Vilket sätt man gör det på har Björn Bernhardson däremot synpunkter på. 

– Man får det att framstå nästan som en slump att man valt att dölja äppeljuicen i produkten. Menar nästan att, "oj, här råkade det bli fel". Självklart har man full koll på exakt vad man har gjort. Det är ett medvetet val att försöka lura konsumenterna att de dricker en grönsaksjuice när den riktiga istället basen är äpple med hög andel socker, säger han. 

Läs artikeln om alla finalisterna och ta del av motiveringarna här.

Så fördelades rösterna. 

Lätta Original: 17 606 röster.

Glacéau (Coca Cola) Smartwater: 5 338 röster.

Oatly Havregurt naturell: 4 266 röster. 

Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice: 1 769 röster. 

Festis Guanabana pineapple: 1 701 röster.

Källa: Äkta vara.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Ny skatt på plastpåsar — blir dubbelt så dyra

Ny Kvantum i centrala Stockholm blir pilot för nytt koncept

Handlaren: Butiken ska bli en matdestination.

Ny majoritetsägare för Paradiset

"Verksamheten är i ett perfekt skede för att skalas upp."

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Hälften tråkas ut av e-handel

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Surtantens lägger ner

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Svag månad för dagligvaruhandeln

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Här byggs ny Coop-butik

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Kontanterna fortsatt ohotade

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Astrid och aporna återuppstår

Orkla köper klassiskt importföretag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17