23948sdkhjf

Rysk kedja ska ta lågpris tillbaka till rötterna

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Utmanar de tyska butikerna med ett avskalat koncept.

Lågpriskoncepten har en stark ställning och en lång historia i Tyskland, härifrån kommer både Lidl och Aldi. Nu får dock veteranerna tampas med en ny konkurrent från oväntat håll. På tisdag slår nämligen den ryska lågpriskedjan Torgservis från Sibirien slår upp sin första butik i Leipzig, det skriver tidningen Süddeutsche Zeitung.

Läs också: Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Butiken som går under namnet Mere är mer avskalad och påminner om Lidls tidigare dagar där fokus låg på just det låga priser då butiken med sina lysrör och pallar direkt på butiksgolvet mer påminner om en lagerlokal. Butiken är också belägen i en gammal Aldi-lokal.

Lågpriskedjan som expanderat kraftigt sedan starten 2009 är dessutom ovanlig på så vis att den är franschisebaserad, vilket i kombination med dess effektiva logistikkedja i dag har 731 butiker och expanderat till bland annat Kazakstan, Vitryssland, Rumänien och Kina. Planer finns även på att expandera till Polen.

Tyska experter, däribland marknadsföringsexperten Martin Fassnacht vid handelshögskolan i Düsseldorf är dock skeptisk till kedjans potential. Till tidningen Focus säger han att även om östra Tyskland har potential saknas köpkraft i västra och södra Tyskland och enligt honom krävs det närmare 100 butiker för att kunna få en lågpriskedja att lyfta, något som kan bli svårt för Torgservis.

Mer om: Aldi | Lidl | Mere | Torgservis | Tyskland
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Duni vinner på prishöjningar

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Arkiv

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Convenience fortsätter växa

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

GDL vann Bergendahls upphandling

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Ica-butik har brunnit ned

6

Unik undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Slopar buräggen i emv

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.22