23948sdkhjf

Kunderna vill ha gratis leverans

Undersökningen: Konsumenterna inte beredd att betala för hemkörning.

Dagligvaruhandeln växer förhållandevis snabbt på nätet men tempot skulle kunna öka betydligt snabbare om konsumenterna vore mer betalningsvilliga när det gäller hemleveranser.

Fyra av tio konsumenter som tidigare varit nätmatskunder skulle komma tillbaka om de slapp betala för hemleveransen. Gratis hemleverans är sålunda den enskilt viktigaste faktorn för konsumenten. Det visar en undersökning från Yougov på uppdrag av shoptech-företaget Strongpoint.

– Jag är inte förvånad. Studier visar att svensken generellt inte är beredd att betala för hemleverans och det kan helt klart vara en faktor som bromsat tillväxten för nätmat i Sverige. Tillväxten här har visserligen varit hög, men vi ligger fortfarande på relativt sett låga nivåer jämfört med många andra länder i Europa, säger Svetlana Kolesova, som forskar på svensk dagligvaruhandel vid Handelshögskolan i Stockholms Center for Retail Studies i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141