23948sdkhjf

Ekotrenden stannar av

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Efter flera rekordår ser trenden nu ut att avta.

2018 blev ännu ett rekordår för ekologiska varor i Sverige, men segmentet ökar betydligt makligare än tidigare, det framgår av tidningen Ekowebs nya marknadsrapport.

Läs också: Ekobutik i konkurs

Totalt ökade den ekologiska livsmedelsmarknaden med drygt en miljard kronor till 28,8 miljarder kronor, en ökning med fyra procent.

Bland de stora dagligvarukedjorna, Ica, Coop och Axfood är det bara Axfood som sett en värdeökning för sin ekoförsäljning.

– Fokus i detaljhandeln har flyttats från enbart ekologiskt, till att ekologiskt är en av flera faktorer i hållbarhetskonceptet. Handeln har inte styrt kunden mot ekologiskt och vi ser en minskad marknadsföring och sämre exponering jämfört med tidigare år, säger Cecilia Ryegård, analytiker på Ekoweb i rapporten.

De kategorier som påverkats mest av den avmattade trenden är mjölk och kött. Detta uppges till viss del bero på den ökade vegetariska trenden. De konsumenter som tidigare köpte ekologiskt kött eller mejeri har i större utsträckning gått

Läs också: Paradiset byter kostym: ”Varit planen hela tiden”

– Prognosen för 2018 byggdes på att detaljhandeln skulle omsätta den ökade råvarutillgången, från Sveriges ekologiska jordbruk, i ökad försäljning. Så har inte skett. I stället har marknaden fått ett överskott på till exempel ekologisk mjölk, kött och ägg. Under 2019 går därför ett antal producenter tillbaka till konventionell produktion, säger Cecilia Ryegård.

I rapporten beskrivs också hur fokuset i butikerna blivit allt mer splittrat mellan olika hälso- och miljötrender och att det, framförallt hos Ica råder en frånvaro av enskilda satsningar på ekologiskt.

Försäljningen i framtiden förväntas dock fortsätta att öka, om än i minskad takt. Ekowebs prognos halveras till en ökningstakt på en miljard kronor, istället för två miljarder framöver, till och med 2028.

Mer om: ekologiskt | Ekoweb
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Arkiv

Svag månad för dagligvaruhandeln

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Här byggs ny Coop-butik

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

Astrid och aporna återuppstår

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144