23948sdkhjf

Från stjärnkrog till skivad ost

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Jan Ljungblom, kategorichef för ost och mejeri på Ica, har testat det mesta i branschen.

Jag hade ganska högtflygande planer som kock, att jag både skulle ha restaurang och skulle tävla, säger Jan Ljungblom.

Läs också: Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Jan Ljungblom jobbade bland annat på en av landets första krogar med en stjärna i Guide Michelin samt på kungaparets egna kocks krog i Vallentuna.

Ibland när man jobbar i restaurangbranschen blir man bara så arg, och vid ett tillfälle brast det och jag slutade. Då hamnade jag som av en slump i butik och där var jag kvar väldigt länge.

Efter sitt avhopp från kockbanan och vad som skulle visa sig bli hans första sejour i dagligvarubranschen började det åter klia i fingrarna för Jan Ljungblom och han bytte då återigen bransch. Den gången var det leverantörsledet som lockade.

Är du rastlös?
Jag gillar nog främst nya utmaningar, men jag var nog lite rastlös när jag var yngre ja.

Jan Ljungblom började på Ica 2001 och där har han varit sedan dess med undantag av en till avstickare i leverantörsledet. Enligt honom har hans många olika positioner varit berikande, utan dem säger han är det nästan omöjligt att få en bra överblick av branschen.

Det är som med politiker, håller man endast på med inköp så förstår man inte hela bilden. Gör man något annat kan man istället förstås sig på hela verksamheten. Oavsett vad man tror så är det kunskap som krävs och oftast är det praktiskt kunskap, säger Jan Ljungblom.

Får du användning av gamla kunskaper?

Absolut, produktkunskap blir aldrig gammal eller omodern, den kommer alltid att vara modern och högst nödvändig att veta. Sen kan produktmetoder och liknande förfinas och bli bättre och sånt kanske man kan missa.

Läs också: Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Jan Ljungblom har snart jobbat 13 år på Ica, varav de senaste 7 som kategorichef för ost och mejeri och idag går hans jobb framförallt ut på att skapa förutsättningar för att lansera produkter.

Tillsammans med mitt team på 10 medarbetare jobbar vi tillsammans med de stora strategiska frågorna men sen är det mitt team som gör de stora hjältedåden att ta fram och lansera produkterna.

Det senaste "hjältedådet" som Jan Ljungblom och hans team utfört har varit lanseringen av svensk färdigskivad ost, något som inte bara gått ut på försäljning utan även just handlat om att föra dialog med dels producenterna och mejerierna, men även butiksprofilerna.

Syftet är att säkerställa en svensk primärproduktion vilket innebär att våra bönder måste få betalt för sina produkter vilket endastsker om vi ökar efterfrågan.

Är det en utmaning?

– Nej egentligen inte. Vill marknaden ha dina produkter och du är konkurrensmässigt rätt i pris så kommer du sälja. Till stor del går vårt arbete går inte ut på att skapa artiklar utan om att skapa förutsättningarna för att lyckas på marknaden genom kommunikation eller olika former av marknadsföring.

Läs också: IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Som gammal kock har Jan Ljungblom ett stort matintresse och det i kombination med ett målmedvetet arbete tror han är framgången till bra produktlanseringar. Framgångsrika produktkategorier uppstår inte av en slump.

– Vem hade trott vi hade haft det här otrolig inflödet av italienska charkuterier om man inte hade jobbat i frågan väldigt strukturerat och fått upp ett intresse hos konsumenten.

Att göra just en sådan satsning menar Jan Ljungblom är något som passar Ica extra bra då företaget både är entreprenörsdrivet men även har tillräckligt med resurser för att driva utvecklingen.

Stämmer det du gör överens med vad andra tror att du gör?

— Människor på företaget vet nog vad vi gör men människor i allmänhet vet nog inte riktigt vad en kategorichef på Ica gör. De förstår nog inte riktigt att man har ett så brett arbetsområde, att man nästan är som en liten mini-vd i företaget. Det min bekantskapskrets ser är nog att jag är en kille med stor produktkunskap, men de ser nog inte att man får en sån överblick över hela branschen och att man framförallt driver ett team framåt.

Jan Ljungblom
Chef Kategoriområdeschef ost & mejeri på Ica sedan 2017
Kategoriområdeschef Ica 2006 - nu
Key Account Manager Nybergs Deli 2004-2006
Produktchef samt Inköpare Ica Sverige 2001-2005
Försäljningschef Hartwig delikatesser 1997-2001
Key Account Manager Arvid Nordquist 1994-1997
Mer om: Ica
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Duni vinner på prishöjningar

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Arkiv

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Convenience fortsätter växa

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

GDL vann Bergendahls upphandling

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Ica-butik har brunnit ned

6

Unik undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Slopar buräggen i emv

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165