23948sdkhjf

Behoven ska styra tekniken – inte tvärtom

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskaps krönikör Johan Kaij om när science fiction blir verklighet.

När jag var 12 år gammal i min hemstad Hofors i Gästrikland, och besökte Videohallen för att hyra de senaste kvalitetsfilmerna med mina vänner hade vi förutom en enkel 1–5 skala för betyg även en enkel men viktig tilläggsregel: Science fiction får alltid ett extra plus. Kort sagt, jag har alltid varit en science fiction-nörd. 1995 gick jag datatekniskt gymnasium och 2003 skrev jag min examensuppsats om digital distribution av dataspel. Så nu när virtual reality (VR), augmented reality (AR) och AI (artificiell intelligens) kommer till retail borde jag väl vara i extas!?

Nja. Som konsument är det mestadels roligt, men som retailexpert blir jag lite mer kritisk. Vad jag vänder mig emot är det ibland finns en övertro på vad tekniken kan lösa, och hur snabbt det ska gå. Och kanske framför allt – att tekniken inte används för rätt syften. Så här kommer en rekommendation från mig för hur ni kan utvärdera nya tekniska lösningar i butik så att de kan lösa riktiga behov, och inte bara blir teknik för teknikens skull.

  1. Definiera tydligt vilket kundbehov ni tänker lösa. Till exempel ”kunden hittar inte” eller ”kunden vill se produkten i sin rätta miljö”.
  2. Hur bra löser tekniken detta problem och vilka är mina alternativ? Ibland är en A3-skylt med en pil lika effektiv som en app för att hjälpa kunden.
  3. Kommer kunden orka använda tekniken? Är den tillräckligt enkel? Relativt få kunder vill ladda ner nya appar för enkla uppgifter i butik, eller gå omkring med mobilen i handen framför sig som en karta.

Dessa tre enkla regler ger ganska snabbt ett besked om det är en bra idé eller inte. Vi tar ett exempel jag tycker är fantastiskt bra (utanför retail): möjligheten att med AR se ett hus på en tomt som ska säljas av mäklare. Det löser ett tydligt kundbehov (förstår hur huset ser ut på tomten). AR gör det på ett sätt som är överlägset klassiska hjälpmedel, och det är så viktigt för kunden att det är helt okej att ladda ner en app.
Nya tekniska lösningar kommer snabbt nu, men utvärdera alltid om de är viktiga för er eller era kunder – så blir det både relevant och lönsamt!

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Apotek Hjärtat ska komplettera Coop och Eurocash – ingen Ica planerad – ännu

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Nyhetsbrev

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

Arkiv

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Varsel när Coop byter köttleverantör

Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

Crunchfish och Clearon lanserar gemensam lösning.

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Första Biofach för Business Sweden

Lidl expanderar i Malmö

Här landar butikens egna odling

Maxi-handlare tar närodlat ett steg vidare.

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Så tar du vara på turismen

Turister spenderar miljarder varje år - dagligvaruhandeln har mycket att tjäna.

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

E-handelsexperten om Mathem-affären

Plus

Stenkoll på säsongen säljer växter

Så blir du en stjärna på det gröna.

Framgång för Pricer

Kinnevik går in som största ägare i Mathem

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Probi lyfte under året

Ny frifräsare till Örebro

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Chefen har ordet
Ingen vill neka någon att handla

På nytt jobb
Apotekskedja värvar från Ica

Nu kan du leasa bil hos Lidl

Uppskjuten Luleåbutik kan bli klar i år

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16