23948sdkhjf

Behoven ska styra tekniken – inte tvärtom

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskaps krönikör Johan Kaij om när science fiction blir verklighet.

När jag var 12 år gammal i min hemstad Hofors i Gästrikland, och besökte Videohallen för att hyra de senaste kvalitetsfilmerna med mina vänner hade vi förutom en enkel 1–5 skala för betyg även en enkel men viktig tilläggsregel: Science fiction får alltid ett extra plus. Kort sagt, jag har alltid varit en science fiction-nörd. 1995 gick jag datatekniskt gymnasium och 2003 skrev jag min examensuppsats om digital distribution av dataspel. Så nu när virtual reality (VR), augmented reality (AR) och AI (artificiell intelligens) kommer till retail borde jag väl vara i extas!?

Nja. Som konsument är det mestadels roligt, men som retailexpert blir jag lite mer kritisk. Vad jag vänder mig emot är det ibland finns en övertro på vad tekniken kan lösa, och hur snabbt det ska gå. Och kanske framför allt – att tekniken inte används för rätt syften. Så här kommer en rekommendation från mig för hur ni kan utvärdera nya tekniska lösningar i butik så att de kan lösa riktiga behov, och inte bara blir teknik för teknikens skull.

  1. Definiera tydligt vilket kundbehov ni tänker lösa. Till exempel ”kunden hittar inte” eller ”kunden vill se produkten i sin rätta miljö”.
  2. Hur bra löser tekniken detta problem och vilka är mina alternativ? Ibland är en A3-skylt med en pil lika effektiv som en app för att hjälpa kunden.
  3. Kommer kunden orka använda tekniken? Är den tillräckligt enkel? Relativt få kunder vill ladda ner nya appar för enkla uppgifter i butik, eller gå omkring med mobilen i handen framför sig som en karta.

Dessa tre enkla regler ger ganska snabbt ett besked om det är en bra idé eller inte. Vi tar ett exempel jag tycker är fantastiskt bra (utanför retail): möjligheten att med AR se ett hus på en tomt som ska säljas av mäklare. Det löser ett tydligt kundbehov (förstår hur huset ser ut på tomten). AR gör det på ett sätt som är överlägset klassiska hjälpmedel, och det är så viktigt för kunden att det är helt okej att ladda ner en app.
Nya tekniska lösningar kommer snabbt nu, men utvärdera alltid om de är viktiga för er eller era kunder – så blir det både relevant och lönsamt!

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coronaviruset
Nielsen: Så har corona påverkat handeln – och så kan det utvecklas

Hur har försäljningen påverkats av covid-19 och vad händer om myndigheterna tar till ännu skarpare åtgärder? Det har analysföretaget Nielsen undersökt.

Plus

Mötet
Matstället à la farmor Greta blir kronan på verket

Marie Söderberg, handlare på Ica Matkassen, vågar lyfta blicken och se framåt.

Walmart tar tempen på sina anställda

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Nyhetsbrev

Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen

Arkiv

Klart för 3D-butik – en av Lidls största investeringar

Lidl storinvesterar i en unik 3D-butik i Jönköping.

Corona tros inte bromsa Coops Netto-omställningar – här är nästa fem

”Som det ser ut i dag kommer vi att hålla tidsplanen”.

Fortsatt oro bland producenterna

Brist på svensk färs i butikerna

Butik i konkurs i Oxelösund

Coronaviruset
Butikens nya bil fick rutan krossad – skulle leverera mat till riskgrupper

Auto_mat öppnar ny franchisebutik i centralt läge

Coops nya gränshandelsbutik öppnar – utan gränshandel

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

1 300 ansökningar till Coops lagerterminal

Efter 46 år kan lanthandeln återuppstå

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Coronaviruset
Branschen stöttar ny tjänst – gratis hemleverans av varor till riskgrupper

Tungt investerande Coop Väst tappade vinsten

Nu värderas Ica och Axfood högre

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Plus

Kartan: Här är alla Lidls butiker – och så vill de växa: ”Mycket kvar att göra”

Lidl har planer på att att växa rejält inte minst i västra Stockholm och i Göteborg. Det och mycket mer avsläjar fastighetsdirektören Thomas Brattlöw i Fri Köpenskaps stora intervju och kartläggning.

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa

Coronaviruset
Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

Coronaviruset
Här stänger Coop för att kraftsamla personal

Chefen har ordet
”Rimligt att vi i vår bransch applåderar för oss själva”

Coronaviruset
Säljarna rycker ut och plockar varor

På nytt jobb
Hon går från Martin & Servera till Ica

Coronaviruset
Nu ska samhällsviktiga yrkeskategorier specificeras

Coronaviruset
”Vi måste gå till handling nu, Anders Svensson”

Ny Ica-butik öppnar på onsdag

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.126