23948sdkhjf

Behoven ska styra tekniken – inte tvärtom

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskaps krönikör Johan Kaij om när science fiction blir verklighet.

När jag var 12 år gammal i min hemstad Hofors i Gästrikland, och besökte Videohallen för att hyra de senaste kvalitetsfilmerna med mina vänner hade vi förutom en enkel 1–5 skala för betyg även en enkel men viktig tilläggsregel: Science fiction får alltid ett extra plus. Kort sagt, jag har alltid varit en science fiction-nörd. 1995 gick jag datatekniskt gymnasium och 2003 skrev jag min examensuppsats om digital distribution av dataspel. Så nu när virtual reality (VR), augmented reality (AR) och AI (artificiell intelligens) kommer till retail borde jag väl vara i extas!?

Nja. Som konsument är det mestadels roligt, men som retailexpert blir jag lite mer kritisk. Vad jag vänder mig emot är det ibland finns en övertro på vad tekniken kan lösa, och hur snabbt det ska gå. Och kanske framför allt – att tekniken inte används för rätt syften. Så här kommer en rekommendation från mig för hur ni kan utvärdera nya tekniska lösningar i butik så att de kan lösa riktiga behov, och inte bara blir teknik för teknikens skull.

  1. Definiera tydligt vilket kundbehov ni tänker lösa. Till exempel ”kunden hittar inte” eller ”kunden vill se produkten i sin rätta miljö”.
  2. Hur bra löser tekniken detta problem och vilka är mina alternativ? Ibland är en A3-skylt med en pil lika effektiv som en app för att hjälpa kunden.
  3. Kommer kunden orka använda tekniken? Är den tillräckligt enkel? Relativt få kunder vill ladda ner nya appar för enkla uppgifter i butik, eller gå omkring med mobilen i handen framför sig som en karta.

Dessa tre enkla regler ger ganska snabbt ett besked om det är en bra idé eller inte. Vi tar ett exempel jag tycker är fantastiskt bra (utanför retail): möjligheten att med AR se ett hus på en tomt som ska säljas av mäklare. Det löser ett tydligt kundbehov (förstår hur huset ser ut på tomten). AR gör det på ett sätt som är överlägset klassiska hjälpmedel, och det är så viktigt för kunden att det är helt okej att ladda ner en app.
Nya tekniska lösningar kommer snabbt nu, men utvärdera alltid om de är viktiga för er eller era kunder – så blir det både relevant och lönsamt!

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tvisten i Rosengård över – Interfoods butik har öppnat

Uppgörelse nådd mellan Bergendahls och Trianon.

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Axfoods e-handelslyft

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Sommarklippet – halva priset på Fri Köpenskap!

Arkiv

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Greenfood köper finsk verksamhet

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Hon är moderator för Retaildagen

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

Ska halvera svinnet från 1,65 procent och tror att e-handeln ligger på tio procent 2025.

På nytt jobb
Hon blir ny vd för Coop Mitt

Anders Stakes efterträdare hämtas från ÖoB.

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

Coop bryter med franchisetagare

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Ica tecknar storavtal med Coor

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122