23948sdkhjf

Behoven ska styra tekniken – inte tvärtom

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskaps krönikör Johan Kaij om när science fiction blir verklighet.

När jag var 12 år gammal i min hemstad Hofors i Gästrikland, och besökte Videohallen för att hyra de senaste kvalitetsfilmerna med mina vänner hade vi förutom en enkel 1–5 skala för betyg även en enkel men viktig tilläggsregel: Science fiction får alltid ett extra plus. Kort sagt, jag har alltid varit en science fiction-nörd. 1995 gick jag datatekniskt gymnasium och 2003 skrev jag min examensuppsats om digital distribution av dataspel. Så nu när virtual reality (VR), augmented reality (AR) och AI (artificiell intelligens) kommer till retail borde jag väl vara i extas!?

Nja. Som konsument är det mestadels roligt, men som retailexpert blir jag lite mer kritisk. Vad jag vänder mig emot är det ibland finns en övertro på vad tekniken kan lösa, och hur snabbt det ska gå. Och kanske framför allt – att tekniken inte används för rätt syften. Så här kommer en rekommendation från mig för hur ni kan utvärdera nya tekniska lösningar i butik så att de kan lösa riktiga behov, och inte bara blir teknik för teknikens skull.

  1. Definiera tydligt vilket kundbehov ni tänker lösa. Till exempel ”kunden hittar inte” eller ”kunden vill se produkten i sin rätta miljö”.
  2. Hur bra löser tekniken detta problem och vilka är mina alternativ? Ibland är en A3-skylt med en pil lika effektiv som en app för att hjälpa kunden.
  3. Kommer kunden orka använda tekniken? Är den tillräckligt enkel? Relativt få kunder vill ladda ner nya appar för enkla uppgifter i butik, eller gå omkring med mobilen i handen framför sig som en karta.

Dessa tre enkla regler ger ganska snabbt ett besked om det är en bra idé eller inte. Vi tar ett exempel jag tycker är fantastiskt bra (utanför retail): möjligheten att med AR se ett hus på en tomt som ska säljas av mäklare. Det löser ett tydligt kundbehov (förstår hur huset ser ut på tomten). AR gör det på ett sätt som är överlägset klassiska hjälpmedel, och det är så viktigt för kunden att det är helt okej att ladda ner en app.
Nya tekniska lösningar kommer snabbt nu, men utvärdera alltid om de är viktiga för er eller era kunder – så blir det både relevant och lönsamt!

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Dalsspiras Grillost även på Willys

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

Matpriserna på väg att återhämta sig

Arkiv

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

1

Nu stänger Netto för gott

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Nu river Ica för att bygga nytt

Coop stänger ner i Växjö

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.141