23948sdkhjf

Behoven ska styra tekniken – inte tvärtom

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskaps krönikör Johan Kaij om när science fiction blir verklighet.

När jag var 12 år gammal i min hemstad Hofors i Gästrikland, och besökte Videohallen för att hyra de senaste kvalitetsfilmerna med mina vänner hade vi förutom en enkel 1–5 skala för betyg även en enkel men viktig tilläggsregel: Science fiction får alltid ett extra plus. Kort sagt, jag har alltid varit en science fiction-nörd. 1995 gick jag datatekniskt gymnasium och 2003 skrev jag min examensuppsats om digital distribution av dataspel. Så nu när virtual reality (VR), augmented reality (AR) och AI (artificiell intelligens) kommer till retail borde jag väl vara i extas!?

Nja. Som konsument är det mestadels roligt, men som retailexpert blir jag lite mer kritisk. Vad jag vänder mig emot är det ibland finns en övertro på vad tekniken kan lösa, och hur snabbt det ska gå. Och kanske framför allt – att tekniken inte används för rätt syften. Så här kommer en rekommendation från mig för hur ni kan utvärdera nya tekniska lösningar i butik så att de kan lösa riktiga behov, och inte bara blir teknik för teknikens skull.

  1. Definiera tydligt vilket kundbehov ni tänker lösa. Till exempel ”kunden hittar inte” eller ”kunden vill se produkten i sin rätta miljö”.
  2. Hur bra löser tekniken detta problem och vilka är mina alternativ? Ibland är en A3-skylt med en pil lika effektiv som en app för att hjälpa kunden.
  3. Kommer kunden orka använda tekniken? Är den tillräckligt enkel? Relativt få kunder vill ladda ner nya appar för enkla uppgifter i butik, eller gå omkring med mobilen i handen framför sig som en karta.

Dessa tre enkla regler ger ganska snabbt ett besked om det är en bra idé eller inte. Vi tar ett exempel jag tycker är fantastiskt bra (utanför retail): möjligheten att med AR se ett hus på en tomt som ska säljas av mäklare. Det löser ett tydligt kundbehov (förstår hur huset ser ut på tomten). AR gör det på ett sätt som är överlägset klassiska hjälpmedel, och det är så viktigt för kunden att det är helt okej att ladda ner en app.
Nya tekniska lösningar kommer snabbt nu, men utvärdera alltid om de är viktiga för er eller era kunder – så blir det både relevant och lönsamt!

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Axfoods vd: ”Så mycket omsatte vi på nätet”

På ett år har Willys ökat antalet e-handelsbutiker med 50 procent.

Brittiska jättarnas fusion blockeras

Lidl köpte årets första färskpotatis

Bergendahls nya grossist kan dubbla omsättningen

På nytt jobb
Hon ska styra Arlas kommunikation

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Påsken sänkte marsförsäljningen

Arkiv

Axfood ångar på trots påskeffekten

Duni vinner på prishöjningar

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Convenience fortsätter växa

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

GDL vann Bergendahls upphandling

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.206