23948sdkhjf

Varannan svensk tänker köpa nätmat

Och risk för dålig kvalitet på varorna skrämmer flest.

Sifo har på uppdrag av Bergendahls undersökt e-handelsplanerna bland 1 000 svenskar.

Resultatet visar att varannan svensk, 49 procent, planerar att handla mat på nätet någon gång under det närmaste året. 17 procent anger att de planerar att handla mat på nätet minst en gång i månaden.

40 procent uppger att den största fördelen med e-handeln är hemleverans och 55 procent anser att leverans dagen efter beställning är ett måste för att de ska välja nätet.

De kedjor som ser e-handeln som en möjlighet att skicka iväg halvrisiga frukter eller varor som närmar sig utgångsdatum får däremot får tänka om. 40 procent av konsumenterna uppger att den största nackdelen med e-handel är osäkerhet kring varornas kvalitet.

De som testat att e-handla mat tidigare är i undersökningen mindre osäkra på kvaliteten än de som inte gjort det. Det visar att vi i branschen generellt håller en hög kvalitet, säger Mikael, onlinechef för Bergendahls i ett pressmeddelande.

Andel svenskar som uppger sig vara intresserade av att e-handla varor i respektive varugrupp:

  • Hushållsartiklar (exempelvis toalettpapper och tvättmedel): 50%
  • Torrvaror, t.ex. pasta, konserver och baktillbehör: 49%
  • Färdiga matkassar: 20%
  • Mejeri: 19%
  • Frysvaror: 15%
  • Frukt och grönt: 10%
  • Bröd och konditori: 6%
  • Ost och chark: 5%
  • Kött: 4%
  • Färsk fisk: 2%
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109