23948sdkhjf

Coop fick pris för gammal mjölk

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Vann Stora PR-priset för "Old Milk"-kampanjen.

Fri Köpenskap har med många andra medier uppmärksammat Coops lite udda kampanj "Old Milk" vars syfte var att med hjälp av doftprover och en "parfym" informera om matsvinn.

Läs också: Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Med inte mindre än 213 nyhetsartiklar från 25 länder och mer än 8000 utdelade arbetsprover var det just den kampanjen som tagit fram tillsammans med byrån Edelman Deportivo som vann Stor PR-priset som delas ut av intresseföreningen Svenska pr-företagen.

– Vi är så stolta och glada över priset och att vi tillsammans med Edelman Deportivo lyckades hitta ett helt nytt och kreativt sätt att uppmärksamma frågan om matsvinn, säger Marie Wedin, marknadschef Coop Sverige i en kommentar.

Andrapriset gick till "Fotboll utan fylla" av IQ i samarbete med STAD, AIK, Djurgården och Hammarby. Brons fick kampanjen "Borta bra men hemma bäst" av King Street PR för SJ.

Motiveringen för priset lyder:

"Stora PR-priset GULD tilldelas en byrå och en kund som på ett skickligt sätt brukat sin mest vardagliga produkt, för att belysa en av våra viktigaste nutida samhällsfrågor. Med stor kreativitet och föredömlig enkelhet har kampanjen skapat nytta för såväl målgrupp som avsändare. Frågeställningen har en genomgående tydlighet och snygg förpackning vilken dessutom talar till flera sinnen. Genomförandet luktar unket, men stämmer mycket väl med kampanjens budskap. Det gör den äkta och trovärdig samt väl förtjänt av de goda resultaten. "

Mer om: Coop
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Toppcheferna: ”Därför tatuerade vi in #coopärcoolt”

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

På nytt jobb
Ny butikschef på Coop i Ullånger

Då rullas Hemköps nya matmoduler ut

Hon är moderator för Retaildagen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Arkiv

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Ny skatt på plastpåsar – blir dubbelt så dyra

Ny Kvantum i centrala Stockholm blir pilot för nytt koncept

Handlaren: Butiken ska bli en matdestination.

Hälften tråkas ut av e-handel

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Ny majoritetsägare för Paradiset

"Verksamheten är i ett perfekt skede för att skalas upp."

Surtantens lägger ner

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Svag månad för dagligvaruhandeln

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Här byggs ny Coop-butik

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Kontanterna fortsatt ohotade

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.191