23948sdkhjf

Expansionen: Bergendahls-koncept ska öppna 10 stormarknader

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Butiker runt 7 000 kvadratmeter är melodin för Bergendahlskedjan Eko som nu trycker på gasen efter 50 år i stiltje.

Kända varumärken till låga priser. Så beskriver sig Bergendahls stormarknadskoncept Eko som namnet till trots inte har något med ekologiskt att göra.

Läs också: Bergendahls efter Östenssons-affären: ”Täcker upp med fria kunder”

Första butiken öppnade 1964 i Fjälkinge och på den tiden betydde eko att det var ekonomiskt och inte ekologiskt, berättar vd:n Ted Berggren för Fri Köpenskap.

Kedjan har totalt fem butiker i Malmö, Fjälkinge, Borås, Kalmar och Västerås.

Vi har slumrat ganska länge men nu tänker vi satsa och ägarfamiljen står bakom oss, konstaterar Ted Berggren.

Nästa onsdag den 20 februari öppnar kedjans sjätte butik totalt, i Örebro, och till hösten kommer konceptet till handelsplatsen Birsta City i Sundsvall.

Läs också: Bergendahls miljonsatsning ”Värd varenda krona”

Vi håller hårt i stormarknadskonceptet runt 7 000 kvadratmeter och därför etablerar vi oss inte på orter med mindre än 80 000 invånare, konstaterar Ted Berggren.

Sortimentet är brett men kan delas in i ett antal huvudgrupper:

  • Säsongsvaror.
  • Hushållsprodukter.
  • Tvätt, rengöring och städ.
  • Blomster.
  • Leksaker.
  • Snacks och konfektyr (3,98 kronor hektot för lösviktsgodis).
  • Hår- och kroppsvårds.

Som Rusta och Ö&B?

En del av vårt sortiment är väldigt likt Rusta och en annan del väldigt likt Ö&B. Men jag skulle också vilja påstå att vi rymmer både Lekia, Hemmakväll, en blomsterhandel och en belysningsbutik under samma tak också. Vi är väldigt breda helt enkelt, konstaterar Ted Berggren.

Och nu ska konceptet expanderas. Kedjan siktar på att öppna 2-3 butiker per år den närmaste tiden. Första målet är att slå upp ytterligare 10 butiker men långsiktigt ligger listan på 37 butiker i landet.

Läs också: Matrebellerna och Bergendahls om miljardaffären: "Bättre än tidigare"

Det är där vi landar när vi summerar vår önskelista på potentiella lägen. Sedan handlar det inte om att etablera för etablerandets skull utan vi vill växa i lagom takt.

Eko-butik i Hansa City i Kalmar. 

Köpcentrum och etablerade handelsplatser är huvudmålet eftersom kedjans målgrupp är hela familjer och kvinnor.

Fastighetsägarna gillar oss eftersom vi erbjuder en stor bredd, konstaterar Ted Berggren.

Och dagligvaruhandeln. Gillar de er?

Jag tror att vi är en utmärkt granne om man har ett tydligt matvarufokus men desto hårdare konkurrent ifall man tydligt nischat sig mot specialvaror.

Stockholm, Göteborg och Malmö nämns som intressanta städer men efter en lyckad etablering i Västerås har Ted Berggren fått blodad tand för mindre regionstäder.

Halmstad eller Växjö kanske. Orter med 100 till 120 000 invånare är ganska spännande eftersom det är enklare att slå igenom och sticka ut.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
6

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Ica-butik har brunnit ned

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Arkiv

Anammas kunder slussas till Coop

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Katrineholm förbjuder tiggeri

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

City Gross och Jontefonden vann pris

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Slopar buräggen i emv

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.176