23948sdkhjf

Expansionen: Bergendahls-koncept ska öppna 10 stormarknader

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Butiker runt 7 000 kvadratmeter är melodin för Bergendahlskedjan Eko som nu trycker på gasen efter 50 år i stiltje.

Kända varumärken till låga priser. Så beskriver sig Bergendahls stormarknadskoncept Eko som namnet till trots inte har något med ekologiskt att göra.

Läs också: Matvärlden köper City Gross-butik

Första butiken öppnade 1964 i Fjälkinge och på den tiden betydde eko att det var ekonomiskt och inte ekologiskt, berättar vd:n Ted Berggren för Fri Köpenskap.

Kedjan har totalt fem butiker i Malmö, Fjälkinge, Borås, Kalmar och Västerås.

Vi har slumrat ganska länge men nu tänker vi satsa och ägarfamiljen står bakom oss, konstaterar Ted Berggren.

Nästa onsdag den 20 februari öppnar kedjans sjätte butik totalt, i Örebro, och till hösten kommer konceptet till handelsplatsen Birsta City i Sundsvall.

Läs också: Så automatiserar Bergendahls och Ica sina flöden

Vi håller hårt i stormarknadskonceptet runt 7 000 kvadratmeter och därför etablerar vi oss inte på orter med mindre än 80 000 invånare, konstaterar Ted Berggren.

Sortimentet är brett men kan delas in i ett antal huvudgrupper:

  • Säsongsvaror.
  • Hushållsprodukter.
  • Tvätt, rengöring och städ.
  • Blomster.
  • Leksaker.
  • Snacks och konfektyr (3,98 kronor hektot för lösviktsgodis).
  • Hår- och kroppsvårds.

Som Rusta och Ö&B?

En del av vårt sortiment är väldigt likt Rusta och en annan del väldigt likt Ö&B. Men jag skulle också vilja påstå att vi rymmer både Lekia, Hemmakväll, en blomsterhandel och en belysningsbutik under samma tak också. Vi är väldigt breda helt enkelt, konstaterar Ted Berggren.

Och nu ska konceptet expanderas. Kedjan siktar på att öppna 2-3 butiker per år den närmaste tiden. Första målet är att slå upp ytterligare 10 butiker men långsiktigt ligger listan på 37 butiker i landet.

Läs också: Bergendahls får ny finanschef

Det är där vi landar när vi summerar vår önskelista på potentiella lägen. Sedan handlar det inte om att etablera för etablerandets skull utan vi vill växa i lagom takt.

Eko-butik i Hansa City i Kalmar. 

Köpcentrum och etablerade handelsplatser är huvudmålet eftersom kedjans målgrupp är hela familjer och kvinnor.

Fastighetsägarna gillar oss eftersom vi erbjuder en stor bredd, konstaterar Ted Berggren.

Och dagligvaruhandeln. Gillar de er?

Jag tror att vi är en utmärkt granne om man har ett tydligt matvarufokus men desto hårdare konkurrent ifall man tydligt nischat sig mot specialvaror.

Stockholm, Göteborg och Malmö nämns som intressanta städer men efter en lyckad etablering i Västerås har Ted Berggren fått blodad tand för mindre regionstäder.

Halmstad eller Växjö kanske. Orter med 100 till 120 000 invånare är ganska spännande eftersom det är enklare att slå igenom och sticka ut.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Här byggs ny Coop-butik

Klart för ny City Gross – en annan stänger

36-tal tillsvidareanställda berörs av nedläggningen.

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Arkiv

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Fyra rån på en månad - då lägger närbutiken ner

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

City Gross lägger ned sin äldsta butik

50-talet tillsvidareanställda berörs.

Fri Köpenskap finns på Messenger

Du har väl inte missat att Fri Köpenskap finns på Messenger?

Ny sajt ska hjälpa bönderna

1

Brasilianska ambassaden ilsknar till på Paradiset

Premiär för Lidls nya ess: ”Ett ultimat läge”

På nytt jobb
Ny handlare i Vissefjärda – han tar över i Lindås

Visbybutiken mest hållbar

Coop och Willys undvek Lidls öde

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Astrid och aporna återuppstår

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Mötet
Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.267