23948sdkhjf

Matrebellerna avslutade året starkt

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Ökade butiksförsäljningen med 3,8 procent.

Matrebellen-butikerna avslutade 2018 starkt och redovisar en butiksförsäljning under det fjärde kvartalet på 930 miljoner kronor. Det är en ökning med 3,8 procent mot samma period föregående år.

Läs också: GDL vann Bergendahls upphandling

Som framgår av sammanställningen nedan ökade både Matrebellerna och Bergendahsl egna City Grossbutiker mer än marknaden, som enligt nya Dagligvaruindex ökade med 2,3 procent under kvartalet, inklusive e-handel.

Matrebellerna såg sig slagna endast av Willys, som fortsätter att gå starkt, och Ica Maxi som kom tillbaka under kvartalet.

I jämförbara butiker var Matrebellernas ökning mer blygsam, 1,6 procent under fjärde kvartalet och 2,4 procent under hela året. Motsvarande siffror för Bergendahls egna butiker var 1,2 och 2,4 procent.

Av kedjor som regelbundet redovisar butiksförsäljning är det endast Ica Kvantum och Supermarket som haft svagare utveckling än marknaden på helåret.

Butiksförsäljning, ökning i procent    
  Q4 2018 Helår 2018
Bergendahls Food inkl kunder 3,4 3,5
Matrebellerna 3,8 3,5
DVI inkl e-handel 2,3 3,0
Willys 6,0 6,5
Hemköp 2,2 3,0
Ica Maxi 4,6 4,7
Ica Kvantum 3,6 2,3
Ica Supermarket 1,5 2,7
Ica Nära 1,9 4,4
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Duni vinner på prishöjningar

Arkiv

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Convenience fortsätter växa

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

GDL vann Bergendahls upphandling

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Ica-butik har brunnit ned

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

6

Unik undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Slakteri skållade levande kycklingar

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Slopar buräggen i emv

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158