23948sdkhjf

E-handelsexperten om Mathem-affären

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Ser både möjligheter och problem.

Som Fri Köpenskap kunde berätta på morgonen har Kinnevik med 900 miljoner köpt in sig som största ägare i Mathem med 38 procent av aktierna. Affären ger Mathem 400 miljoner kronor i likvida medel.

Läs också: Så fungerar Hemköps handlarmodell för e-handeln

En som följer utvecklingen med spänning är e-handelsexperten Urban Lindstedt som driver Sveriges största e-handelspodd, Ehandelstrender.

Mathem har länge varit en duktig aktör som drivit utvecklingen på nätet men i takt med att större spelare som Ica, Coop och Axfood satsar stora pengar på området har Mathem hamnat i en knivig sits, säger han till Fri Köpenskap.

Det nya kapitalet är mycket välbehövligt och kan ge Mathem möjligheter att hitta en egen tydlig nisch, tror han.

Dagligvaruhandeln på nätet är fortfarande ganska undermålig när det kommer till service. Det ekonomiska tillskottet ger kanske Mathem möjlighet att utveckla sitt erbjudande. Snabbare leveranser, bättre plattform och ett ännu tydligare samarbete med Clas Ohlson kanske?

Han framhåller Kinnevik som aktiva, tekniska och e-handelskunniga ägare med ett bra kontaktnät och finansiella resurser. Hurvida det hela går vägen får förstås tiden utvisa men Urban Lindstedt ser också utmaningar.

Satsningen öppnar nya dörrar men lönsamheten är ett problem och sedan vet man inte hur länge Kinnevik stannar. Man kanske bara vill driva upp och sedan sälja iväg.

Mer om: e-handel | Mathem | Mathem
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Svag månad för dagligvaruhandeln

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Här byggs ny Coop-butik

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

Astrid och aporna återuppstår

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188