23948sdkhjf

Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Crunchfish och Clearon lanserar gemensam lösning.

It-företaget Crunchfish och betalningsförmedlaren Clearon lanserar i det gemensamma bolaget Blippit en lösning för swish-betalningar i dagligvaruhandelns kassor.

Läs också: Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Lösningen bygger på en ny appterminal och Clearons onlineclearingtjänst som i dag finns i 20 000 kassor i dagligvaru- och servicehandeln. Swishanvändarna betalar genom att blippa telefonen mot appterminalen.

Mindre butiker har börjat erbjuda Swishbetalningar, men i butiker med stora kundflöden krävs att Swish är integrerad med kassorna för att det ska gå snabbt och vara enkelt att betala, skriver Crunchfish i ett pressmeddelande.

– Genom Blippits lösning ökar vi Swish tillgänglighet som betalmedel i fysisk handel och skapar förutsättningar för fortsatt tillväxt, kommenterar Anders Edlund, affärsutvecklingsansvarig på Getswish.

– Blippit kommer att förändra hur vi betalar i Sverige eftersom vi moderniserar terminal, betalväxel och kuponghantering i fysisk handel. Förändringen kommer gå fort med Swish som betalmedel., säger Joachim Samuelsson, styrelseordförande i Crunchfish och tf vd för Blippit.

Arbetet med den nya betalningslösningen inleddes under hösten 2018. Den presenteras på Innoday i Stockholm den 21 mars.

Swish har i dag 6,5 miljoner användare och 180 000 anslutna företag.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Coop tar in omtalad vegoburgare

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Direkten öppnar i Baronen

Arkiv

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

Ledare
Personalen i skuggan av tekniken

Listan: 21 Ica-kvinnor som får handlarstipendium

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Kopparbergs backar

Zetadisplay visar stark tillväxt

Ekobutik i konkurs

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Få kunder anmäler prisfusk

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Ingen sammanslagning – storfusionen fick nej

Japansk bank investerar miljard i indisk nätmathandel

Jungfrufärd för förarlösa lastbilen

Coop-fusionen blir av – då lämnar föreningschefen

På nytt jobb
Coop-företagare öppnar nytt som frifräsare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175