23948sdkhjf

Så tog vi oss genom skärselden

| Av admin | Tipsa redaktionen

Christian Wijkström, vd Coop Butiker och Stormarknader, i en krönika om kooperationens framtid.

Att adressera de lågt hängande frukterna är lätt. Så står det i en Harvard Business Review artikel om ständiga förbättringar från november 2018. Vi har som företag verkligen gjort resan. Sedan 2013 har vi arbetat med ständiga förbättringar.
Reflektionen är att i början är det alltid lätt att plocka de lågt hängande frukterna, bara man vill. Över tid handlar det helt och hållet om laget, andan och de långsiktiga målen. Att skapa tydlighet kring vad vårt ursprung är och varför vi finns.

Läs också: Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Våra ständiga förbättringar i dag jämfört med då (2013) har helt olika fokus. Då handlade det bara om att rädda bolaget och återskapa ett positivt kassaflöde utan reflektion på något annat. Det gjorde vi främst genom traditionella effektiviseringar. Vi gjorde det riktigt bra men det är inte det som gör den stora skillnaden för att få lov att finnas på svensk matmarknad.

Det var tufft och ingen i organisation njöt av vad vi gjorde. Vi alla visste att om vi inte gör det så finns vi inte. Det var vår drivkraft att fortsätta.
Det är alltid intressant att titta tillbaka och stanna upp och fundera. Hade vi inte målinriktat och med systematisk uppföljning plockat de lågt hängande frukterna, då hade vi inte fått chansen att i dag vara med och reformera svensk dagligvaruhandel. Den chansen vill vi ju ta, för i den ligger vår möjlighet.

Vårt ledarskap genom att uppmärksamma de små förbättringarna varje dag har gjort det tydligt och viktig att det går att ständigt bli lite bättre i sin egen vardag, varje dag. Vi har långt kvar innan vi är bäst. Vi vinner lite varje dag, vilket är en drivkraft som är nog så stark när man en gång har legat ned och nästan varit uträknad. Då är de små segrarna som de stora världsrekorden. Jag känner mig fantastiskt stolt över att få vara med i ett lag som så tydligt tillsammans har tagit sig igenom skärselden och som i dag vädrar morgonluft. Vi vet alla att den som står högst upp på pallen idag har bara en väg att vandra.

Vi har en dröm om att bli bäst på det vi gör. Vi tror att det är ett mål som är möjligt eftersom framtiden är i ständig förändring, inte minst för oss som säljer dagligvaror. Vi har bestämt oss för att våra ständiga förbättringar handlar endast och allenast om att göra kundens resa genom livet till den bästa någonsin. Vi ska underlätta våra kunders matvardag. Vi ska skapa nyfikenhet på att vi har bättre mat, hållbarare mat, hälsosammare mat och ganska snart billigare mat men framförallt, vi hjälper dig att skapa matglädje där du vill äta.

Vårt ursprung är drivet av att vi ägs av våra kunder. Delningsekonomin kommer att göra skillnad i svensk matmarknad.

Christian Wijkström, vd Coop Butiker och Stormarknader

Mer om: Coop
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Willys tar över Hemköpsbutik i höst

1

Ny storfusion på gång inom Coop

Coronaviruset
Branschen stöttar ny tjänst – gratis hemleverans av varor till riskgrupper

Fler Hemköpshandlare igång med e-handeln – men svårt att snabba på processen

Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Nyhetsbrev

Nu värderas Ica och Axfood högre

Arkiv

Tungt investerande Coop Väst tappade vinsten

Coronaviruset
Hemköpshandlare stöttar kollegor i city – 10 procent rabatt mot kvitto

Många citybutiker har det tufft just nu. Flera butiker har nu börjat med rabatt för att stötta.

Mat.se öppnar onlinebutik för riskgrupper

Coronaviruset
Svensk Dagligvaruhandel slår larm: Svårt att anställa permitterade – de är hellre lediga

”Permitteringsreglerna försvårar för dagligvaruhandeln att hitta personal”, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Plus

Kartan: Här är alla Lidls butiker – och så vill de växa: ”Mycket kvar att göra”

Lidl har planer på att att växa rejält inte minst i västra Stockholm och i Göteborg. Det och mycket mer avsläjar fastighetsdirektören Thomas Brattlöw i Fri Köpenskaps stora intervju och kartläggning.

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Lidl förbereder mark i gränshandelsområde

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Liten konsumentförening tar över Nettobutik

Ica Pronto rullas ut brett – 60 butiker inom kort: ”Stöd i en svår situation”

Ambitionen är att 150 butiker ska ansluta under våren.

Plus

Budskapet: Från stormarknad till matmarknad

Stort fokus på upplevelser under den gigantis Euroshop-mässan.

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Producenter vädjar till dagligvaruhandeln – "köp lokalt"

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Coop Oskarshamn ska också driva ”Netto”-butiker med CBS

Coronaviruset
Här stänger Coop för att kraftsamla personal

På nytt jobb
Tidigare Netto-vd blir ny försäljningschef på Willys

Jan Richter efterträder Peter Holm som försäljningschef på Willys.

Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa

Coronaviruset
Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

Chefen har ordet
”Rimligt att vi i vår bransch applåderar för oss själva”

På nytt jobb
Hon går från Martin & Servera till Ica

Coronaviruset
Säljarna rycker ut och plockar varor

Coronaviruset
Nu ska samhällsviktiga yrkeskategorier specificeras

Coronaviruset
”Vi måste gå till handling nu, Anders Svensson”

Coronaviruset
Lidl i samarbete med hotellkedja – säkrar bemanning

Ny Ica-butik öppnar på onsdag

Coronaviruset
Livsmedelsproduktion klassas som samhällsviktig

Avtalsrörelsen
Avtalsförhandlingarna skjuts upp till hösten

Coronaviruset
Systembolaget begränsar öppettider: ”Måste få tid att fylla på hyllorna”

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.25