23948sdkhjf

Så tog vi oss genom skärselden

| Av admin | Tipsa redaktionen

Christian Wijkström, vd Coop Butiker och Stormarknader, i en krönika om kooperationens framtid.

Att adressera de lågt hängande frukterna är lätt. Så står det i en Harvard Business Review artikel om ständiga förbättringar från november 2018. Vi har som företag verkligen gjort resan. Sedan 2013 har vi arbetat med ständiga förbättringar.
Reflektionen är att i början är det alltid lätt att plocka de lågt hängande frukterna, bara man vill. Över tid handlar det helt och hållet om laget, andan och de långsiktiga målen. Att skapa tydlighet kring vad vårt ursprung är och varför vi finns.

Läs också: Coop lägger ned – på grund av gruva

Våra ständiga förbättringar i dag jämfört med då (2013) har helt olika fokus. Då handlade det bara om att rädda bolaget och återskapa ett positivt kassaflöde utan reflektion på något annat. Det gjorde vi främst genom traditionella effektiviseringar. Vi gjorde det riktigt bra men det är inte det som gör den stora skillnaden för att få lov att finnas på svensk matmarknad.

Det var tufft och ingen i organisation njöt av vad vi gjorde. Vi alla visste att om vi inte gör det så finns vi inte. Det var vår drivkraft att fortsätta.
Det är alltid intressant att titta tillbaka och stanna upp och fundera. Hade vi inte målinriktat och med systematisk uppföljning plockat de lågt hängande frukterna, då hade vi inte fått chansen att i dag vara med och reformera svensk dagligvaruhandel. Den chansen vill vi ju ta, för i den ligger vår möjlighet.

Vårt ledarskap genom att uppmärksamma de små förbättringarna varje dag har gjort det tydligt och viktig att det går att ständigt bli lite bättre i sin egen vardag, varje dag. Vi har långt kvar innan vi är bäst. Vi vinner lite varje dag, vilket är en drivkraft som är nog så stark när man en gång har legat ned och nästan varit uträknad. Då är de små segrarna som de stora världsrekorden. Jag känner mig fantastiskt stolt över att få vara med i ett lag som så tydligt tillsammans har tagit sig igenom skärselden och som i dag vädrar morgonluft. Vi vet alla att den som står högst upp på pallen idag har bara en väg att vandra.

Vi har en dröm om att bli bäst på det vi gör. Vi tror att det är ett mål som är möjligt eftersom framtiden är i ständig förändring, inte minst för oss som säljer dagligvaror. Vi har bestämt oss för att våra ständiga förbättringar handlar endast och allenast om att göra kundens resa genom livet till den bästa någonsin. Vi ska underlätta våra kunders matvardag. Vi ska skapa nyfikenhet på att vi har bättre mat, hållbarare mat, hälsosammare mat och ganska snart billigare mat men framförallt, vi hjälper dig att skapa matglädje där du vill äta.

Vårt ursprung är drivet av att vi ägs av våra kunder. Delningsekonomin kommer att göra skillnad i svensk matmarknad.

Christian Wijkström, vd Coop Butiker och Stormarknader

Mer om: Coop
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

Här är City Gross nya convenience-butiker

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Casinos ägare skramlar för räddning

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Arkiv

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

Coop lägger ned – på grund av gruva

Coop börjar med hundparkeringar

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Ekobutik i konkurs

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194