23948sdkhjf

Så tog vi oss genom skärselden

| Av admin | Tipsa redaktionen

Christian Wijkström, vd Coop Butiker och Stormarknader, i en krönika om kooperationens framtid.

Att adressera de lågt hängande frukterna är lätt. Så står det i en Harvard Business Review artikel om ständiga förbättringar från november 2018. Vi har som företag verkligen gjort resan. Sedan 2013 har vi arbetat med ständiga förbättringar.
Reflektionen är att i början är det alltid lätt att plocka de lågt hängande frukterna, bara man vill. Över tid handlar det helt och hållet om laget, andan och de långsiktiga målen. Att skapa tydlighet kring vad vårt ursprung är och varför vi finns.

Läs också: Nu stänger Netto för gott

Våra ständiga förbättringar i dag jämfört med då (2013) har helt olika fokus. Då handlade det bara om att rädda bolaget och återskapa ett positivt kassaflöde utan reflektion på något annat. Det gjorde vi främst genom traditionella effektiviseringar. Vi gjorde det riktigt bra men det är inte det som gör den stora skillnaden för att få lov att finnas på svensk matmarknad.

Det var tufft och ingen i organisation njöt av vad vi gjorde. Vi alla visste att om vi inte gör det så finns vi inte. Det var vår drivkraft att fortsätta.
Det är alltid intressant att titta tillbaka och stanna upp och fundera. Hade vi inte målinriktat och med systematisk uppföljning plockat de lågt hängande frukterna, då hade vi inte fått chansen att i dag vara med och reformera svensk dagligvaruhandel. Den chansen vill vi ju ta, för i den ligger vår möjlighet.

Vårt ledarskap genom att uppmärksamma de små förbättringarna varje dag har gjort det tydligt och viktig att det går att ständigt bli lite bättre i sin egen vardag, varje dag. Vi har långt kvar innan vi är bäst. Vi vinner lite varje dag, vilket är en drivkraft som är nog så stark när man en gång har legat ned och nästan varit uträknad. Då är de små segrarna som de stora världsrekorden. Jag känner mig fantastiskt stolt över att få vara med i ett lag som så tydligt tillsammans har tagit sig igenom skärselden och som i dag vädrar morgonluft. Vi vet alla att den som står högst upp på pallen idag har bara en väg att vandra.

Vi har en dröm om att bli bäst på det vi gör. Vi tror att det är ett mål som är möjligt eftersom framtiden är i ständig förändring, inte minst för oss som säljer dagligvaror. Vi har bestämt oss för att våra ständiga förbättringar handlar endast och allenast om att göra kundens resa genom livet till den bästa någonsin. Vi ska underlätta våra kunders matvardag. Vi ska skapa nyfikenhet på att vi har bättre mat, hållbarare mat, hälsosammare mat och ganska snart billigare mat men framförallt, vi hjälper dig att skapa matglädje där du vill äta.

Vårt ursprung är drivet av att vi ägs av våra kunder. Delningsekonomin kommer att göra skillnad i svensk matmarknad.

Christian Wijkström, vd Coop Butiker och Stormarknader

Läs mer om: Coop
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dalsspiras Grillost även på Willys

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

1

Nu stänger Netto för gott

Arkiv

Matpriserna på väg att återhämta sig

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Nu river Ica för att bygga nytt

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

Coop stänger ner i Växjö

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.156