23948sdkhjf

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Entreprenören och före detta proffsboxaren Paolo Roberto gjorde under hösten ett större släpp av totalt 52 produkter inom det egna varumärket Paolos. Produkterna består inte minst av olika sorters pasta, pesto, olivolja, vinäger och såser.

Läs också: Paolo Roberto ska knocka konkurrensen

Fram tills den sista januari har Coop haft ensamrätt till försäljningen men nu är produkterna på väg ut på övriga marknaden.

Vi har haft en fantastisk lansering hos Coop och är väldigt nöjda med det utfall och mottagande vi fått. Beslutet att gå med ett brett sortiment har visat sig vara helt rätt väg för Paolos, säger Dani Evanoff, vd på Paolos till Fri Köpenskap.

Var försäljningen över förväntan?

– Ja, det måste jag nog säga. Vi kan tydligt se att vi på kort tid tagit betydande marknadsandelar inom mogna kategorier och sub-kategorier där vi utmanar väldigt etablerade aktörer. Men vi kommer vi inte att luta oss tillbaka, tvärtom. Vi har bara börjat!

Läs också: Paolo Robertos pizza kommer till macken

Paolo Roberto planerar 30-40 nya produkter i år. Foto: Pressbild.

Är produkterna på väg till andra kedjor nu?
– Vi har precis påbörjat utrullningen hos Bergendahls som tagit in nästintill hela vårt koloniala sortiment, det känns otroligt roligt. Vi har även haft en väldigt stor efterfrågan från Ica-butiker som har hört av sig och de kommer att få sina första leveranser inom den kommande månaden. Utöver dessa kommer Paolos även att dyka upp hos ett flertal digitala aktörer.

Vad blir nästa steg framöver?
Vårt främsta fokusområde är ökad distribution, både av vårt koloniala sortiment men även av vårt färska och frysta sortiment där det fortfarande finns mycket mark att vinna. Därför fortsätter vi att stärka upp vår egna säljkår för att säkerställa en hög närvaro i butik.

Frontfiguren själv passar också på att puffa för nya produkter framöver.

Läs också: Cloettachef lämnar – blir ägare i Paolo Robertos livsmedelsmärke

– Under 2019 lanserar vi ytterligare 30-40 av mina favoritprodukter från Italien. Det är inget lätt jobb, jag har stenhårda krav på smak och kvalitet. Bara det bästa är bra nog, säger Paolo Roberto till Fri Köpenskap.

Exakt vilka produkter det rör sig om vill man inte avslöja i dagsläget men nyligen släpptes ett antal olika pastasorter och mer mark finns att hämta både inom befintliga kategorier men också när det gäller nya produkter. På sikt vill Paolos bli en helhetsleverantör av italienska produkter vilket då även innefattar outforskade kategorier som ost, chark, konfektyr och dryck. 

Under förra veckan släpptes fem nya pastaprodukter.

  • Farfalle,
  • Tortiglioni,
  • Fusilli Bucati
  • Funghetto (exklusivt på Coop under ett lanseringsfönster)
  • Caserecce (exklusivt på Coop under ett lanseringsfönster)
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Arkiv

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Coop lägger ned – på grund av gruva

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Direkten öppnar i Baronen

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kopparbergs backar

Ekobutik i konkurs

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133