23948sdkhjf

Checklista för att få rätt personal

| Av admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström, krönikör för Fri Köpenskap, om vikten av att investera i personal.

Motiverad personal är den viktigaste konkurrensfördelen som en butik kan ha. Samtidigt är personalen en av de största kostnaderna. Butiker skär i personalens timmar och utbildningar för att kortsiktigt uppnå en bättre lönsamhet. Detta bekräftas bland annat i en färsk artikel om detaljhandeln i USA (Harvard Business Review nr 1 -2019).

Det är dags att byta mindset och inte bara se personalen och dess utbildning som en kostnadspost utan en förutsättning för framtida intäkter. Vill man dessutom kunna rekrytera bra personal är det väldigt viktigt med en tydlig plan för rekrytering, bemanning och utveckling av personalen. Studier gjorda på Wharton i USA visar att butiken kan få en tillväxt på upp till 20 procent när den arbetar med en tydlig idé för sin personal.

För att butiken ska klara den framtida utmaningen från såväl digitala som fysiska konkurrenter krävs det en tydlig och klar plan för butikens viktigaste resurs. Jag har sammanställt några punkter som kan användas som en checklista för att temperaturmäta butikens personalstrategi.

Övergripande idé. För att butiken ska vara en attraktiv arbetsgivare krävs det en tydlig idé – vad är butikens roll och varför finns den till?

Värderingar. Alla butiker har värderingar, goda som dåliga. Framtidens medarbetare vill arbeta i företag med tydliga värderingar. Kommunicerar butiken sina värderingar?

Utveckling. För att kunna attrahera bra medarbetare krävs det en plan för utveckling. Livstidsanställningar existerar inte utan som arbetsgivare måste man vara proaktiv gällande personalens utveckling. Finns en plan för utveckling? Är den väl kommunicerad?

Nyckelmedarbetare. Varje butik har en liten kärna av nyckelmedarbetare. De måste involveras i butikens framtid. Den som involveras utvecklas. Hur involveras nyckelmedarbetarna?

Framtida investeringar. En butik måste alltid jobba med effektivisering. Men vad gör vi av effektiviseringstimmarna? Vad ska de sparade timmarna investeras i för att åstadkomma framtida intäkter? Vilka framtida butiksroller kommer att skapa nya intäkter?

Framtidens butiksdrift kommer till en mycket stor del att handla om att rekrytera och behålla rätt personal. Butiker med en tydlig idé, klara värderingar och en plan för personalutveckling kommer att bli framtidens vinnare.

Lycka till med din personalstrategi!

Martin Moström, strategisk rådgivare på Retail House

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ny CDO på Ica

Coop lägger ned – på grund av gruva

Coop tar in omtalad vegoburgare

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Arkiv

Direkten öppnar i Baronen

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Coop börjar med hundparkeringar

City Gross cateringförvandling ger effekt

Norska laxdöden kan kosta miljard

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

De kan vinna ekopris

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Ledare
Personalen i skuggan av tekniken

Listan: 21 Ica-kvinnor som får handlarstipendium

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Kopparbergs backar

Zetadisplay visar stark tillväxt

Ekobutik i konkurs

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Få kunder anmäler prisfusk

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Ingen sammanslagning – storfusionen fick nej

Japansk bank investerar miljard i indisk nätmathandel

Jungfrufärd för förarlösa lastbilen

Coop-fusionen blir av – då lämnar föreningschefen

På nytt jobb
Coop-företagare öppnar nytt som frifräsare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143