23948sdkhjf

Hamnkonflikten bryter ut – kan slå hårt mot handeln

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Strejken kan, beroende på storlek, komma att få stora konsekvenser på en rad marknader, däribland dagligvaruhandeln. "Vi tvingas lägga om allt till lastbil genom Tyskland istället", säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood.

Sveriges hamnar slog till med utvidgad lockout och facket svarar med strejker. Efter att medlarna lagt ett andra bud, som Sveriges hamnar accepterat men Hamnarbetarförbundet förkastat, gick arbetsgivarparten ut med ett utökat lockoutvarsel, med lockout för Hamnarbetarförbundets medlemmar på lediga dagar och en blockad mot övertidsarbete och inhyrning för övertidsarbete fram till och med juli. 

Läs också: Hamnstrejken hotar handeln

I klartext innebär det att hamnarbetare som går på schema förlorar inkomst under alla dagar de inte är schemalagda, och att behovsanställda, en stor andel av hamnarbetarna, förlorar sin inkomst helt. 

– Trots alla strejker som Hamnarbetarförbundet riktat mot oss är vi fortfarande beredda att ingå ett kollektivavtal. Däremot är vi inte beredda att låta Hamnarbetarförbundet bryta upp den svenska modellen. Vi kommer inte ge Hamnarbetarförbundet möjlighet att tillskansa sina medlemmar andra villkor än de som gäller för alla andra hamnarbetare, sa Joakim Ärlund, förhandlingschef och vice vd Sveriges hamnar, i ett uttalande. 

Det tog några dagar innan Hamnarbetarförbundet svarade på varslet. Då gjorde man det med ett eget varsel om total arbetsnedläggelse för alla sina medlemmar. Enligt förbundsstyrelseledamoten Erik Helgesson ger Sveriges hamnar dem inte något val. 

– Lockouten innebär att den som är schemalagd mellan måndag och fredag förväntas arbeta då, men ändå får en lönesänkning med två sjundedelar, för att de får löneavdrag för lördag och söndag. För vissa scheman med långa arbetsdagar blir det en halvering av lönen, sade han vid en presskonferens. 

Han avvisade också talet om att förbundet vill bryta upp praxisen på svensk arbetsmarknad. 

– På svensk arbetsmarknad finns det ett stort antal branscher som har andrahandsavtal, med likalydande eller i vissa fall olika innehåll. Det är normalt, det är lagligt. Och det vore, i situationen vi befinner oss i, den bästa lösningen för branschen just nu. 

Erik Helgesson säger att Hamnarbetarförbundet välkomnar ett rent andrahandsavtal. I själva verket är det medlarna och arbetsgivarna som vill skriva bort rätten till lokala förhandlingar med tillägget: ”Rätten och skyldigheten att ingå i förhandlingar om lokala avtal tillkommer enbart parterna i förstahandsavtalet”, menar han. 

Detta är enligt Hamnarbetarförbundet att frångå praxis på den svenska arbetsmarknaden och skulle kunna räknas som en inskränkning av förenings- och förhandlingsrätten, något som inget fackförbund skulle acceptera. 

– Vi välkomnar alla typer av direkta debatter med arbetsgivarsidan, för att kunna slå hål på de här påståendena. 

Hamnarbetarförbundets strejkvarsel betyder att mellan 1 000 och 1 300 personer tas ut i strejk den 6 mars, något som berör ett 20-tal hamnar och terminaler i landet. 

Till SVT svarar Sveriges hamnar genom Joakim Ärlund 

– Hela ansvaret för den här konflikten ligger på Hamnarbetarförbundet. Det är de som har startat och de är de som har eskalerat den, säger Joakim Ärlund, vice vd och förhandlingschef. Vi har gett dem allt de har velat ha utom möjligheten att förhandla om egna villkor. 

Strejken kan, beroende på storlek, komma att få stora konsekvenser på en rad marknader, däribland dagligvaruhandeln.

– Vi tvingas lägga om allt till lastbil genom Tyskland istället – vilket innebär ökade kostnader och priser och förstås ökad miljöpåverkan, tyvärr, säger Claes Salomonsson till Arbetsmarknadsnytt om vad som kan ske om strejken bryter ut.

I dag anländer stora delar av importen från Kina och Indien samt konserver till handeln via Göteborgs hamn och stänger terminalerna ner där kan det innebära stora störningar.

– Blir konflikten fullskalig och långvarig blir det jätteproblem för oss. I värsta fall får vi styra om så att vi exempelvis tar varorna på tåg från Kina istället, säger Claes Salomonsson.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Därför misslyckas så många lanseringar

Krönika
Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

Arla vill satsa på växter

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

Arkiv

Unikt trendbrott för Ica

Högt pris på bär

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Premiär för ny Kvantum i galleria

Här kommer Lidls nästa butik

Starka siffror för Scandi Standard

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Walmart stämmer Tesla

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

Coop vidgar onlinetest i Danmark

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Lidl varnar för Brexit

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Var tionde öl är alkoholfri

Man skjuten till döds utanför Ica

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142