23948sdkhjf

Hållbar sponsring värd pengarna

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskaps chefredaktör Mona Johansson om varför Polarbröds sponsring blivit så framgångsrik.

Polarbröds nyligen avlidna storägare och chefsstrateg Anna Borgeryd var drivande i familjeföretagets hållbarhetsarbete. Det är i hennes anda Polarbröds sponsringskoncept ”Välkommen ut” skördar stora framgångar. Konceptet utsågs till Årets bästa sponsring i branschtävlingen Gyllene Hjulet förra året och representerar nu i dagarna Sverige vid EM i sponsring som avgörs i London.

Läs också: Nettoaffären störst under nyhetstät vår

Konceptet går ut på att Polarbröd sponsrar föreningar som gör aktiviteter för barnfamiljer ute i naturen. Fika med företagets produkter ingår naturligtvis.

För Polarbröd är det väl investerade pengar, inte bara för att det skapar en positiv bild av företaget utan för att det också ger direkt effekt på affärerna. Enligt Polarbröds egna siffror, som refereras av Resumé Insikt, så har företagets imagefaktor vad gäller hållbarhet ökat med 62 procentenheter tack vare “Välkommen ut”. Samtidigt har köpviljan ökat med 21 procentenheter. 47 procent uppger att de har fått en ökad kännedom om naturen och mer än varannan besökare på prova på-dagarna ville bli medlem i den aktuella föreningen.

”Hållbarhetsfrågan är en del av vårt DNA. Det här sponsringsarbetet är lite norrländskt och väldigt enkelt”, säger Cathrine Högström, marknadsdirektör på Polarbröd, till Resumé Insikt. Det är inte svårt att koppla det uttalandet direkt till Anna Borgeryds gärning.

Vad kan man då dra för lärdomar av Polarbröds sponsringsframgångar? Cathrine Högströms tips: ”Hitta något som ligger nära din brand essence så att din sponsring känns äkta och blir möjlig att integrera i allt annat som du gör”.

Mer om: Ledare | Polarbröd
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Arkiv

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Svag månad för dagligvaruhandeln

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Här byggs ny Coop-butik

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Stiltje i livsmedelspriserna

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Astrid och aporna återuppstår

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.177