23948sdkhjf

Hållbar sponsring värd pengarna

Fri Köpenskaps chefredaktör Mona Johansson om varför Polarbröds sponsring blivit så framgångsrik.

Polarbröds nyligen avlidna storägare och chefsstrateg Anna Borgeryd var drivande i familjeföretagets hållbarhetsarbete. Det är i hennes anda Polarbröds sponsringskoncept ”Välkommen ut” skördar stora framgångar. Konceptet utsågs till Årets bästa sponsring i branschtävlingen Gyllene Hjulet förra året och representerar nu i dagarna Sverige vid EM i sponsring som avgörs i London.

Konceptet går ut på att Polarbröd sponsrar föreningar som gör aktiviteter för barnfamiljer ute i naturen. Fika med företagets produkter ingår naturligtvis.

För Polarbröd är det väl investerade pengar, inte bara för att det skapar en positiv bild av företaget utan för att det också ger direkt effekt på affärerna. Enligt Polarbröds egna siffror, som refereras av Resumé Insikt, så har företagets imagefaktor vad gäller hållbarhet ökat med 62 procentenheter tack vare “Välkommen ut”. Samtidigt har köpviljan ökat med 21 procentenheter. 47 procent uppger att de har fått en ökad kännedom om naturen och mer än varannan besökare på prova på-dagarna ville bli medlem i den aktuella föreningen.

”Hållbarhetsfrågan är en del av vårt DNA. Det här sponsringsarbetet är lite norrländskt och väldigt enkelt”, säger Cathrine Högström, marknadsdirektör på Polarbröd, till Resumé Insikt. Det är inte svårt att koppla det uttalandet direkt till Anna Borgeryds gärning.

Vad kan man då dra för lärdomar av Polarbröds sponsringsframgångar? Cathrine Högströms tips: ”Hitta något som ligger nära din brand essence så att din sponsring känns äkta och blir möjlig att integrera i allt annat som du gör”.

Artikeln är en del av vårt tema Ledare.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109