23948sdkhjf

Hållbar sponsring värd pengarna

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskaps chefredaktör Mona Johansson om varför Polarbröds sponsring blivit så framgångsrik.

Polarbröds nyligen avlidna storägare och chefsstrateg Anna Borgeryd var drivande i familjeföretagets hållbarhetsarbete. Det är i hennes anda Polarbröds sponsringskoncept ”Välkommen ut” skördar stora framgångar. Konceptet utsågs till Årets bästa sponsring i branschtävlingen Gyllene Hjulet förra året och representerar nu i dagarna Sverige vid EM i sponsring som avgörs i London.

Läs också: Juryn som ska kora Årets butik

Konceptet går ut på att Polarbröd sponsrar föreningar som gör aktiviteter för barnfamiljer ute i naturen. Fika med företagets produkter ingår naturligtvis. För Polarbröd är det väl investerade pengar, inte bara för att det skapar en positiv bild av företaget utan för att det också ger direkt effekt på affärerna. Enligt Polarbröds egna siffror, som refereras av Resumé Insikt, så har företagets imagefaktor vad gäller hållbarhet ökat med 62 procentenheter tack vare “Välkommen ut”. Samtidigt har köpviljan ökat med 21 procentenheter. 47 procent uppger att de har fått en ökad kännedom om naturen och mer än varannan besökare på prova på-dagarna ville bli medlem i den aktuella föreningen. ”Hållbarhetsfrågan är en del av vårt DNA. Det här sponsringsarbetet är lite norrländskt och väldigt enkelt”, säger Cathrine Högström, marknadsdirektör på Polarbröd, till Resumé Insikt. Det är inte svårt att koppla det uttalandet direkt till Anna Borgeryds gärning.

Vad kan man då dra för lärdomar av Polarbröds sponsringsframgångar? Cathrine Högströms tips: ”Hitta något som ligger nära din brand essence så att din sponsring känns äkta och blir möjlig att integrera i allt annat som du gör”.

Uppdatering: Polarbröd vann EM-guld i sponsring på galan i London. Läs mer här.

Mer om: Ledare | Polarbröd
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Arkiv

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Direkten öppnar i Baronen

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

City Gross cateringförvandling ger effekt

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

De kan vinna ekopris

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

Ekobutik i konkurs

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144