23948sdkhjf

Hållbar sponsring värd pengarna

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskaps chefredaktör Mona Johansson om varför Polarbröds sponsring blivit så framgångsrik.

Polarbröds nyligen avlidna storägare och chefsstrateg Anna Borgeryd var drivande i familjeföretagets hållbarhetsarbete. Det är i hennes anda Polarbröds sponsringskoncept ”Välkommen ut” skördar stora framgångar. Konceptet utsågs till Årets bästa sponsring i branschtävlingen Gyllene Hjulet förra året och representerar nu i dagarna Sverige vid EM i sponsring som avgörs i London.

Läs också: Ökade 20 miljoner bara med ledarstilen

Konceptet går ut på att Polarbröd sponsrar föreningar som gör aktiviteter för barnfamiljer ute i naturen. Fika med företagets produkter ingår naturligtvis. För Polarbröd är det väl investerade pengar, inte bara för att det skapar en positiv bild av företaget utan för att det också ger direkt effekt på affärerna. Enligt Polarbröds egna siffror, som refereras av Resumé Insikt, så har företagets imagefaktor vad gäller hållbarhet ökat med 62 procentenheter tack vare “Välkommen ut”. Samtidigt har köpviljan ökat med 21 procentenheter. 47 procent uppger att de har fått en ökad kännedom om naturen och mer än varannan besökare på prova på-dagarna ville bli medlem i den aktuella föreningen. ”Hållbarhetsfrågan är en del av vårt DNA. Det här sponsringsarbetet är lite norrländskt och väldigt enkelt”, säger Cathrine Högström, marknadsdirektör på Polarbröd, till Resumé Insikt. Det är inte svårt att koppla det uttalandet direkt till Anna Borgeryds gärning.

Vad kan man då dra för lärdomar av Polarbröds sponsringsframgångar? Cathrine Högströms tips: ”Hitta något som ligger nära din brand essence så att din sponsring känns äkta och blir möjlig att integrera i allt annat som du gör”.

Uppdatering: Polarbröd vann EM-guld i sponsring på galan i London. Läs mer här.

Mer om: Ledare | Polarbröd
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Här öppnar landets största obemannade butik

Coronaviruset
Kampanj ska få kunden tillbaka i butiken

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Det var aldrig någon brist"

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Ingen har lagt sig ner för att dö"

Gotlandsbutik jublar när reserestriktioner hävs: ”Slipper säga upp sommarpersonal”

Nyhetsbrev

Arkiv

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Orkla köper Havrefras

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Mathem dubblar i Göteborg

Mat och apoteksvaror i samma påse

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.297