23948sdkhjf

Hållbar sponsring värd pengarna

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskaps chefredaktör Mona Johansson om varför Polarbröds sponsring blivit så framgångsrik.

Polarbröds nyligen avlidna storägare och chefsstrateg Anna Borgeryd var drivande i familjeföretagets hållbarhetsarbete. Det är i hennes anda Polarbröds sponsringskoncept ”Välkommen ut” skördar stora framgångar. Konceptet utsågs till Årets bästa sponsring i branschtävlingen Gyllene Hjulet förra året och representerar nu i dagarna Sverige vid EM i sponsring som avgörs i London.

Läs också: Nettoaffären störst under nyhetstät vår

Konceptet går ut på att Polarbröd sponsrar föreningar som gör aktiviteter för barnfamiljer ute i naturen. Fika med företagets produkter ingår naturligtvis. För Polarbröd är det väl investerade pengar, inte bara för att det skapar en positiv bild av företaget utan för att det också ger direkt effekt på affärerna. Enligt Polarbröds egna siffror, som refereras av Resumé Insikt, så har företagets imagefaktor vad gäller hållbarhet ökat med 62 procentenheter tack vare “Välkommen ut”. Samtidigt har köpviljan ökat med 21 procentenheter. 47 procent uppger att de har fått en ökad kännedom om naturen och mer än varannan besökare på prova på-dagarna ville bli medlem i den aktuella föreningen. ”Hållbarhetsfrågan är en del av vårt DNA. Det här sponsringsarbetet är lite norrländskt och väldigt enkelt”, säger Cathrine Högström, marknadsdirektör på Polarbröd, till Resumé Insikt. Det är inte svårt att koppla det uttalandet direkt till Anna Borgeryds gärning.

Vad kan man då dra för lärdomar av Polarbröds sponsringsframgångar? Cathrine Högströms tips: ”Hitta något som ligger nära din brand essence så att din sponsring känns äkta och blir möjlig att integrera i allt annat som du gör”.

Uppdatering: Polarbröd vann EM-guld i sponsring på galan i London. Läs mer här.

Mer om: Ledare | Polarbröd
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Sommarklippet – halva priset på Fri Köpenskap!

Axfoods e-handelslyft

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Arkiv

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Greenfood köper finsk verksamhet

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Nu är han ensam ägare till Gekås

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Hon är moderator för Retaildagen

Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

Ska halvera svinnet från 1,65 procent och tror att e-handeln ligger på tio procent 2025.

På nytt jobb
Hon blir ny vd för Coop Mitt

Anders Stakes efterträdare hämtas från ÖoB.

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

Coop bryter med franchisetagare

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Ica tecknar storavtal med Coor

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139