23948sdkhjf

Köld kommer in i Coop-värmen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Intervju med hyllad vegansk glasstillverkare som går från en butik – till hela landet.

Peter Svanberg kan det här med glass. Iallafall om man ska tro hans kunder - och Coop. Efter att ha drivit butiken glassbutiken Köld i snart tre år ser det nu nämligen ut som Peter Svanbergs växtbaserade glassar kommer nå utanför butiken på Claesgatan i Malmö då tre varianter lanseras via Coops egna tillvalssortiment.

Köld startade för tre år sedan efter att Peter Svanberg lärde känna landsmannen Alexander Wesolowski i USA och det visade sig att båda delade en passion för glass.

– Jag och min kollega bodde och jobbade i San Fransisco och glassen där var så mycket bättre än i Sverige. Min kollega är dessutom vegan och han tipsade om den veganska glassen i Kalifornien. Där kan man få alt möjligt veganskt, här kan man i princip bara få sorbet, säger Peter Svanberg.

Varken Peter eller Alexander hade någon tidigare erfarenhet av glasstillverkning men började experimentera med recept i San Fransisco. Sommaren 2015 var det dags för hemfärd till Malmö och där öppnade till slut en butik - som snabbt blev populär. Så pass populär att glassen nu ska lanseras på Coop , något som kunde inneburit en katastrof för Malmös glassälskare.

– Jag måste engagera mig ganska hårt för att få det här att fungera och kan inte stå i glasskiosken längre. Först tänkte vi att vi skulle stänga butiken men då var det många som hörde av sig och sa att det går inte för sig; "visa oss recepten och hur man gör istället så kan vi ordna någon slags franchise, för den här glassen är så fantastiskt" så dom. Vi pratar just nu om det och butiken kommer rulla vidare, säger Peter Svanberg.

Ett flertal, men inte alla, av Kölds glassar är helt växtbaserade och smakerna varierar kraftigt. Initialt lanseras tre smaker. Dels Kölds signumsmak: cashewglass med saltlakrits, men även chokladbollssmak och 'hallibiskus, en blandning av hallon och hibiskus kommer att finnas tillgängligt. Peter Svanberg menar att Kölds glass ska vara en wow-upplevelse och att deras glass är mer smakrik än mycket annan glass på marknaden.

– Skillnaden mellan 'fulglass och finare glass är att i fulglass är det 45 procent luft och sen en massa socker, och efter sockret lagt sig på tungan så dör smakerna. Men om du köper riktig glass så blommar smakerna ut. Vi har många spännande smaker här som mango- och ingefära som ger en riktig wow-upplevelse, säger han.

Kölds glassortiment på Coop kommer att lanseras under mars månad, först och främst i Stockholm och Malmö med förhoppning om vidare expansion i ett senare skede. Peter Svanberg har även planer på att utveckla fler smaker och hoppas även kunna lansera Köld i andra försäljningskanaler.

– Vi har fokus på Coop men vi är även intresserade av andra samarbetspartner där vi till exempel kan designa en särskild smak för leverans enkom till just den leverantören.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Då öppnar ny Stora Coop – 3000 kvadratmeter

Gränshandelsbutik stängs efter storfusk

Ica Sverige lägger ned Supermarket-butik

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Då öppnar Coop Norrbottens nya tillskott

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coop Norge testar avancerad butiksrobot

Arkiv

Han går in i Icas valberedning

DVI: Augusti stark månad

Stort intresse från kedjorna för obemannade Moby Mart

Dagligvarugalan
Förra årets galavinnare om året som gått

På nytt jobb
Från Arla till Svegro

Här är handlarna som satsar på skotrar

City Gross tar upp kampen om lunchkunderna

Optimism i dagligvaruhandeln drar upp handelsindex

Lidl om Coops lågpriskoncept – intressant men inte oroande

Dagligvarugalan
Han levererar ekologisk gris till Dagligvarugalan

3

Krönika
5 miljarder flygblad – är det etiskt?

Sprängattentat mot livsmedelsbutik

Trender i matvärlden: Hyperlokalt och göra gott

Efter Skåneklustret: Hit kommer Lifvs nästa 10 butiker

Plus

Mötet
Bytte dressyrhästen mot egensnickrad butik

Chefen har ordet
CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

Coop Norrbotten satsar 30 miljoner på butik

Cheferna om lågprispiloterna i ”vanliga” Coop: ”Första steget”

Coop har lanserat ”Netto”-priserna även i två pilotbutiker i Coops vanliga format.

På nytt jobb
Axfoods presschef slutar: ”Ska inte mata talgoxar och lösa korsord”

De vann årets Livsmedelspris

Astrid och apornas butik i konkurs

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

På nytt jobb
Hon är ny marknads- och regelutvecklare på Krav

Då öppnar Lidls tredje butik i samma stad

Urban Deli intill Hemköps flaggskepp har lagts ned i smyg

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Lanthandel i konkurs

Här väntas en ny Lidl – 2 400 kvadratmeter

Mathem gör satsning på biogas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145