23948sdkhjf

Köld kommer in i Coop-värmen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Intervju med hyllad vegansk glasstillverkare som går från en butik – till hela landet.

Peter Svanberg kan det här med glass. Iallafall om man ska tro hans kunder - och Coop. Efter att ha drivit butiken glassbutiken Köld i snart tre år ser det nu nämligen ut som Peter Svanbergs växtbaserade glassar kommer nå utanför butiken på Claesgatan i Malmö då tre varianter lanseras via Coops egna tillvalssortiment.

Köld startade för tre år sedan efter att Peter Svanberg lärde känna landsmannen Alexander Wesolowski i USA och det visade sig att båda delade en passion för glass.

– Jag och min kollega bodde och jobbade i San Fransisco och glassen där var så mycket bättre än i Sverige. Min kollega är dessutom vegan och han tipsade om den veganska glassen i Kalifornien. Där kan man få alt möjligt veganskt, här kan man i princip bara få sorbet, säger Peter Svanberg.

Varken Peter eller Alexander hade någon tidigare erfarenhet av glasstillverkning men började experimentera med recept i San Fransisco. Sommaren 2015 var det dags för hemfärd till Malmö och där öppnade till slut en butik - som snabbt blev populär. Så pass populär att glassen nu ska lanseras på Coop , något som kunde inneburit en katastrof för Malmös glassälskare.

– Jag måste engagera mig ganska hårt för att få det här att fungera och kan inte stå i glasskiosken längre. Först tänkte vi att vi skulle stänga butiken men då var det många som hörde av sig och sa att det går inte för sig; "visa oss recepten och hur man gör istället så kan vi ordna någon slags franchise, för den här glassen är så fantastiskt" så dom. Vi pratar just nu om det och butiken kommer rulla vidare, säger Peter Svanberg.

Ett flertal, men inte alla, av Kölds glassar är helt växtbaserade och smakerna varierar kraftigt. Initialt lanseras tre smaker. Dels Kölds signumsmak: cashewglass med saltlakrits, men även chokladbollssmak och 'hallibiskus, en blandning av hallon och hibiskus kommer att finnas tillgängligt. Peter Svanberg menar att Kölds glass ska vara en wow-upplevelse och att deras glass är mer smakrik än mycket annan glass på marknaden.

– Skillnaden mellan 'fulglass och finare glass är att i fulglass är det 45 procent luft och sen en massa socker, och efter sockret lagt sig på tungan så dör smakerna. Men om du köper riktig glass så blommar smakerna ut. Vi har många spännande smaker här som mango- och ingefära som ger en riktig wow-upplevelse, säger han.

Kölds glassortiment på Coop kommer att lanseras under mars månad, först och främst i Stockholm och Malmö med förhoppning om vidare expansion i ett senare skede. Peter Svanberg har även planer på att utveckla fler smaker och hoppas även kunna lansera Köld i andra försäljningskanaler.

– Vi har fokus på Coop men vi är även intresserade av andra samarbetspartner där vi till exempel kan designa en särskild smak för leverans enkom till just den leverantören.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

City Gross cateringförvandling ger effekt

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coop lägger ned – på grund av gruva

Arkiv

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

De kan vinna ekopris

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Ledare
Personalen i skuggan av tekniken

Coop tar in omtalad vegoburgare

Listan: 21 Ica-kvinnor som får handlarstipendium

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Zetadisplay visar stark tillväxt

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Ekobutik i konkurs

Få kunder anmäler prisfusk

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Ingen sammanslagning – storfusionen fick nej

Japansk bank investerar miljard i indisk nätmathandel

Coop-fusionen blir av – då lämnar föreningschefen

Jungfrufärd för förarlösa lastbilen

På nytt jobb
Coop-företagare öppnar nytt som frifräsare

De är årets europeiska handlare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.184