23948sdkhjf

Amazon ska lansera helt ny livsmedelskedja

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Första butiken uppges öppna senare i år – samtidigt planeras jätteexpansion av Amazon Go.

Mäktiga Amazon förbereder för lansering av en helt ny livsmedelskedja. Den nya kedjan ska skilja sig från Amazonägda Whole Foods och den första butiken öppnar redan i år. Det hävdar Wall Street Journal och hänvisar till egna hemliga källor nära företaget.

Läs också: ”Lågpris större hot än Amazon”

Amazon äger redan 497 Whole Foods-butiker (nummer 498, 499 och milstolpen 500 invigs under våren) och har även öppnat sina första tio obemannade convenience-butiker under namnet Amazon Go. Nu verkar det alltså som om e-handelsjätten utvidgar sin satsning på livsmedel i fysiska butiker med en helt ny livsmedelskedja. 

Enligt Wall Street Journals källor ska den första butiken i den ännu namnlösa kedjan öppna i slutet av detta år i Los Angeles. Amazon ska också ha skrivit kontrakt med ytterligare minst två fastighetsägare för butiksöppningar i början av nästa år.

De nya butikerna ska ha ett bredare sortiment än Whole Foods-butikerna och ha en yta på motsvarande cirka 3 150 kvadratmeter. Butikerna ska finnas inne i köpcentrum och på centrumtorg i stora amerikanska städer. San Francisco, Chicago, Washington, Philadelphia och Seattle nämns. Analytiker räknar också med lägre priser, fler mainstreamprodukter och mer emv än på Whole Foods.

Hur många butiker det kan bli fråga om är oklart, men det planeras inledningsvis för ett dussintal. Enligt WSJ-källorna planerar Amazon också att förvärva regionala matkedjor för att skynda på tillväxten för den nya kedjan.

En stor expansion planeras även för Amazon Go-konceptet som introducerades första gången i december 2016. 3 000 nya butiker utan bemannade kassor ska öppnas under de närmaste tre åren. Där ingår inte bara USA i planerna. Enligt den brittiska branschtidningen Grocer har Amazon redan gjort klart med minst ett butiksläge i centrala London.

Mer om: Amazon
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (5)
Startsidan just nu

Ica tecknar storavtal med Coor

Mer dagligvaruhandel planeras i Lidingö centrum

Uppdaterat: Bombhot mot Maxi var falskt

Avspärrningarna är upphävda och kunder släpps åter in i butiken.

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Axfood fimpar engångsgrillarna

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tesco satsar på små premiumbutiker

Arkiv
1

Till attack mot skatt på plastkassar

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Coop-handlare blev Årets företagare

Toppcheferna: ”Därför tatuerade vi in #coopärcoolt”

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Hon är moderator för Retaildagen

Då rullas Hemköps nya matmoduler ut

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

På nytt jobb
Ny butikschef på Coop i Ullånger

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Ny skatt på plastpåsar – blir dubbelt så dyra

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Hälften tråkas ut av e-handel

Ny Kvantum i centrala Stockholm blir pilot för nytt koncept

Handlaren: Butiken ska bli en matdestination.

Ny majoritetsägare för Paradiset

"Verksamheten är i ett perfekt skede för att skalas upp."

Surtantens lägger ner

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Svag månad för dagligvaruhandeln

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Paradiset och Midsona startar företag ihop

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.181