23948sdkhjf

Stillastående svenska producenter oroas av Brexit

| Av Joachim Björk / Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Trots den starka konjunkturen växer inte den svenska livsmedelsindustrion. Exportmarknaden gick dock något starkare än hemmamarknaden, visar Livsmedelsföretagens Konjunkturbrev för fjärde kvartalet 2018.

Trots den starka konjunkturen växer inte den svenska livsmedelsindustrin. Exportmarknaden gick dock något starkare än hemmamarknaden, visar Livsmedelsföretagens Konjunkturbrev för fjärde kvartalet 2018.

Med resultatet för Q4 summeras helåret 2018. Totalt sett ökade försäljningsvolymerna något, även om det var mycket nära oförändrade nivåer under samtliga kvartal, Q2 borträknat, skriver LI:s chefsekonom Carl Eckerdal i konjunkturbrevet.

Läs också: Livsmedelsföretagen lanserar manifest – för hållbarheten

– Med tanke på den starka svenska konjunkturen med köpstarka hushåll, där flertalet konsumenttrender ger stöd åt det svenskproducerade, borde volymerna kunnat lyfta mer. Den svaga tillväxten märks också i att medlemsföretagens omsättning var mer eller mindre oförändrad under året. På marginalen pekar det med andra ord på lägre försäljningsintäkter per såld enhet, möjligtvis i kombination med en förskjutning mot varukategorier med lägre intjäning, kommenterar han.

På presentationen av konjunkturbrevet uttryckte Carl Eckerdal även oro inför den stundande inbromsningen och lågkonjunkturen då de senaste årens trender har visat att prisökningar i stor utsträckning fått bäras av producenterna istället för i de senare leden. Vilket innebär att marginalerna inför en lågkonjunktur nu är lägre än någonsin tidigare.

– Vi blir pressade att lämna produkter till lägre enhetskostnader, vilket är oroande för vi behöver höja priserna för att kunna ha marginaler kvar för att investera, säger Carl Eckerdal och fortsätter:

– Livsmedelsbranschen är som en maratonlöpare, vi är i bra form men det finns inte mycket fett att ta av längre, vi kan inte ta några fler svältkurer. Vi hade helst velat se större vinstmarginal när vi går in i den här konjunkturfasen.

Läs också: De kan vinna årets Livsmedelspris

Osäkerheten är stor kring hur Storbritanniens utträde ur EU ska ske och vilka konsekvenser det kommer att få. På frågan ”Hur tror ni att er export till Storbritannien påverkas av en hård Brexit?” svarar 15 procent av företagen att exporten kommer minska, och 31% svarar att den kommer minska mycket. Däremot har över hälften av företagen som exporterar till Storbritannien inte gjort några särskilda förberedelser för Brexit. En tredjedel har dock sett över alla långa kontrakt med sina kunder där.

– Livsmedel råkar mest illa ut vid vid en hård Brexit då branschen är besudlad med kontroller och intyg på båda sidorna om kanalen, säger Carl Eckerdal.

På frågan om vilka konsumenttrender som mest påverkar företagens produktion stärker ”lokalproducerat” sin förstaplats ytterligare. ”Hälsosamma alternativ” tar över andraplatsen från ”vegetariska produkter”.

På femte plats kommer snabbväxande “proteinrika (kött-) alternativ”.

– Proteinrika alternativ har blivit en bubblare och har gått från noll röster till en femteplats, något vi har trott ska ske ett tag nu. Producenterna ser många trender men de frågar sig alltid om det bara en frågan om en dagslända eller om det biter sig fast, och många har nog insett att det här inte är en dagsslända utan något som kommer att finnas kvar långt framöver, säger Carl Eckerdal.

”Ekologiska alternativ” var under många år hett, men har planat ut något under de senaste två åren och ligger kvar på plats sex, samma som i fjol men enligt Carl Eckerdahl kan delar av det segmentet även smugit sig in under "hälsosamma alternativ" då det i konsumenternas ögon oftast sätts likhetstecken däremellan.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Då öppnar ny Stora Coop – 3000 kvadratmeter

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Gränshandelsbutik stängs efter storfusk

DVI: Augusti stark månad

Då öppnar Coop Norrbottens nya tillskott

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Han går in i Icas valberedning

Arkiv

Stort intresse från kedjorna för obemannade Moby Mart

Ica Sverige lägger ned Supermarket-butik

Dagligvarugalan
Förra årets galavinnare om året som gått

Coop Norge testar avancerad butiksrobot

På nytt jobb
Från Arla till Svegro

City Gross tar upp kampen om lunchkunderna

Lidl om Coops lågpriskoncept – intressant men inte oroande

Här är handlarna som satsar på skotrar

Optimism i dagligvaruhandeln drar upp handelsindex

Dagligvarugalan
Han levererar ekologisk gris till Dagligvarugalan

3

Krönika
5 miljarder flygblad – är det etiskt?

Sprängattentat mot livsmedelsbutik

Trender i matvärlden: Hyperlokalt och göra gott

Efter Skåneklustret: Hit kommer Lifvs nästa 10 butiker

Plus

Mötet
Bytte dressyrhästen mot egensnickrad butik

På nytt jobb
Axfoods presschef slutar: ”Ska inte mata talgoxar och lösa korsord”

Chefen har ordet
CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

Coop Norrbotten satsar 30 miljoner på butik

De vann årets Livsmedelspris

Astrid och apornas butik i konkurs

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

På nytt jobb
Hon är ny marknads- och regelutvecklare på Krav

Då öppnar Lidls tredje butik i samma stad

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Urban Deli intill Hemköps flaggskepp har lagts ned i smyg

Här väntas en ny Lidl – 2 400 kvadratmeter

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Lanthandel i konkurs

Mathem gör satsning på biogas

Coop-vd:n om prisfrågan i ”Netto”-butikerna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.186