23948sdkhjf

Stillastående svenska producenter oroas av Brexit

| Av Joachim Björk / Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Trots den starka konjunkturen växer inte den svenska livsmedelsindustrion. Exportmarknaden gick dock något starkare än hemmamarknaden, visar Livsmedelsföretagens Konjunkturbrev för fjärde kvartalet 2018.

Trots den starka konjunkturen växer inte den svenska livsmedelsindustrin. Exportmarknaden gick dock något starkare än hemmamarknaden, visar Livsmedelsföretagens Konjunkturbrev för fjärde kvartalet 2018.

Med resultatet för Q4 summeras helåret 2018. Totalt sett ökade försäljningsvolymerna något, även om det var mycket nära oförändrade nivåer under samtliga kvartal, Q2 borträknat, skriver LI:s chefsekonom Carl Eckerdal i konjunkturbrevet.

Läs också: Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

– Med tanke på den starka svenska konjunkturen med köpstarka hushåll, där flertalet konsumenttrender ger stöd åt det svenskproducerade, borde volymerna kunnat lyfta mer. Den svaga tillväxten märks också i att medlemsföretagens omsättning var mer eller mindre oförändrad under året. På marginalen pekar det med andra ord på lägre försäljningsintäkter per såld enhet, möjligtvis i kombination med en förskjutning mot varukategorier med lägre intjäning, kommenterar han.

På presentationen av konjunkturbrevet uttryckte Carl Eckerdal även oro inför den stundande inbromsningen och lågkonjunkturen då de senaste årens trender har visat att prisökningar i stor utsträckning fått bäras av producenterna istället för i de senare leden. Vilket innebär att marginalerna inför en lågkonjunktur nu är lägre än någonsin tidigare.

– Vi blir pressade att lämna produkter till lägre enhetskostnader, vilket är oroande för vi behöver höja priserna för att kunna ha marginaler kvar för att investera, säger Carl Eckerdal och fortsätter:

– Livsmedelsbranschen är som en maratonlöpare, vi är i bra form men det finns inte mycket fett att ta av längre, vi kan inte ta några fler svältkurer. Vi hade helst velat se större vinstmarginal när vi går in i den här konjunkturfasen.

Läs också: Det svenska julbordet blir grönare

Osäkerheten är stor kring hur Storbritanniens utträde ur EU ska ske och vilka konsekvenser det kommer att få. På frågan ”Hur tror ni att er export till Storbritannien påverkas av en hård Brexit?” svarar 15 procent av företagen att exporten kommer minska, och 31% svarar att den kommer minska mycket. Däremot har över hälften av företagen som exporterar till Storbritannien inte gjort några särskilda förberedelser för Brexit. En tredjedel har dock sett över alla långa kontrakt med sina kunder där.

– Livsmedel råkar mest illa ut vid vid en hård Brexit då branschen är besudlad med kontroller och intyg på båda sidorna om kanalen, säger Carl Eckerdal.

På frågan om vilka konsumenttrender som mest påverkar företagens produktion stärker ”lokalproducerat” sin förstaplats ytterligare. ”Hälsosamma alternativ” tar över andraplatsen från ”vegetariska produkter”.

På femte plats kommer snabbväxande “proteinrika (kött-) alternativ”.

– Proteinrika alternativ har blivit en bubblare och har gått från noll röster till en femteplats, något vi har trott ska ske ett tag nu. Producenterna ser många trender men de frågar sig alltid om det bara en frågan om en dagslända eller om det biter sig fast, och många har nog insett att det här inte är en dagsslända utan något som kommer att finnas kvar långt framöver, säger Carl Eckerdal.

”Ekologiska alternativ” var under många år hett, men har planat ut något under de senaste två åren och ligger kvar på plats sex, samma som i fjol men enligt Carl Eckerdahl kan delar av det segmentet även smugit sig in under "hälsosamma alternativ" då det i konsumenternas ögon oftast sätts likhetstecken däremellan.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Ingen ny Ica – Träffpunkten får ny ägare

Icahandlare i Stockholm får inte sälja tobak – biter ifrån

Lidl tar in köttspecialisten Percys i nya unika butikskonceptet

Matsvinnet från butiker tre gånger så stort

Ny mätmetod gav dramatisk ökning.

Nyhetsbrev

Plus

700 miljoners emv-företag ska sexdubblas och startar eget varumärke

Arkiv

De är Sveriges grönaste varumärken

Plus

Mötet
Han ska lösa veganostgåtan

34 färska miljoner in i en investeringsrunda och ett sålt tech-bolag borgar för att Sorosh Tavakoli kan nå sitt mål, att ta fram en veganost som smakar gott. – Jag kan ge projektet den tid det behöver.

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

Så är planen med Icanders

Den kombinerade butiken och restaurangen får 240 kvadratmeter kundyta och över 100 sittplatser.

1

Krav på ny kontantutredning får stöd av Hemköpshandlare

All engångsplast borta på Lidl

Plus

Vassa andelsspel en vinst för Årets förbutik

1

Ica lanserar klimatkasse

En tredjedel omställda – här är nästa fem Netto som blir Coop

Lidls unika Visbybutik snor butikschef från Ica Maxi

Willys butiksbyggare bjöd på jobbet

Här bygger de Göteborgs första sociala matbutik.

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Ännu en Maxi blir med restaurang – så ska den se ut

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Därför tappar dagligvaruhandeln mark

Handlar’n går över till Ica – fyrdubblar ytan

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Stort bråk efter Coops nedläggningsbesked

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Chefen har ordet
”Detaljerna viktiga – även på nätet”

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Ekomjölk i koldioxidneutral förpackning

Pricer backade – stororder ger jättelyft

På nytt jobb
Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.172