23948sdkhjf

Stillastående svenska producenter oroas av Brexit

| Av Joachim Björk / Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Trots den starka konjunkturen växer inte den svenska livsmedelsindustrion. Exportmarknaden gick dock något starkare än hemmamarknaden, visar Livsmedelsföretagens Konjunkturbrev för fjärde kvartalet 2018.

Trots den starka konjunkturen växer inte den svenska livsmedelsindustrin. Exportmarknaden gick dock något starkare än hemmamarknaden, visar Livsmedelsföretagens Konjunkturbrev för fjärde kvartalet 2018.

Med resultatet för Q4 summeras helåret 2018. Totalt sett ökade försäljningsvolymerna något, även om det var mycket nära oförändrade nivåer under samtliga kvartal, Q2 borträknat, skriver LI:s chefsekonom Carl Eckerdal i konjunkturbrevet.

Läs också: Livsmedelsföretagen lanserar manifest – för hållbarheten

– Med tanke på den starka svenska konjunkturen med köpstarka hushåll, där flertalet konsumenttrender ger stöd åt det svenskproducerade, borde volymerna kunnat lyfta mer. Den svaga tillväxten märks också i att medlemsföretagens omsättning var mer eller mindre oförändrad under året. På marginalen pekar det med andra ord på lägre försäljningsintäkter per såld enhet, möjligtvis i kombination med en förskjutning mot varukategorier med lägre intjäning, kommenterar han.

På presentationen av konjunkturbrevet uttryckte Carl Eckerdal även oro inför den stundande inbromsningen och lågkonjunkturen då de senaste årens trender har visat att prisökningar i stor utsträckning fått bäras av producenterna istället för i de senare leden. Vilket innebär att marginalerna inför en lågkonjunktur nu är lägre än någonsin tidigare.

– Vi blir pressade att lämna produkter till lägre enhetskostnader, vilket är oroande för vi behöver höja priserna för att kunna ha marginaler kvar för att investera, säger Carl Eckerdal och fortsätter:

– Livsmedelsbranschen är som en maratonlöpare, vi är i bra form men det finns inte mycket fett att ta av längre, vi kan inte ta några fler svältkurer. Vi hade helst velat se större vinstmarginal när vi går in i den här konjunkturfasen.

Läs också: Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Osäkerheten är stor kring hur Storbritanniens utträde ur EU ska ske och vilka konsekvenser det kommer att få. På frågan ”Hur tror ni att er export till Storbritannien påverkas av en hård Brexit?” svarar 15 procent av företagen att exporten kommer minska, och 31% svarar att den kommer minska mycket. Däremot har över hälften av företagen som exporterar till Storbritannien inte gjort några särskilda förberedelser för Brexit. En tredjedel har dock sett över alla långa kontrakt med sina kunder där.

– Livsmedel råkar mest illa ut vid vid en hård Brexit då branschen är besudlad med kontroller och intyg på båda sidorna om kanalen, säger Carl Eckerdal.

På frågan om vilka konsumenttrender som mest påverkar företagens produktion stärker ”lokalproducerat” sin förstaplats ytterligare. ”Hälsosamma alternativ” tar över andraplatsen från ”vegetariska produkter”.

På femte plats kommer snabbväxande “proteinrika (kött-) alternativ”.

– Proteinrika alternativ har blivit en bubblare och har gått från noll röster till en femteplats, något vi har trott ska ske ett tag nu. Producenterna ser många trender men de frågar sig alltid om det bara en frågan om en dagslända eller om det biter sig fast, och många har nog insett att det här inte är en dagsslända utan något som kommer att finnas kvar långt framöver, säger Carl Eckerdal.

”Ekologiska alternativ” var under många år hett, men har planat ut något under de senaste två åren och ligger kvar på plats sex, samma som i fjol men enligt Carl Eckerdahl kan delar av det segmentet även smugit sig in under "hälsosamma alternativ" då det i konsumenternas ögon oftast sätts likhetstecken däremellan.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Här är City Gross nya convenience-butiker

Casinos ägare skramlar för räddning

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Arkiv

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Coop lägger ned – på grund av gruva

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop börjar med hundparkeringar

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Ekobutik i konkurs

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141