23948sdkhjf

Kritikstorm mot Coop efter kortbytet

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Bytet från Medmera till Entercard har väckt stor irritation.

Som Fri Köpenskap berättat tidigare har Coop inlett ett samarbete med Entercard gällande utgivning av nya kreditkort till sina medlemmar. De nya korten kommer att ersätta de tidigare tre kreditkort som getts ut av Medmera Bank.

Läs också: Avslöjar: Lågprismodellen testas även i vanliga Coop-butiker

Vi ser fram emot samarbetet med Entercard som redan från start kommer att erbjuda våra medlemmar kreditkort med flera nya funktioner och tjänster, berättade Karin Friis, chef för Coop Medlem, i samband med beskedet i januari.

Men efter det skarpa bytet i går, tisdag, har Coop utsatts för en kritikstorm. Många kunder är upprörda både över faktiska åtgärder och bristande information.

Fyrbarnsmamman Sara Sjöström hade överskott på det gamla kortet men eftersom Coop övergår från bank till kreditinstitut går det inte längre att ha plussaldo.

Jag fattade inte vart pengarna hade tagit vägen, säger hon till Expressen.

Läs också: CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

Kunderna ska enligt tidningen under förra veckan ha fått information om att de behöver ta ut pengarna och i de fall inget gjorts har pappers-avier skickats ut. Men en avgift läggs på vid uttagning och dessutom går det bara att ta ut 2 000 kronor åt gången.

Men det värsta, menar hon, är att det är svårt att få hjälp via kundtjänst.

Jag kommer bara till en telefonsvarare som säger att ”det är många som ringer just nu” och ber en att ”försöka senare”.

Och hon är inte ensam om att misslyckas att komma i kontakt med kundtjänst.

Läs också: Lidl om Coops lågpriskoncept – intressant men inte oroande

Jag har mailat er. Inget svar. Jag har ringt varje dag i en vecka. Går inte att komma fram ens. Ni är ju bedragare! Avsluta mitt kort nu!!!!!”, skriver en kund i sociala medier.

Ida Skyttberg berättar för Aftonbladet om hur hon med alla medel försökt tacka nej till det nya kortet ända sedan hon nåddes av informationen för två veckor sedan. Hon menar att köerna till kundtjänst är timslånga och att hon kopplas bort.

Jag har försökt avsluta det på alla sätt det går: ringt, mejlat, skickat chatt. Det går inte att få tag på dem och jag blir så frustrerad.

En annan kund, Jimmy Sjöblom, ifrågasätter agerandet.

Läs också: Internationellt prestigefullt designpris till Paolos

De har ju rätten att avsluta mitt konto, men att de ens använder den rätten säger ju egentligen bara allt om hur de ser på sina kunder, säger han till Fri Köpenskap.

Andra delar tycker han är rättsligt tveksamma och därför har han nu anmält händelsen till Konsumentverket.

Har de rätten att utan mitt medgivande (i form av signatur och upprättande av kontrakt) göra mig underkastad ett räntebärande kreditavtal med en tredje part och på vilket sätt anser de att det främjar kooperationens grundtanke om att ”verka för medlemmarnas ekonomiska intresse”?, undrar han och tillägger:

Det handlar snarare om att verka för att medlemmarna ska betala räntor till Entercard istället för att lägga dem i butiken.

Läs också: Cheferna om lågprispiloterna i ”vanliga” Coop: ”Första steget”

Coops presschef Tobias Rydergren beklagar de långa telefonköerna till kundtjänst.

Vi skulle ha tagit bättre höjd för detta i bemanningen av kundtjänst. Vi ber om ursäkt för det, säger han till Fri Köpenskap.

200 000 kort ska bytas ut och i går var den första skarpa dagen. Överbelastningen på kundtjänst var tung.

Beklagligt nog uppstod dessutom också tekniska problem med röststyrningen i telefonväxeln vilket förvärrade allt ytterligare, berättar han.

Att det skulle vara några missar i de juridiska rättigheterna tror han däremot inte.

I grunden har vi rätt att byta utgivare vilket står i avtalen och att vi skulle gjort några juridiska missar är vi inte oroliga för, säger han.

Beträffande omställningen med de nya korten i butik är han däremot mycket belåten.

Omställningen har fungerat felfritt vilket är glädjande. De kontaktlösa betalningarna som de nya korten möjliggör har till exempel fungerat felfritt.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Då öppnar ny Stora Coop – 3000 kvadratmeter

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Gränshandelsbutik stängs efter storfusk

DVI: Augusti stark månad

Då öppnar Coop Norrbottens nya tillskott

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Han går in i Icas valberedning

Arkiv

Stort intresse från kedjorna för obemannade Moby Mart

Dagligvarugalan
Förra årets galavinnare om året som gått

Ica Sverige lägger ned Supermarket-butik

Coop Norge testar avancerad butiksrobot

På nytt jobb
Från Arla till Svegro

City Gross tar upp kampen om lunchkunderna

Lidl om Coops lågpriskoncept – intressant men inte oroande

Här är handlarna som satsar på skotrar

Optimism i dagligvaruhandeln drar upp handelsindex

Dagligvarugalan
Han levererar ekologisk gris till Dagligvarugalan

3

Krönika
5 miljarder flygblad – är det etiskt?

Sprängattentat mot livsmedelsbutik

Trender i matvärlden: Hyperlokalt och göra gott

Efter Skåneklustret: Hit kommer Lifvs nästa 10 butiker

Plus

Mötet
Bytte dressyrhästen mot egensnickrad butik

På nytt jobb
Axfoods presschef slutar: ”Ska inte mata talgoxar och lösa korsord”

Chefen har ordet
CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

Coop Norrbotten satsar 30 miljoner på butik

De vann årets Livsmedelspris

Astrid och apornas butik i konkurs

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

På nytt jobb
Hon är ny marknads- och regelutvecklare på Krav

Då öppnar Lidls tredje butik i samma stad

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Urban Deli intill Hemköps flaggskepp har lagts ned i smyg

Här väntas en ny Lidl – 2 400 kvadratmeter

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Lanthandel i konkurs

Mathem gör satsning på biogas

Coop-vd:n om prisfrågan i ”Netto”-butikerna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.225