23948sdkhjf

De kräver innehållsdeklaration för alkohol

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Kraven för livsmedel är stenhårda, alla ingredienser måste tydligt deklareras på förpackningen för att kunna säljas inom EU, med undantag av alkoholhaltiga drycker. Det vill den ideella föreningen Äkta vara nu ändra på med en namninsamling.

Läs också: Axfood backar efter matbluffen

Undantaget för drycker med en alkoholhalt över 1,2 procent är en kvarleva från 1979 då EU inte lyckades besluta om hur märkningsreglerna för dryckerna skulle se ut, varpå frågan lades åt sidan.

– Det är väldigt konstigt att vin, som betraktas som livsmedel i stora delar av främst södra Europa, inte omfattas av samma krav på innehållsdeklaration. Man har rätt att få reda på vad som finns i tvål som används på utsidan av kroppen men inte drycker som man faktiskt dricker. Vi har försökt hitta resonemanget bakom varför det är så här; men det går helt enkelt inte att hitta, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara till Food Supply.

EU-kommissionen insåg själva att det inte fanns goda skäl till undantaget 2017, men istället för att ta bort undantaget togs beslut om att ge branschen i uppdrag att själva bestämma hur märkningen ska se ut. Det är Äkta Vara kritiska mot då de menar att branschens förslag innehåller undantag som i princip innebär att de fortsatt inte behöver deklarera en rad ingredienser.

Just vin kan i dag innehålla upp till 60 olika tillsatser som inte behöver deklareras och anledningarna till konsumenternas vilja att veta vad som finns i flaskan är många, förutom det principiella kravet på att få reda på vad man konsumerar kan allt från allergier till etiska skäl ligga bakom viljan att få till ett lagstadgat krav på innehållsdeklaration.

Läs också: Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Ett allmänt krav på innehållsdeklaration skulle förutom att tillfredsställa kundernas behov av information även kunna påverka branschen som helhet enligt Björn Bernhardson.

– Om man deklarerar alla ingredienser så börjar de också att tas bort. Det har vi bland annat sett i matindustrin där nya krav på deklaration gjort att producenterna inte vill skylta med vad de har i sina produkter, det försvinner när det kommer fram i ljuset, säger han.

Namninsamlingen med namnet In vino veritas har inget slutdatum men tanken är att den ska spridas även i Europa med hjälp av Äkta varas paraplyorganisation Sveriges Konsumenter och den europeiska motsvarigheten BEUC (The European Consumer Organisation). Eftersom det snart är val till EU-parlamentet hoppas Äkta vara på att frågan nu också tas upp till allmän diskussion.

Mer om:Äkta vara
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Arkiv

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kopparbergs backar

Ekobutik i konkurs

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.163