23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Trendbrottet: Ica Kvantum dominerade i februari

Ica-butikernas försäljning steg med 3,3 procent i februari 2019 jämfört med motsvarande månad i fjol. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 3,0 procent.

Bäst gick det för Ica Kvantum-profilen som ökade med 3,7 procent i jämförbara butiker.

Man har lyckats bra med försäljningen och legat rätt i kampanjerna. För den egna butiken så tror jag också att utfallet av sportlovet spelade en viss roll. Det var fler som var hemma under februari, säger Claes-Göran Sylvén, styrelseordförande i Icagruppen och handlare på Ica Kvantum Flygfyren till Fri Köpenskap.

Liksom siffrorna i stort var februari också en toppmånad för Ica Kvantum Flygfyren.

Det är imponerande, särskilt eftersom att Fettisdagen låg i mars. Vi sålde 7 500 semlor vilket man inte ska underskatta. Det har en klar påverkan.

Resultaten för Kvantum-profilen kan uppfattas som ett trendbrott då tronen den senaste tiden främst dominerats av Maxi och Nära. Senaste gången kvantum ökade mest i jämförbara butiker var i augusti 2018. Claes-Göran Sylvén tror på en fin framtid för konceptet.

Kvantum är en vass profil med högt färskvarufokus vilket blir allt viktigare i branschen.

Februari 2019 Januari – februari 2019
Butiksförsäljning
exkl moms
Mkr Utveckling 
samtliga
Utveckling
jämförbara
Mkr Utveckling
samtliga
Utveckling
jämförbara
Maxi ICA Stormarknad    2 695 4,1% 3,0% 5 576 4,4% 3,3%
ICA Kvantum 2 171 3,6% 3,7% 4 461 2,9% 3,0%
ICA Supermarket 2 671 3,0% 2,5% 5 485 2,9% 2,5%
ICA Nära 1 312 1,7% 2,9% 2 667 1,7% 2,9%
Totalt 8 850 3,3% 3,0% 18 188 3,2% 2,9%

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|