23948sdkhjf

Kraftigt lyft för Coop Värmland

Resultatet förbättrades med 106 miljoner kronor under 2018.

För 2018 redovisar Coop Värmland en avsevärd förbättring av det redovisade resultatet med drygt 106 miljoner kronor. Rörelseförlusten stannade på 18,2 miljoner kronor.

– Den positiva resultatförflyttningen är bland de största i föreningens historia. Däremot kostar alla omställningar pengar som i sin tur belastar resultatet. Men vi gjorde ändå det medvetna valet att ha en rekordhög omställningstakt på butiksnätet, säger Coop Värmlands vd Tomas Sjölander i ett pressmeddelande.

Under året har föreningen lagt stort fokus på att fortsätta fräscha upp sina butiker i de nya profilerna Stora Coop, Coop och Lilla Coop. Omställningar har gjorts i Kristinehamn, Grums, Hagfors, Torsby, Åmotfors, Lesjöfors, Sunnemo, Svanskog, Högboda, Sysslebäck samt Herrhagen och Coop City i Karlstad.

– På bara 19 månader har vi ställt om inte mindre än 27 butiker över hela Värmland. Detta ger oss en bra grund att erbjuda fräschare butiker samtidigt som vi förnyar, förbättrar och effektiviserar butiksverksamheten.

De totala investeringarna i mark, byggnader och inventarier var därför fortsatt höga och uppgick till 63,1 Mkr (71,5 Mkr).

I samband med butiksomställningarna har man också anpassat sortimentet på 44 av föreningens butiker. Det har medfört utförsäljningar framförallt av artiklar som är relaterade till byggvaror, säsongsvaror och andra specialartiklar. Förutom utförsäljning i butikerna genomfördes också en tillfällig outletförsäljning på Kronoparken i Karlstad med kundrabatter på upp till 70 procent.

Vi har gjort en sortimentsanspassning samtidigt som vi sänkte priserna på maten under förra året. Men vi är också medvetna om att prissänkningar och utförsäljningar kostar pengar som påverkar vår bruttovinst som också slår igenom på resultatet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125