23948sdkhjf

Näthandlare tror på framtiden

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Efter två fattiga månader ser handeln nu positivt på framtiden, det framgår av den senaste handelsbarometern som tagits fram av Svensk Handel. Mest ökade tron för e-handlarna som tror på en stark framtida försäljning. Deras tro på ökad försäljning ökade med 1,6 procent i jämförelse med föregående månad, medan butikernas tro ökade med hälften, alltså 0,8 procent.

– Handlarna har lämnat två av årets svagaste försäljningsmånader bakom sig och blickar fram emot vårförsäljningen. Även handlarna längtar efter skönt vårväder eftersom det sätter fart på försäljningen i många butiker, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel i en kommentar.

Dagligvaruhandelns tro ökade med 0,3 procent i jämförelse med sällanköpshandeln som ökade med 1,3 procent men då låg sällanköpshandeln en bra bit under de totala tilltron till att börja med, dagligvaruhandeln ligger nämligen på index 98,3 och sällanköpshandeln på 90,1 där neutral nivå är 100. E-handeln ligger nu på index 108,9.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Arkiv

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

City Gross cateringförvandling ger effekt

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

De kan vinna ekopris

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

Coop tar in omtalad vegoburgare

Ekobutik i konkurs

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142