23948sdkhjf

Ny kundgrupp tar plats på nätet

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Barnfamiljer i storstäder har länge varit den absolut största kundgruppen som handlat mat på nätet. Den gruppen har inte på något vis sprungits om, drygt hälften av nätmatskunderna är barnfamiljer men enligt statistik som tagits fram av Yougov, på uppdrag av Strongpoint, är den näst största konsumentgruppen unga vuxna utan barn, tre av tio närmare bestämt.

Enligt undersökningen är den här kundgruppen också den grupp som kommer att växa mest de kommande åren då de beräknas stå för drygt 40 procent av kundtillväxten. Enligt undersökningen efterfrågar den här kundgruppen dessutom främst flexibilitet, något som anses ännu viktigare än snabba leveranser, 29 procent uppger att möjligheten att själv välja var och när leveranser kan hämtas upp är viktigast för dem.

– Vi har fått tydliga signaler om att det sker förändringar bland nätmatskundernas efterfrågan på flexibilitet och de här siffrorna visar ytterligare vad det är som sker. De yngre målgrupperna har andra förväntningar på att själva kunna välja tid och plats och sitter inte gärna hemma och inväntar leverans, säger Sven Calissendorff, vd på Strongpoint Sverige i en kommentar.

Mer om: Strongpoint
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Omstridd delikatess på Stora Coop

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Listan: Här är alla finalister i Dagligvarugalan 2019

Se filmen där alla finalister presenteras på Fri Köpenskaps Facebooksida.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Arkiv

All time high för Ica på börsen

Aktien rusar till rekordnivåer.

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Viktigaste nyheterna direkt – FK på Messenger

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Dagligvarugalan
I morgon avslöjas alla finalister till Dagligvarugalan

I morgon klockan 9 den 16 augusti presenteras alla finalister i 20 kategorier i Dagligvarugalan 2019 live på Fri Köpenskaps Facebook.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Minskad försäljning för convenience

Icas resultat bättre än väntat – så stor blev ökningen

Ica sätter nytt hållbarhetsmål

Debatt: Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

På nytt jobb
Sabis utser affärsområdeschef

Lidls nästa prestigeläge närmar sig

Klart för ny Coop

Nu når Axfood alla medarbetare

Lanthandeln vann altanstrid

Matpriserna steg under sommaren

Fodi vill expandera – tar in miljoner

Nu kommer panten på brödpåsen

"Halloumiskam" påverkade försäljningen

Tiggeriansökningar i Eskilstuna godkända

Här är Ed Sheeran-ketchupen

Nu tar Willys över Coop

Tyskland ska förbjuda plastkassar

På nytt jobb
Färsk handlare laddad med energi

De vill tillverka "omöjlig" vegetarisk fisk

Netto förlorade nästan 100 miljoner innan köpet

Maxi störst under juli

Carrefour gör brakförlust i Belgien

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.183