23948sdkhjf

Ny kundgrupp tar plats på nätet

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Barnfamiljer i storstäder har länge varit den absolut största kundgruppen som handlat mat på nätet. Den gruppen har inte på något vis sprungits om, drygt hälften av nätmatskunderna är barnfamiljer men enligt statistik som tagits fram av Yougov, på uppdrag av Strongpoint, är den näst största konsumentgruppen unga vuxna utan barn, tre av tio närmare bestämt.

Enligt undersökningen är den här kundgruppen också den grupp som kommer att växa mest de kommande åren då de beräknas stå för drygt 40 procent av kundtillväxten. Enligt undersökningen efterfrågar den här kundgruppen dessutom främst flexibilitet, något som anses ännu viktigare än snabba leveranser, 29 procent uppger att möjligheten att själv välja var och när leveranser kan hämtas upp är viktigast för dem.

– Vi har fått tydliga signaler om att det sker förändringar bland nätmatskundernas efterfrågan på flexibilitet och de här siffrorna visar ytterligare vad det är som sker. De yngre målgrupperna har andra förväntningar på att själva kunna välja tid och plats och sitter inte gärna hemma och inväntar leverans, säger Sven Calissendorff, vd på Strongpoint Sverige i en kommentar.

Mer om: Strongpoint
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-butik har brunnit ned

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

2

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Arkiv
Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Katrineholm förbjuder tiggeri

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

City Gross och Jontefonden vann pris

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Slopar buräggen i emv

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.215