23948sdkhjf

Ny kundgrupp tar plats på nätet

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Barnfamiljer i storstäder har länge varit den absolut största kundgruppen som handlat mat på nätet. Den gruppen har inte på något vis sprungits om, drygt hälften av nätmatskunderna är barnfamiljer men enligt statistik som tagits fram av Yougov, på uppdrag av Strongpoint, är den näst största konsumentgruppen unga vuxna utan barn, tre av tio närmare bestämt.

Enligt undersökningen är den här kundgruppen också den grupp som kommer att växa mest de kommande åren då de beräknas stå för drygt 40 procent av kundtillväxten. Enligt undersökningen efterfrågar den här kundgruppen dessutom främst flexibilitet, något som anses ännu viktigare än snabba leveranser, 29 procent uppger att möjligheten att själv välja var och när leveranser kan hämtas upp är viktigast för dem.

– Vi har fått tydliga signaler om att det sker förändringar bland nätmatskundernas efterfrågan på flexibilitet och de här siffrorna visar ytterligare vad det är som sker. De yngre målgrupperna har andra förväntningar på att själva kunna välja tid och plats och sitter inte gärna hemma och inväntar leverans, säger Sven Calissendorff, vd på Strongpoint Sverige i en kommentar.

Mer om: Strongpoint
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

1

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Arkiv

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

City Gross lägger ned sin äldsta butik

50-talet tillsvidareanställda berörs.

Fri Köpenskap finns på Messenger

Du har väl inte missat att Fri Köpenskap finns på Messenger?

Premiär för Lidls nya ess: ”Ett ultimat läge”

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

1

Brasilianska ambassaden ilsknar till på Paradiset

På nytt jobb
Ny handlare i Vissefjärda – han tar över i Lindås

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

E-handlarna tror på högtryck i sommar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Matpriskollen: Ännu en svensk köttfärsvecka!

Coop och Willys undvek Lidls öde

Lidl växlar upp med ny butik

Stort förvärv i lösgodisbranschen

Kvinna tände eld på Ica-butik och rullade ut stöldgods – nu mildras straffet

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

Astrid och aporna återuppstår

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Mötet
Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Ledare
Nettoaffären störst under nyhetstät vår

Skorpion hittades bland frukten hos Hemköp

Chefen har ordet
”Dags att förändra 103-årig affärsmodell”

Krönika
”80 000 ton brödsvinn är en skandal”

Axfood säljer sin del i Direkten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.176