23948sdkhjf

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Dryckesjätten trycker på knappen i dag.

Coca-Cola ändrar formen på burken för majoriteten av sina varumärken i Sverige. Mer och Monster förblir intakta men Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bon Aqua får en mer avlång form. Totalt omfattar greppet fyra varumärken och 21 olika läsk- och vattensorter.

Läs också: Årets livsmedelshalvdag på Empack

– Det rör sig om en investering på flera miljoner euro. Vår största satsning i Sverige sedan vi lanserade vår 500 milliliters petflaskor. Den nya sleekmodellen har en mer premiumkänsla och kommer bli mer synlig, säger marknadschefen för Coca-Cola European Partners, Samantha Walker till Fri Köpenskap.

Burkar motsvarar 25 procent av företagets svenska försäljning och bidrar med ungefär tre miljarder kronor till den svenska marknaden årligen. Det nya utseendet beräknas öka intäkterna med omkring 100 miljoner kronor per år genom möjligheten att attrahera nya köpare och konsumtionstillfällen. En av orsakerna är att avlånga burkar kräver mindre material då den största mängden metall används i botten och toppen. Dessutom visar marknadstester att den nya designen helt enkelt säljer bättre.

– Trenden har ganska länge gått mot avlånga burkar Det är en snygg design med skönt grepp som också passar bättre i hyllan, säger Samantha Walker.

Dessutom, menar hon, är burkarna bättre positionerade för framtidens miljömedvetna konsumenter.

Läs också: Jätteanläggningen i Motala invigd

– Många, särskilt yngre, väljer av miljöskäl hellre burkar framför plastflaskor. Man vill dra ned på plasten helt enkelt och vi vill alltid kunna erbjuda alternativ.

Med de nya burkarna släpper Coca-Cola också nya multiförpackningar i kartong. Sexpacket och tiopacket blir kvar men 24-plattan ändras till 20-pack och ett nytt fyrpack introduceras.

De nya burkarna har producerats sedan januari men i dag, måndag, rullas de första ut till butikerna. Samantha Walker tror att bytet kommer att gå snabbt.

– Det beror förstås på åtgången i de enskilda butikerna men det borde inte dröja mer än några få veckor. Burkar tenderar att sälja ganska snabbt.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Coop-butik nådde inte målen – ny kapten bakom rodret

Icas nya butikskoncept – följ med in

30-35 procent av försäljningen är färdigmat.

Listan: Här är alla finalister i Dagligvarugalan 2019

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

Lidl varnar för Brexit

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Arkiv

Klart för ny Ica – öppnar 2020

Förväntas öppna under våren.

Coop vidgar onlinetest i Danmark

Santa Maria skrotar konservburken

Satsar på kartongförpackningar.

Man skjuten till döds utanför Ica

God skörd väntar spannmålsbönderna

Var tionde öl är alkoholfri

Svenskt receptbolag i samarbete med Walmart

It-bolaget ska samordna recept tillsammans med Buzzfeed.

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Succé för storpantsautomaterna

Ica-bossen förberedd på Lidl-intåg

”Vi har jobbat hårt de senaste åren med att förbereda oss”.

Matkasseföretag till fem nya orter

Pappersbaserade färskvaruförpackningar ökar

82-årig Ica-butik lägger ned

Bristande lönsamhet har fått verksamheten på fall.

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Stort intresse för Dagligvarugalan – du missade väl inte filmen?

Nu är Icas bacon helsvensk

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

Omstridd delikatess på Stora Coop

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Debatt: Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

Minskad försäljning för convenience

Ica sätter nytt hållbarhetsmål

På nytt jobb
Sabis utser affärsområdeschef

Fodi vill expandera – tar in miljoner

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156