23948sdkhjf

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Dryckesjätten trycker på knappen i dag.

Coca-Cola ändrar formen på burken för majoriteten av sina varumärken i Sverige. Mer och Monster förblir intakta men Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bon Aqua får en mer avlång form. Totalt omfattar greppet fyra varumärken och 21 olika läsk- och vattensorter.

Läs också: Maxis pilotprojekt håller koll på skräpet

– Det rör sig om en investering på flera miljoner euro. Vår största satsning i Sverige sedan vi lanserade vår 500 milliliters petflaskor. Den nya sleekmodellen har en mer premiumkänsla och kommer bli mer synlig, säger marknadschefen för Coca-Cola European Partners, Samantha Walker till Fri Köpenskap.

Burkar motsvarar 25 procent av företagets svenska försäljning och bidrar med ungefär tre miljarder kronor till den svenska marknaden årligen. Det nya utseendet beräknas öka intäkterna med omkring 100 miljoner kronor per år genom möjligheten att attrahera nya köpare och konsumtionstillfällen. En av orsakerna är att avlånga burkar kräver mindre material då den största mängden metall används i botten och toppen. Dessutom visar marknadstester att den nya designen helt enkelt säljer bättre.

– Trenden har ganska länge gått mot avlånga burkar Det är en snygg design med skönt grepp som också passar bättre i hyllan, säger Samantha Walker.

Dessutom, menar hon, är burkarna bättre positionerade för framtidens miljömedvetna konsumenter.

Läs också: Årets livsmedelshalvdag på Empack

– Många, särskilt yngre, väljer av miljöskäl hellre burkar framför plastflaskor. Man vill dra ned på plasten helt enkelt och vi vill alltid kunna erbjuda alternativ.

Med de nya burkarna släpper Coca-Cola också nya multiförpackningar i kartong. Sexpacket och tiopacket blir kvar men 24-plattan ändras till 20-pack och ett nytt fyrpack introduceras.

De nya burkarna har producerats sedan januari men i dag, måndag, rullas de första ut till butikerna. Samantha Walker tror att bytet kommer att gå snabbt.

– Det beror förstås på åtgången i de enskilda butikerna men det borde inte dröja mer än några få veckor. Burkar tenderar att sälja ganska snabbt.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Arkiv

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

City Gross lägger ned sin äldsta butik

50-talet tillsvidareanställda berörs.

1

Brasilianska ambassaden ilsknar till på Paradiset

Fri Köpenskap finns på Messenger

Du har väl inte missat att Fri Köpenskap finns på Messenger?

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Premiär för Lidls nya ess: ”Ett ultimat läge”

På nytt jobb
Ny handlare i Vissefjärda – han tar över i Lindås

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

E-handlarna tror på högtryck i sommar

Coop och Willys undvek Lidls öde

Matpriskollen: Ännu en svensk köttfärsvecka!

Lidl växlar upp med ny butik

Stort förvärv i lösgodisbranschen

Kvinna tände eld på Ica-butik och rullade ut stöldgods – nu mildras straffet

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

Astrid och aporna återuppstår

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Mötet
Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Ledare
Nettoaffären störst under nyhetstät vår

Skorpion hittades bland frukten hos Hemköp

Chefen har ordet
”Dags att förändra 103-årig affärsmodell”

Krönika
”80 000 ton brödsvinn är en skandal”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146