23948sdkhjf

Panten sprängde 2-miljardersvallen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

2 051 703 713 burkar och pet-flaskor pantades under 2018. Det är nytt rekord. Per person pantade vi 201 burkar och flaskor. Det är en kraftig ökning från 2017 då vi pantade 183 enheter per person.

Läs också: Nu kommer panten på brödpåsen

Det betyder att 18 000 ton aluminium och 22 000 ton pet-material har återvunnits i Pantameras anläggning och kan bli till nya burkar och flaskor, enligt färska siffror från Returpack.

Totalt pantades 200 miljoner fler burkar och flaskor än året innan. Den stora ökningen beror främst på att dryckesförsäljningen ökade kraftigt under hela året.

– Återvinningsprocenten för samtliga produkter som omfattas av förordningen landade på 84,8 procent. Det är en nedgång med 0,4 procentenhet jämfört med förra året. Med tanke på den enorma försäljningstillväxten på 11 procent som vi såg under året, är vi ändå nöjda över att pantningen i så hög grad följde med utvecklingen, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack, i en kommentar.

Den sammanlagda pantningen motsvarar en besparing på omkring 166 000 ton koldioxid, eller en energibesparing på 4 miljarder kWh.

Läs också: Norsk sockerskatt ökar svensk pant

– Det är ofattbara mängder pant och en fantastisk miljöinsats. Att använda återvunnet material istället för jungrulig råvara sparar stora mängder energi samtidigt som det minskar koldioxidutsläppet, säger Katarina Lundell.

Allra mest pantas det i Värmland, där ligger snittet på 378 burkar och flaskor per person, nästan dubbelt så mycket som i övriga landet.

– Att det pantas så mycket mer i Värmland hänger ihop med gränshandeln till Norge, dvs det är norska invånare som handlar och pantar i Sverige. All pant som handlas av norrmännen kommer dock inte tillbaka till Sverige utan omkring 150 miljoner förpackningar försvinner in i Norge, konstaterar Katarina Lundell.

2015 öppnades pantsystemet för frivillig anslutning av saftprodukter och sedan januari 2018 kan även juiceprodukter anslutas. Efter bara ett år har nu juiceförpackningarna nått en pantningsrad på 49 procent medan saftflaskornas pantningsgrad ligger på 65,2 procent, en ökning med över 5 procentenheter från förra året.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop upprätthåller takten – här är nästa fem Netto som ställs om

Här vill Lidl etablera ny butik

Kopparbergs: Lägre resultat men framgång för Pink Gin

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Plus

Då öppnar nya Maxi

Nyhetsbrev

Krönika
”Och där lämnar ansvarsbördan konsumenten”

Arkiv

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Coop Varberg ökade trots svag sommar

Coop närmar sig nytt prestigeläge i Varberg

Försäljning lyfte Coop Norrbotten

Bagerierna som säljer flest semlor

Handlare anmäld efter brand – la ut övervakningsbild

"Världens mat" med nya ägare

Ledare
Jurygruppernas avgörande betydelse för Dagligvarugalan

Plus

Chefsintervjun
Efter många tunga år – nu ska Coop ta mark: ”Vi ser effekter”

Så ska Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, leda företaget mot ökade marknadsandelar. "Coop-erbjudandet står sig allt starkare nästan oavsett geografi", säger han.

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Coop Gotland pikar Ica Maxi: ”Utsikten behövde bli lite finare”

Icas obemannade test klart – fler kunder och höga snittköp

Kunder i åldrarna 17-23 ökade med 30 procent och snittköpen står sig väl mot traditionell handel. Det är två av slutsatserna i Icas obemannade pilottest.

Plus

Dagligvarugalan
Årets kassazon spionerar på sig själva varje vecka

Garant plastbantar 20 ton

Här fyller Coop 100 år

Oviss framtid för Willys-butik

Shopgun blir eReklamblad

Icahandlare i Stockholm får inte sälja tobak – biter ifrån

Lidl tar in köttspecialisten Percys i nya unika butikskonceptet

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

De är Sveriges grönaste varumärken

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

All engångsplast borta på Lidl

1

Ica lanserar klimatkasse

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.188