23948sdkhjf

Krönika: Gör det enkelt om du vill ta tillbaka matkronan

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

I England har butikerna bättre förstått hur man förenklar för kunderna. Det menar Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food&Friends.

Uteätandet fortsätter att öka i Sverige. År 2016 bestod Måltidskronan – en fördelning hur vi använder våra matpengar – till en tredjedel (32,7 procent) av food service, det vill säga mat och dryck köpt på restaurang, kafé, fastfoodställe med mera. Under 2017 ökade food service med 4,9 procent i värde medan retail bara gick fram 2,4 procent, vilket betyder att retail tappade ännu mer andelar. Allt enligt Joakim Browall på Delfi Marknadspartner.

Läs också: Dags för branschen att våga stå upp

Denna trend kommer att fortsätta hålla i sig. I vår egen undersökning Matrapporten 2018 ser man hur uteätandet är betydligt mer etablerat bland unga: 26 procent av 15–24-åringarna äter ute minst en dag i veckan jämfört med endast 10 procent av de över 55 år. Även om saker förändras när man skaffar familj brukar tumregeln ”Nya generationer = nya vanor” hålla.

Varför har då food service vunnit och retail förlorat?

För att food service har tagit fasta på varje marknadsförares grundregel: Gör det enkelt att köpa. Den stora tillväxten på restaurangmarknaden har inte skett bland restauranger. Tillväxten har skett främst med enklare serveringar så som kafé och fast food, medan fina krogen har knutit upp slipsen och gjort om sig till en bistro. Alla har i större utsträckning tid, råd och känner sig välkomna på krogen.

I England har matvarubutikerna länge utvecklat lösningar för att göra det just enkelt att handla, laga och äta. Kan någon svara på varför det inte går att köpa färskt potatismos i Sverige, varför blir man hänvisad till att koka och mosa själv? På Marks & Spencers Foodhall finns mashed potatoes i kyldisken i varianterna naturell, cheddar, kålrot och med rosmarin och vitlök. Skippa tårarna och välj lök som redan är strimlad eller hackad, antingen gul lök eller rödlök. Pumpor säljs skalade och tärnade. Hummer finns rensad, delad och serverad med en lagom mängd sås som inte ger en halvfull burk som möglar i kylen. Champinjoner säljs fyllda med ost och kryddor redo att skjutsas in i ugnen.

Läs också: Driv försäljning och gör reklam – samtidigt

De har sett behovet av hälsosamma snacks och säljer skurna morotsstavar med en lagom mängd hummus att dippa i. Och de var långt före med färdigskurna fruktsallader, grönsaksbaser till köttfärssås och svarvade rotfrukter som utmanade pastan. Med en klick kryddsmör till.

Den vanligaste kritiken mot dessa färdiglösningar handlar om mängden förpackningsmaterial, men nu har M&S startat ett initiativ att minska mängden plast drastiskt under 2019.

Ska matbutikerna ge restaurangerna en match om måltidskronan handlar det om att se konsumentens behov och utmaningar, till exempel tid och kunskap. Gör det enkelt för dina kunder att vara dina kunder.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
6

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ica-butik har brunnit ned

Arkiv

Anammas kunder slussas till Coop

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Katrineholm förbjuder tiggeri

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

City Gross och Jontefonden vann pris

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Slopar buräggen i emv

Plus

Non food kryper närmare maten

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137