23948sdkhjf

Krönika: Gör det enkelt om du vill ta tillbaka matkronan

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

I England har butikerna bättre förstått hur man förenklar för kunderna. Det menar Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food&Friends.

Uteätandet fortsätter att öka i Sverige. År 2016 bestod Måltidskronan – en fördelning hur vi använder våra matpengar – till en tredjedel (32,7 procent) av food service, det vill säga mat och dryck köpt på restaurang, kafé, fastfoodställe med mera. Under 2017 ökade food service med 4,9 procent i värde medan retail bara gick fram 2,4 procent, vilket betyder att retail tappade ännu mer andelar. Allt enligt Joakim Browall på Delfi Marknadspartner.

Läs också: Dags för branschen att våga stå upp

Denna trend kommer att fortsätta hålla i sig. I vår egen undersökning Matrapporten 2018 ser man hur uteätandet är betydligt mer etablerat bland unga: 26 procent av 15–24-åringarna äter ute minst en dag i veckan jämfört med endast 10 procent av de över 55 år. Även om saker förändras när man skaffar familj brukar tumregeln ”Nya generationer = nya vanor” hålla.

Varför har då food service vunnit och retail förlorat?

För att food service har tagit fasta på varje marknadsförares grundregel: Gör det enkelt att köpa. Den stora tillväxten på restaurangmarknaden har inte skett bland restauranger. Tillväxten har skett främst med enklare serveringar så som kafé och fast food, medan fina krogen har knutit upp slipsen och gjort om sig till en bistro. Alla har i större utsträckning tid, råd och känner sig välkomna på krogen.

I England har matvarubutikerna länge utvecklat lösningar för att göra det just enkelt att handla, laga och äta. Kan någon svara på varför det inte går att köpa färskt potatismos i Sverige, varför blir man hänvisad till att koka och mosa själv? På Marks & Spencers Foodhall finns mashed potatoes i kyldisken i varianterna naturell, cheddar, kålrot och med rosmarin och vitlök. Skippa tårarna och välj lök som redan är strimlad eller hackad, antingen gul lök eller rödlök. Pumpor säljs skalade och tärnade. Hummer finns rensad, delad och serverad med en lagom mängd sås som inte ger en halvfull burk som möglar i kylen. Champinjoner säljs fyllda med ost och kryddor redo att skjutsas in i ugnen.

Läs också: Driv försäljning och gör reklam – samtidigt

De har sett behovet av hälsosamma snacks och säljer skurna morotsstavar med en lagom mängd hummus att dippa i. Och de var långt före med färdigskurna fruktsallader, grönsaksbaser till köttfärssås och svarvade rotfrukter som utmanade pastan. Med en klick kryddsmör till.

Den vanligaste kritiken mot dessa färdiglösningar handlar om mängden förpackningsmaterial, men nu har M&S startat ett initiativ att minska mängden plast drastiskt under 2019.

Ska matbutikerna ge restaurangerna en match om måltidskronan handlar det om att se konsumentens behov och utmaningar, till exempel tid och kunskap. Gör det enkelt för dina kunder att vara dina kunder.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop säljer handelsområde

Här är första Ica-butiken med e-handelsskåp – många fler på gång

Ger sig in i fighten med Coop och Willys.

Dagligvaror dag för dag i Almedalen

Finalisterna i Änglamarkspriset

Uppdaterat: Bombhot mot Maxi var falskt

Avspärrningarna är upphävda och kunder släpps åter in i butiken.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mer dagligvaruhandel planeras i Lidingö centrum

Arkiv

Ica tecknar storavtal med Coor

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Axfood fimpar engångsgrillarna

Tesco satsar på små premiumbutiker

1

Till attack mot skatt på plastkassar

Coop-handlare blev Årets företagare

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Toppcheferna: ”Därför tatuerade vi in #coopärcoolt”

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Hon är moderator för Retaildagen

Då rullas Hemköps nya matmoduler ut

På nytt jobb
Ny butikschef på Coop i Ullånger

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Ny skatt på plastpåsar – blir dubbelt så dyra

Ny Kvantum i centrala Stockholm blir pilot för nytt koncept

Handlaren: Butiken ska bli en matdestination.

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Hälften tråkas ut av e-handel

Surtantens lägger ner

Svag månad för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Paradiset och Midsona startar företag ihop

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172