23948sdkhjf

Orkla köper svenskt familjeföretag

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Norska Orkla är i spenderatagen och meddelar att de förvärvar ett företag ,och köper en betydande andel av ett annat. Genom dotterbolaget Orkla Foods Sverige har avtal skrivits om förvärv av Lecora, en svensk producent av frysta och kylda vegan- och vegetariska rätter.

Läs också: Orklas vd avgår

Lecora är ett familjeföretag som grundades 1963, har 35 anställda och drivs av Tommy Salomonsson med barn i Vadstena.

– Lecoras arbete med hållbarhet och lokala råvaror stärker våra ambitioner inom hållbarhetsområdet. Lecora är ett starkt varumärke som vi ska utveckla vidare. Vi sätter stor vikt vid företagets lokala förankring och kunderna och konsumenternas tillit till produkten, säger Henrik Julin, vd på Orkla Foods Sverige i ett pressmeddelande.

Samtidigt köper Orkla upp en betydande andel av det portugisiska företaget Asteriscos e Reticências som producerar kombucha över hela Europa under varumärket Captain Kombucha.

– Med investeringen i varumärket Captain Kombucha satsar vi på en ny produkt som ökar i popularitet, säger Johan Wilhelmsson, som blir styrelseordförande för företaget.

Grundarna av företaget minskar sin ägarandel till 48,5 procent från 85 procent och det tyska riskkapitalbolaget Doehler Ventures minskar sitt innehav från 15 procent till 7,9, samtidigt som Orkla går in och köper 43,5 procent av aktierna.

Mer om: Lecora | Orkla
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-butik har brunnit ned

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

2

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Arkiv
Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Katrineholm förbjuder tiggeri

Köttföretag får böta efter sågolycka

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Slakteri skållade levande kycklingar

City Gross och Jontefonden vann pris

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Slopar buräggen i emv

Plus

Non food kryper närmare maten

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Krönika
”Sänk temperaturen i kylkedjan”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162