23948sdkhjf

Bergendahls miljonsatsning ”Värd varenda krona”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

I Bergendahls årsredovisning som släpptes i fredags presenterades effekterna av den 70 miljoner kronors satsning som kedjan gjort på så kallad ”Skinpack” av kött.

Läs också: ”Bondeskam – ändå ökar det svenska köttet”

– Det var en kostsam investering men den har både förlängt hållbarheten och ökat kvalitén mot kund. Vi kan utan tvekan konstatera att det varit värt varenda krona, säger vd Peter Lund till Fri Köpenskap.

Tobias Härle, kategorichef för kött hos Bergendahls, går så långt att han menar att det är kedjans största grepp inom kött någonsin. Satsningen startades i slutet av januari 2018 och blev klar i oktober.

– Det har varit en jätteomställning. Att bygga om 43 köttavdelningar, utbilda personalen och få igång driften är inget man gör i en handvändning. Men det har utan tvekan slagit väl ut och nu ser vi resultaten, säger han till Fri Köpenskap.

Tobias Härle, kategorichef för kött hos Bergendahls. 

Skinpack är ett sätt att vakuumpacka och för Bergendahls som styckar och packar allt kött i butik är vinsterna stora. Hållbarheten förlängs nämligen från fyra till 12-16 dagar beroende på vilket kött det handlar om.

Läs också: Trenden fortsatt bruten: Svenskarna äter mindre kött

– Det blir en väldigt skillnad särskilt när det gäller svinnet. Vi har minskat köttsvinnet med 63 procent på ett år och det är uteslutande på grund av den nya förpackningstekniken.

Och det är inte bara svinnet som påverkas. Nötkött fortsätter att möras i förpackningen och den längre hållbarheten ger butiken bättre möjligheter att lasta på med större och bredare köttserier.

– Vi kan till exempel börja sälja ädlare kött tidigare under veckan eftersom det håller betydligt längre. Detta är också en stor fördel eftersom konsumenttrenden går mot att äta mindre men bättre kött, säger Tobias Härle.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Då öppnar ny Stora Coop – 3000 kvadratmeter

Ica Sverige lägger ned Supermarket-butik

Gränshandelsbutik stängs efter storfusk

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Han går in i Icas valberedning

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Då öppnar Coop Norrbottens nya tillskott

Arkiv

Coop Norge testar avancerad butiksrobot

Stort intresse från kedjorna för obemannade Moby Mart

DVI: Augusti stark månad

Dagligvarugalan
Förra årets galavinnare om året som gått

På nytt jobb
Från Arla till Svegro

City Gross tar upp kampen om lunchkunderna

Lidl om Coops lågpriskoncept – intressant men inte oroande

Här är handlarna som satsar på skotrar

Optimism i dagligvaruhandeln drar upp handelsindex

Dagligvarugalan
Han levererar ekologisk gris till Dagligvarugalan

3

Krönika
5 miljarder flygblad – är det etiskt?

Sprängattentat mot livsmedelsbutik

Efter Skåneklustret: Hit kommer Lifvs nästa 10 butiker

Trender i matvärlden: Hyperlokalt och göra gott

Plus

Mötet
Bytte dressyrhästen mot egensnickrad butik

Då öppnar Matvärlden i Vällingby

”Vi ska vara game changers”, säger driftschefen.

Chefen har ordet
CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

Coop Norrbotten satsar 30 miljoner på butik

På nytt jobb
Axfoods presschef slutar: ”Ska inte mata talgoxar och lösa korsord”

De vann årets Livsmedelspris

Astrid och apornas butik i konkurs

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

På nytt jobb
Hon är ny marknads- och regelutvecklare på Krav

Då öppnar Lidls tredje butik i samma stad

Urban Deli intill Hemköps flaggskepp har lagts ned i smyg

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Lanthandel i konkurs

Här väntas en ny Lidl – 2 400 kvadratmeter

Mathem gör satsning på biogas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165