23948sdkhjf

Carlsbergs nya vd: "Fantastiskt att få komma hem"

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Peter Hammarstedt har utsetts till ny vd för Carlsberg Sverige och tar därmed över rollen från tidigare vd Ted Akiskalos som nu blir vd för Carlsberg Malaysia.

Läs också: Carlsberg ökade försäljningen i sommarvärmen

Peter Hammarstedt har lång erfarenhet inom Carlsberg och började sin bana som sales manager på Falcon 1994, åren innan det köptes upp av koncernen. Han har sedan dess innehaft flera olika roller på Carlsberg. Den rollen som vd för Carlsberg Sverige tillträder han den 1 maj.

Framförallt känns det fantastiskt att få komma hem efter tio år, säger han till Fri Köpenskap.

Mellan 2007 och 2011 var Peter vd för Carlsberg i Kanada och ansvarade även sedan för USA. 2011 flyttade han till Export & Licence med ansvar för Östeuropa, Asien och Oceanien, och 2012 tog han över hela ansvaret för verksamheten inom Carlsberg Group Export & Licence.

– Jag har jobbat med de omkring 100 länder som inte har egna Carlsbergbryggerier. Under tiden har jag följt den svenska marknaden på avstånd och har imponeras av Carlsberg Sveriges arbete inte minst inom hållbarhet och hela craft- och alkoholfria trenden. Sverige tog till exempel fram vårt första koldioxidneutrala bryggeri och har lyckats bygga upp en spännande portfölj av alkoholfria sorter. 

Hur vill du utveckla Carlsberg Sverige?

– Det är lite tidigt att säga men först och främst handlar det om att sätta sig in i arbetet och fortsätta på den inslagna vägen. 

Läs också: Carlsberg lägger världspremiär i Sverige

Tajmingen för vd-byte är perfekt, menar Carlsberg Sveriges tidigare vd Ted Akiskalos.

Ett vd-byte ska man göra på toppen. Om man väntar för länge är det risk att bolaget börjar gå nedåt. Vi har haft en fantastisk resa och gjort Carlsberg Sveriges bästa år någonsin 2018 så nu är det läge att kliva åt sidan och låta Peter Hammarstedt fortsätta att driva bolaget framåt, säger han till Fri Köpenskap.

Vad är du mest stolt över?

Jag är mycket nöjd över hur vi har lyckats bygga vår varumärkesportfölj och vårt anseende hos konsumenterna.

Läs också: Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Alkoholfritt öl ökar snabbt. Hur delaktiga har ni varit i den utvecklingen?

Intresset för den alkoholfria trenden har ökat generellt men i Sverige har den alkoholfria ölen ökat med tvåsiffriga tal flera år i rad. Så med mer än 50 procent av marknaden har vi varit väldigt delaktiga i den utvecklingen.

Ted Akiskalos är ursprungligen från Grekland men har varit på vift större delen av livet. Bland annat har han huserat i Köpenhamn, USA, Hong Kong och London. Nu går han vidare till Malaysia där han blir ansvarig för Malaysia, Singapore och Sri Lanka.

Det finns likheter i affärsmodellerna men marknaden är väldigt annorlunda. Antalet varumärken är betydligt förre och även om mikrobryggeri- och den alkoholfria trenden har påverkats så är det i förhållandevis väldigt låg utsträckning. Det ska bli en väldigt spännande utmaning.

Mer om: Carlsberg
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
6

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ica-butik har brunnit ned

Arkiv

Anammas kunder slussas till Coop

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Katrineholm förbjuder tiggeri

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

City Gross och Jontefonden vann pris

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Slopar buräggen i emv

Plus

Non food kryper närmare maten

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154