23948sdkhjf

Datan viktig – men vinnarna vågar agera

| Av admin | Tipsa redaktionen

Johan Kaij i en krönika om vikten av att omsätta all data till action.

Jag är en rätt vass researcher. Ibland helt lysande, snudd på fanatisk. Det sker till viss del i mitt jobb, men framför allt kanske det visar sig när jag ska köpa nya hörlurar, planera sommarens resa eller välja restaurang för helgens middag.

Läs också: ”Rimligt att vi i vår bransch applåderar för oss själva”

Det kanske tydligaste exemplet är när jag ska boka hotell – jag kartlägger alla hotell i en stad, eller kanske till och med en region. Jag söker information via bokningssajter, resesajter, hotellets egna sida, google maps satellit overview och gärna oberoende bloggar. Jag skapar små egna KPI (antal gäster/m2 swimmingpool är en egen favorit för sommaren!). Ofta göra jag detta i ett par omgångar. Ska jag boka nu? Nej, en koll till, jag kanske kan hitta något bättre! Jag måste veta lite mer innan jag tar beslut!

Men så händer det otänkbara … hotellet jag har tittat på i över 2 månader, och tyckte var fantastiskt … bokas av någon annan! Det är fullt! Säkert någon som bara bokade på en gång, utan research, utan att jämföra. Orättvist, ren tur, tänker jag bittert. Men nej, det är inte tur. De tog beslut och gick till action, snabbare än jag. Jag hade fantastiska data – men implementerade aldrig dessa överlägsna kunskaper. Och förlorade.

Vi har mer data än någonsin att tillgå, mer system, utveckling av artificiell intelligens och automatisering. Men det tar inte bort vikten av att våga ta beslut, gå till action och genomföra. Rätt insikter om våra kunder och våra affärer är kritiskt, men de riktiga vinnarna förmår också omsätta detta till action och kundvärde. Samtidigt som vi utvecklar algoritmer och automatisering bör vi också bli bättre på att välja rätt data, på att förstå hur det påverkar kund och affär och på att genomföra på ett sätt som funkar långsiktigt. Paradoxalt nog så är ju trenden att experimentera sig fram till innovation. Vilket tyder på att trots allt perfekt data så vet vi inte om det blir helt rätt innan vi testat.

Så min rekommendation till dig är att tänka på vad du vill åstadkomma, hitta rätt insikt, genomför i mindre skala och lär dig av testet. Skapa resultat!

Och ja, vill man ha hotell eller semestertips, så är det bara att höra av sig.

Johan Kaij, senior advisor på Marketing Clinic

Mer om: Johan Kaij | Krönika
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Willys tar över Hemköpsbutik i höst

1

Ny storfusion på gång inom Coop

Coronaviruset
Branschen stöttar ny tjänst – gratis hemleverans av varor till riskgrupper

Fler Hemköpshandlare igång med e-handeln – men svårt att snabba på processen

Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Nyhetsbrev

Nu värderas Ica och Axfood högre

Arkiv

Tungt investerande Coop Väst tappade vinsten

Coronaviruset
Hemköpshandlare stöttar kollegor i city – 10 procent rabatt mot kvitto

Många citybutiker har det tufft just nu. Flera butiker har nu börjat med rabatt för att stötta.

Mat.se öppnar onlinebutik för riskgrupper

Coronaviruset
Svensk Dagligvaruhandel slår larm: Svårt att anställa permitterade – de är hellre lediga

”Permitteringsreglerna försvårar för dagligvaruhandeln att hitta personal”, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Plus

Kartan: Här är alla Lidls butiker – och så vill de växa: ”Mycket kvar att göra”

Lidl har planer på att att växa rejält inte minst i västra Stockholm och i Göteborg. Det och mycket mer avsläjar fastighetsdirektören Thomas Brattlöw i Fri Köpenskaps stora intervju och kartläggning.

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Lidl förbereder mark i gränshandelsområde

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Liten konsumentförening tar över Nettobutik

Ica Pronto rullas ut brett – 60 butiker inom kort: ”Stöd i en svår situation”

Ambitionen är att 150 butiker ska ansluta under våren.

Plus

Budskapet: Från stormarknad till matmarknad

Stort fokus på upplevelser under den gigantis Euroshop-mässan.

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Producenter vädjar till dagligvaruhandeln – "köp lokalt"

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Coop Oskarshamn ska också driva ”Netto”-butiker med CBS

Coronaviruset
Här stänger Coop för att kraftsamla personal

På nytt jobb
Tidigare Netto-vd blir ny försäljningschef på Willys

Jan Richter efterträder Peter Holm som försäljningschef på Willys.

Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa

Coronaviruset
Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

Chefen har ordet
”Rimligt att vi i vår bransch applåderar för oss själva”

På nytt jobb
Hon går från Martin & Servera till Ica

Coronaviruset
Säljarna rycker ut och plockar varor

Coronaviruset
Nu ska samhällsviktiga yrkeskategorier specificeras

Coronaviruset
”Vi måste gå till handling nu, Anders Svensson”

Coronaviruset
Lidl i samarbete med hotellkedja – säkrar bemanning

Ny Ica-butik öppnar på onsdag

Coronaviruset
Livsmedelsproduktion klassas som samhällsviktig

Avtalsrörelsen
Avtalsförhandlingarna skjuts upp till hösten

Coronaviruset
Systembolaget begränsar öppettider: ”Måste få tid att fylla på hyllorna”

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.14