23948sdkhjf

Datan viktig – men vinnarna vågar agera

| Av admin | Tipsa redaktionen

Johan Kaij i en krönika om vikten av att omsätta all data till action.

Jag är en rätt vass researcher. Ibland helt lysande, snudd på fanatisk. Det sker till viss del i mitt jobb, men framför allt kanske det visar sig när jag ska köpa nya hörlurar, planera sommarens resa eller välja restaurang för helgens middag.

Läs också: Dags för branschen att våga stå upp

Det kanske tydligaste exemplet är när jag ska boka hotell – jag kartlägger alla hotell i en stad, eller kanske till och med en region. Jag söker information via bokningssajter, resesajter, hotellets egna sida, google maps satellit overview och gärna oberoende bloggar. Jag skapar små egna KPI (antal gäster/m2 swimmingpool är en egen favorit för sommaren!). Ofta göra jag detta i ett par omgångar. Ska jag boka nu? Nej, en koll till, jag kanske kan hitta något bättre! Jag måste veta lite mer innan jag tar beslut!

Men så händer det otänkbara … hotellet jag har tittat på i över 2 månader, och tyckte var fantastiskt … bokas av någon annan! Det är fullt! Säkert någon som bara bokade på en gång, utan research, utan att jämföra. Orättvist, ren tur, tänker jag bittert. Men nej, det är inte tur. De tog beslut och gick till action, snabbare än jag. Jag hade fantastiska data – men implementerade aldrig dessa överlägsna kunskaper. Och förlorade.

Vi har mer data än någonsin att tillgå, mer system, utveckling av artificiell intelligens och automatisering. Men det tar inte bort vikten av att våga ta beslut, gå till action och genomföra. Rätt insikter om våra kunder och våra affärer är kritiskt, men de riktiga vinnarna förmår också omsätta detta till action och kundvärde. Samtidigt som vi utvecklar algoritmer och automatisering bör vi också bli bättre på att välja rätt data, på att förstå hur det påverkar kund och affär och på att genomföra på ett sätt som funkar långsiktigt. Paradoxalt nog så är ju trenden att experimentera sig fram till innovation. Vilket tyder på att trots allt perfekt data så vet vi inte om det blir helt rätt innan vi testat.

Så min rekommendation till dig är att tänka på vad du vill åstadkomma, hitta rätt insikt, genomför i mindre skala och lär dig av testet. Skapa resultat!

Och ja, vill man ha hotell eller semestertips, så är det bara att höra av sig.

Johan Kaij, senior advisor på Marketing Clinic

Mer om: Johan Kaij | Krönika
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
6

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ica-butik har brunnit ned

Arkiv

Anammas kunder slussas till Coop

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Katrineholm förbjuder tiggeri

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

City Gross och Jontefonden vann pris

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Slopar buräggen i emv

Plus

Non food kryper närmare maten

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161