23948sdkhjf

Datan viktig – men vinnarna vågar agera

| Av admin | Tipsa redaktionen

Johan Kaij i en krönika om vikten av att omsätta all data till action.

Jag är en rätt vass researcher. Ibland helt lysande, snudd på fanatisk. Det sker till viss del i mitt jobb, men framför allt kanske det visar sig när jag ska köpa nya hörlurar, planera sommarens resa eller välja restaurang för helgens middag.

Läs också: Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Det kanske tydligaste exemplet är när jag ska boka hotell – jag kartlägger alla hotell i en stad, eller kanske till och med en region. Jag söker information via bokningssajter, resesajter, hotellets egna sida, google maps satellit overview och gärna oberoende bloggar. Jag skapar små egna KPI (antal gäster/m2 swimmingpool är en egen favorit för sommaren!). Ofta göra jag detta i ett par omgångar. Ska jag boka nu? Nej, en koll till, jag kanske kan hitta något bättre! Jag måste veta lite mer innan jag tar beslut!

Men så händer det otänkbara … hotellet jag har tittat på i över 2 månader, och tyckte var fantastiskt … bokas av någon annan! Det är fullt! Säkert någon som bara bokade på en gång, utan research, utan att jämföra. Orättvist, ren tur, tänker jag bittert. Men nej, det är inte tur. De tog beslut och gick till action, snabbare än jag. Jag hade fantastiska data – men implementerade aldrig dessa överlägsna kunskaper. Och förlorade.

Vi har mer data än någonsin att tillgå, mer system, utveckling av artificiell intelligens och automatisering. Men det tar inte bort vikten av att våga ta beslut, gå till action och genomföra. Rätt insikter om våra kunder och våra affärer är kritiskt, men de riktiga vinnarna förmår också omsätta detta till action och kundvärde. Samtidigt som vi utvecklar algoritmer och automatisering bör vi också bli bättre på att välja rätt data, på att förstå hur det påverkar kund och affär och på att genomföra på ett sätt som funkar långsiktigt. Paradoxalt nog så är ju trenden att experimentera sig fram till innovation. Vilket tyder på att trots allt perfekt data så vet vi inte om det blir helt rätt innan vi testat.

Så min rekommendation till dig är att tänka på vad du vill åstadkomma, hitta rätt insikt, genomför i mindre skala och lär dig av testet. Skapa resultat!

Och ja, vill man ha hotell eller semestertips, så är det bara att höra av sig.

Johan Kaij, senior advisor på Marketing Clinic

Läs mer om: Johan Kaij | Krönika
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dalsspiras Grillost även på Willys

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

1

Nu stänger Netto för gott

Nyhetsbrev

Icalager hotas av vite

Arkiv

Matpriserna på väg att återhämta sig

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Nu river Ica för att bygga nytt

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Coop stänger ner i Växjö

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.11