23948sdkhjf

Datan viktig – men vinnarna vågar agera

| Av admin | Tipsa redaktionen

Johan Kaij i en krönika om vikten av att omsätta all data till action.

Jag är en rätt vass researcher. Ibland helt lysande, snudd på fanatisk. Det sker till viss del i mitt jobb, men framför allt kanske det visar sig när jag ska köpa nya hörlurar, planera sommarens resa eller välja restaurang för helgens middag.

Läs också: Dags för branschen att våga stå upp

Det kanske tydligaste exemplet är när jag ska boka hotell – jag kartlägger alla hotell i en stad, eller kanske till och med en region. Jag söker information via bokningssajter, resesajter, hotellets egna sida, google maps satellit overview och gärna oberoende bloggar. Jag skapar små egna KPI (antal gäster/m2 swimmingpool är en egen favorit för sommaren!). Ofta göra jag detta i ett par omgångar. Ska jag boka nu? Nej, en koll till, jag kanske kan hitta något bättre! Jag måste veta lite mer innan jag tar beslut!

Men så händer det otänkbara … hotellet jag har tittat på i över 2 månader, och tyckte var fantastiskt … bokas av någon annan! Det är fullt! Säkert någon som bara bokade på en gång, utan research, utan att jämföra. Orättvist, ren tur, tänker jag bittert. Men nej, det är inte tur. De tog beslut och gick till action, snabbare än jag. Jag hade fantastiska data – men implementerade aldrig dessa överlägsna kunskaper. Och förlorade.

Vi har mer data än någonsin att tillgå, mer system, utveckling av artificiell intelligens och automatisering. Men det tar inte bort vikten av att våga ta beslut, gå till action och genomföra. Rätt insikter om våra kunder och våra affärer är kritiskt, men de riktiga vinnarna förmår också omsätta detta till action och kundvärde. Samtidigt som vi utvecklar algoritmer och automatisering bör vi också bli bättre på att välja rätt data, på att förstå hur det påverkar kund och affär och på att genomföra på ett sätt som funkar långsiktigt. Paradoxalt nog så är ju trenden att experimentera sig fram till innovation. Vilket tyder på att trots allt perfekt data så vet vi inte om det blir helt rätt innan vi testat.

Så min rekommendation till dig är att tänka på vad du vill åstadkomma, hitta rätt insikt, genomför i mindre skala och lär dig av testet. Skapa resultat!

Och ja, vill man ha hotell eller semestertips, så är det bara att höra av sig.

Johan Kaij, senior advisor på Marketing Clinic

Mer om: Johan Kaij | Krönika
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Han ska dubbla omsättningen på Coop Falkenberg

Bageriet flyttar in på Ica

Icagrundarens ättling öppnar butik i Karlstad

Systembolaget letar nytt läge i Falun – vill ligga intill livsmedelsaktör

Tvångsstängda butiken får inte öppnas – skadedjur hittades

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ny social matbutik i Skellefteå

Arkiv

Icas nya huvudkontor prisades i hållbarhetstävling

På nytt jobb
Hon blir ny Icahandlare i Trönö

Plus

Mötet
"Ost-Kenneth": Vi ska till final i Dagligvarugalan

Dagligvaruhandlarna är fulla av hopp

Hello Fresh höjer prognosen – går bättre än väntat

Ica-handlare köper hovleverantör av tunnbröd

På nytt jobb
Ny IT-chef på Paulig

Handlare i infekterat bråk med kommunalråd

Dagligvaruhandeln allt viktigare för turisterna

Hemköp byggs om och får Systembolaget som granne i 20-miljonersprojekt

Politisk majoritet: Tjuvarna ska kunna portas

Kristdemokraterna planerar att agera om inte regeringen presenterar ett förslag före jul.

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Avslöjar: Picard bygger om alla butiker och öppnar nya: ”Mer premiumkänsla”

Nya ägaren Knut Faremo räknar med vinst inom 1-2 år: ”Picard har en mycket stor potential”, säger han.

Plus

Stockholms äldsta Icabutik trivs i trånga lokaler

Plus

Dagligvarugalan
Årets Butik satsar stenhårt på styrkorna: ”Håll i hatten, vi har bara börjat”

Uppsalaföretag startar egen butik

2 700 kvadratmeter Matvärlden – följ med in

I går slog Matvärldens nya butik i Vällingby upp portarna. Titta in bildspelet.

Ica-handlare väcker liv i klassisk kvartersbutik

Handeln ritar om städerna

1

Chefen har ordet
”Morötter men inga pekpinnar för bättre folkhälsa”

Världens första ölflaska i papper

Nu öppnar Matvärldens "game changer" – två butiker till på gång

Willys allt mer poppis bland unga

Matpriserna sjönk i september

19 nyanlända påbörjar Axfoods lärlingsprogram

Här kommer Lidls tolfte butik i Göteborg

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Möt Icas nya virtuella bebisinfluencer Elis

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar ny direktör

Svårt att hitta hållbart kött

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.218