23948sdkhjf

Datan viktig – men vinnarna vågar agera

Johan Kaij i en krönika om vikten av att omsätta all data till action.

Jag är en rätt vass researcher. Ibland helt lysande, snudd på fanatisk. Det sker till viss del i mitt jobb, men framför allt kanske det visar sig när jag ska köpa nya hörlurar, planera sommarens resa eller välja restaurang för helgens middag.

Det kanske tydligaste exemplet är när jag ska boka hotell – jag kartlägger alla hotell i en stad, eller kanske till och med en region. Jag söker information via bokningssajter, resesajter, hotellets egna sida, google maps satellit overview och gärna oberoende bloggar. Jag skapar små egna KPI (antal gäster/m2 swimmingpool är en egen favorit för sommaren!). Ofta göra jag detta i ett par omgångar. Ska jag boka nu? Nej, en koll till, jag kanske kan hitta något bättre! Jag måste veta lite mer innan jag tar beslut!

Men så händer det otänkbara … hotellet jag har tittat på i över 2 månader, och tyckte var fantastiskt … bokas av någon annan! Det är fullt! Säkert någon som bara bokade på en gång, utan research, utan att jämföra. Orättvist, ren tur, tänker jag bittert. Men nej, det är inte tur. De tog beslut och gick till action, snabbare än jag. Jag hade fantastiska data – men implementerade aldrig dessa överlägsna kunskaper. Och förlorade.

Vi har mer data än någonsin att tillgå, mer system, utveckling av artificiell intelligens och automatisering. Men det tar inte bort vikten av att våga ta beslut, gå till action och genomföra. Rätt insikter om våra kunder och våra affärer är kritiskt, men de riktiga vinnarna förmår också omsätta detta till action och kundvärde. Samtidigt som vi utvecklar algoritmer och automatisering bör vi också bli bättre på att välja rätt data, på att förstå hur det påverkar kund och affär och på att genomföra på ett sätt som funkar långsiktigt. Paradoxalt nog så är ju trenden att experimentera sig fram till innovation. Vilket tyder på att trots allt perfekt data så vet vi inte om det blir helt rätt innan vi testat.

Så min rekommendation till dig är att tänka på vad du vill åstadkomma, hitta rätt insikt, genomför i mindre skala och lär dig av testet. Skapa resultat!

Och ja, vill man ha hotell eller semestertips, så är det bara att höra av sig.

Johan Kaij, senior advisor på Marketing Clinic

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11