23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ica sänks av påsken

Försäljningen i samtliga Ica-butiker sjönk under mars med 3 procent i jämförbara butiker i jämförelse med samma period förra året. Anledningen till det kraftiga tappet är den påtagliga kalendereffekt som uppstår då påsken i år, till skillnad från förra året infaller i april istället för i mars. Ica uppskattar den här effekten till minus 5,3 procent.

Med detta i åtanke går det ändå att notera att i jämförbara butiker är det Nära-butikerna som fortsätter att prestera bäst av alla koncept då de endast tappade med 0,9 procent, näst bäst var Supermarket med minus 2,4 procent.

Totalt sålde butikerna för 9 958 miljoner kronor under mars och samtliga jämförbara butiker har sett en total försäljningsökning på 0,7 procent sedan starten på året.

Mars 2019 Januari – mars 2019
Butiksförsäljning
exkl moms
Mkr Utveckling samtliga Utveckling jämförbara Mkr Utveckling samtliga Utveckling jämförbara
Maxi ICA Stormarknad 3 085 -3,3% -4,3% 8 661 1,5% 0,5%
ICA Kvantum 2 444 -3,6% -3,5% 6 905 0,5% 0,6%
ICA Supermarket 2 961 -2,1% -2,4% 8 446 1,1% 0,7%
ICA Nära 1 469 -1,8% -0,9% 4 135 0,4% 1,6%
Total   9 959 -2,8% -3,0%   28 147 1,0% 0,7%
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web02