23948sdkhjf

Walmart, Google och click and collect

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskaps chefredaktör i en ledare om hur världens största kedja försöker knyta ihop e-handel och fysiska butiker.

Alla talar om Amazon och deras satsning på mat. På något konstigt sätt har det gjort att världens största matkedja Walmart hamnat lite i skymundan. Lustigt nog verkar jättarnas fokus också vara det omvända än vad man skulle kunna förvänta sig. Medan Amazon just nu tycks inrikta sig på fysiska butiker och precis annonserat en 20-procentig prissänkning av 100-tals varor på Whole Foods, så koncentrerar sig Walmart på att utveckla sina digitala erbjudanden. 

Läs också: Nettoaffären störst under nyhetstät vår

Digiday har gjort en sammanställning av de digitala satsningarna. Walmart har till exempel precis tecknat ett partnerskap med Google Assistant som ska ge kunderna möjlighet att prata in sina beställningar. Efter hälsningsfrasen ”Ok Google, talk to Walmart” är det bara att börja addera varor till varukorgen. Efter ett tag behöver man inte ens ange varumärke eftersom Google då vet vilken typ av juice eller mjölk som man brukar köpa.

Förståsigpåarna menar att det här kan vara en del av lösningen på ett dilemma som alla matkedjor brottas med, nämligen hur man smartast kopplar ihop e-handeln med de fysiska butikerna. Med en väl utbyggd pick up-verksamhet tillsammans med nästa generations röstteknik, visuella sökverktyg och automatiserade leveranser kan beställningarna snabbas på och bli mer lönsamma.

Försök pågår för att hitta fram till de mest kostnadseffektiva sista milen-transporterna. Walmart testar till exempel automatiska fordon ihop med bland annat Udelv, Spark Delivery och Ford.

Mer än 2 000 av Walmarts 5 355 butiker i USA låter nu kunderna beställa online och hämtas upp varorna i butik. För fem år sedan var siffran noll. Kedjan har via sin e-handel kapacitet att leverera mat till uppåt 70 procent av den amerikanska befolkningen och redan nu använder 11–13 procent click and collect, enligt en färsk analys från Cowen and Company.

Coops nya e-handelssatsning med tempererade skåp och olika utlämningslösningar (läs mer här) bygger på en liknande tanke. Click and collect i butik eller vid olika knutpunkter verkar vara framtiden mer än dyra hemleveranser.

Mer om: Ledare | Walmart
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Ny skatt på plastpåsar — blir dubbelt så dyra

Ny Kvantum i centrala Stockholm blir pilot för nytt koncept

Handlaren: Butiken ska bli en matdestination.

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Ny majoritetsägare för Paradiset

"Verksamheten är i ett perfekt skede för att skalas upp."

Hälften tråkas ut av e-handel

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Fazer köper matföretag – satsar på havre

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Surtantens lägger ner

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Svag månad för dagligvaruhandeln

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Här byggs ny Coop-butik

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Kontanterna fortsatt ohotade

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Astrid och aporna återuppstår

Orkla köper klassiskt importföretag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173