23948sdkhjf

Walmart, Google och click and collect

Fri Köpenskaps chefredaktör i en ledare om hur världens största kedja försöker knyta ihop e-handel och fysiska butiker.

Alla talar om Amazon och deras satsning på mat. På något konstigt sätt har det gjort att världens största matkedja Walmart hamnat lite i skymundan. Lustigt nog verkar jättarnas fokus också vara det omvända än vad man skulle kunna förvänta sig. Medan Amazon just nu tycks inrikta sig på fysiska butiker och precis annonserat en 20-procentig prissänkning av 100-tals varor på Whole Foods, så koncentrerar sig Walmart på att utveckla sina digitala erbjudanden. 

Digiday har gjort en sammanställning av de digitala satsningarna. Walmart har till exempel precis tecknat ett partnerskap med Google Assistant som ska ge kunderna möjlighet att prata in sina beställningar. Efter hälsningsfrasen ”Ok Google, talk to Walmart” är det bara att börja addera varor till varukorgen. Efter ett tag behöver man inte ens ange varumärke eftersom Google då vet vilken typ av juice eller mjölk som man brukar köpa.

Förståsigpåarna menar att det här kan vara en del av lösningen på ett dilemma som alla matkedjor brottas med, nämligen hur man smartast kopplar ihop e-handeln med de fysiska butikerna. Med en väl utbyggd pick up-verksamhet tillsammans med nästa generations röstteknik, visuella sökverktyg och automatiserade leveranser kan beställningarna snabbas på och bli mer lönsamma.

Försök pågår för att hitta fram till de mest kostnadseffektiva sista milen-transporterna. Walmart testar till exempel automatiska fordon ihop med bland annat Udelv, Spark Delivery och Ford.

Mer än 2 000 av Walmarts 5 355 butiker i USA låter nu kunderna beställa online och hämtas upp varorna i butik. För fem år sedan var siffran noll. Kedjan har via sin e-handel kapacitet att leverera mat till uppåt 70 procent av den amerikanska befolkningen och redan nu använder 11–13 procent click and collect, enligt en färsk analys från Cowen and Company.

Coops nya e-handelssatsning med tempererade skåp och olika utlämningslösningar (läs mer här) bygger på en liknande tanke. Click and collect i butik eller vid olika knutpunkter verkar vara framtiden mer än dyra hemleveranser.

Artikeln är en del av vårt tema Ledare.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109