23948sdkhjf

Walmart, Google och click and collect

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskaps chefredaktör i en ledare om hur världens största kedja försöker knyta ihop e-handel och fysiska butiker.

Alla talar om Amazon och deras satsning på mat. På något konstigt sätt har det gjort att världens största matkedja Walmart hamnat lite i skymundan. Lustigt nog verkar jättarnas fokus också vara det omvända än vad man skulle kunna förvänta sig. Medan Amazon just nu tycks inrikta sig på fysiska butiker och precis annonserat en 20-procentig prissänkning av 100-tals varor på Whole Foods, så koncentrerar sig Walmart på att utveckla sina digitala erbjudanden. 

Läs också: Juryn som ska kora Årets butik

Digiday har gjort en sammanställning av de digitala satsningarna. Walmart har till exempel precis tecknat ett partnerskap med Google Assistant som ska ge kunderna möjlighet att prata in sina beställningar. Efter hälsningsfrasen ”Ok Google, talk to Walmart” är det bara att börja addera varor till varukorgen. Efter ett tag behöver man inte ens ange varumärke eftersom Google då vet vilken typ av juice eller mjölk som man brukar köpa.

Förståsigpåarna menar att det här kan vara en del av lösningen på ett dilemma som alla matkedjor brottas med, nämligen hur man smartast kopplar ihop e-handeln med de fysiska butikerna. Med en väl utbyggd pick up-verksamhet tillsammans med nästa generations röstteknik, visuella sökverktyg och automatiserade leveranser kan beställningarna snabbas på och bli mer lönsamma.

Försök pågår för att hitta fram till de mest kostnadseffektiva sista milen-transporterna. Walmart testar till exempel automatiska fordon ihop med bland annat Udelv, Spark Delivery och Ford.

Mer än 2 000 av Walmarts 5 355 butiker i USA låter nu kunderna beställa online och hämtas upp varorna i butik. För fem år sedan var siffran noll. Kedjan har via sin e-handel kapacitet att leverera mat till uppåt 70 procent av den amerikanska befolkningen och redan nu använder 11–13 procent click and collect, enligt en färsk analys från Cowen and Company.

Coops nya e-handelssatsning med tempererade skåp och olika utlämningslösningar (läs mer här) bygger på en liknande tanke. Click and collect i butik eller vid olika knutpunkter verkar vara framtiden mer än dyra hemleveranser.

Mer om: Ledare | Walmart
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu
6

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Ica-butik har brunnit ned

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Arkiv

Anammas kunder slussas till Coop

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Katrineholm förbjuder tiggeri

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

City Gross och Jontefonden vann pris

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Slopar buräggen i emv

Plus

Non food kryper närmare maten

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175