23948sdkhjf

Walmart, Google och click and collect

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskaps chefredaktör i en ledare om hur världens största kedja försöker knyta ihop e-handel och fysiska butiker.

Alla talar om Amazon och deras satsning på mat. På något konstigt sätt har det gjort att världens största matkedja Walmart hamnat lite i skymundan. Lustigt nog verkar jättarnas fokus också vara det omvända än vad man skulle kunna förvänta sig. Medan Amazon just nu tycks inrikta sig på fysiska butiker och precis annonserat en 20-procentig prissänkning av 100-tals varor på Whole Foods, så koncentrerar sig Walmart på att utveckla sina digitala erbjudanden. 

Läs också: Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Digiday har gjort en sammanställning av de digitala satsningarna. Walmart har till exempel precis tecknat ett partnerskap med Google Assistant som ska ge kunderna möjlighet att prata in sina beställningar. Efter hälsningsfrasen ”Ok Google, talk to Walmart” är det bara att börja addera varor till varukorgen. Efter ett tag behöver man inte ens ange varumärke eftersom Google då vet vilken typ av juice eller mjölk som man brukar köpa.

Förståsigpåarna menar att det här kan vara en del av lösningen på ett dilemma som alla matkedjor brottas med, nämligen hur man smartast kopplar ihop e-handeln med de fysiska butikerna. Med en väl utbyggd pick up-verksamhet tillsammans med nästa generations röstteknik, visuella sökverktyg och automatiserade leveranser kan beställningarna snabbas på och bli mer lönsamma.

Försök pågår för att hitta fram till de mest kostnadseffektiva sista milen-transporterna. Walmart testar till exempel automatiska fordon ihop med bland annat Udelv, Spark Delivery och Ford.

Mer än 2 000 av Walmarts 5 355 butiker i USA låter nu kunderna beställa online och hämtas upp varorna i butik. För fem år sedan var siffran noll. Kedjan har via sin e-handel kapacitet att leverera mat till uppåt 70 procent av den amerikanska befolkningen och redan nu använder 11–13 procent click and collect, enligt en färsk analys från Cowen and Company.

Coops nya e-handelssatsning med tempererade skåp och olika utlämningslösningar (läs mer här) bygger på en liknande tanke. Click and collect i butik eller vid olika knutpunkter verkar vara framtiden mer än dyra hemleveranser.

Mer om: Ledare | Walmart
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Siljans Chark överlever med nya ägare

Nyhetsbrev

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Arkiv

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Atrias grillar på finska bibliotek

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Så gör butikerna med Paolos produkter

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.142