23948sdkhjf

Stor leverantör skapar nytt varumärke och anställer vd: ”Fördubbla konsumtionen”

15 produkter lanseras under veckan.

En av Nordens bredaste leverantörer inom sjömat, Insula AS, skapar ett eget varumärke på den svenska marknaden – Fiskeriet.

Konsumenterna äter sjömat i genomsnitt 1,4 gånger i veckan samtidigt som Livsmedelsverket rekommenderar ett intag två till tre gånger i veckan. Det finns mycket att göra inom sjömat och vårt mål är att dubbla den nuvarande konsumtionen, säger Karolina Nygren, marknads -och innovationschef på Fiskeriet till Fri Köpenskap.

Insula omsätter nästan 7 miljarder kronor och har en imponerande produktportfölj över hela Norden. Företaget hanterar varumärken som Lofoten, Frøya, Hitra, Lobster, Isbjörnens, Lysekils, Sjöboden och Amanda. Men i Sverige är de främst kända för emv-produktion till bland andra Ica, Axfood, Coop och Bergendahls.

Mycket fokus har också legat på restauranger och storkök. Nu vill vi ta ett helhetsgrepp på sjömat i dagligvaruhandeln, säger Karolina Nygren.

I ett första skede rör det sig om ett 15-tal nya produkter av allt från färsk fisk till filéer, fiskburgare eller sidor med citronpeppar klara att lägga på grillen. Varorna lanseras hos Ica och Coop under veckan.

Det handlar om att förenkla för kunderna. Successivt vill vi bredda oss och väva in fler produkter, konstaterar Karolina Nygren.

Karolina Nygren, marknadschef på Fiskeriet. 

För den breda lanseringen har Fiskeriet också fått en egen vd, Jörgen Bergqvist, vars första uppgift blir att sätta varumärket på kartan. Han börjar den 3 juni och har tidigare varit vd bland annat för Delicato och Lego.

Satsningen som Fiskeriet gör är helt rätt i tiden och ett otroligt spännande och inspirerande uppdrag. Det handlar om att förändra processer och beteenden i en konservativ bransch och tillsammans med handeln bygga och driva en i dag fragmenterad kategori, säger Jörgen Bergqvist.

Satsningen ligger helt rätt i tiden, tror Karolina Nygren. Medan kycklingbranschen kapitaliserat på proteinskiftet har det stått relativt stilla på fiskfronten, alla hälso- och miljöaspekter till trots. Det planerar man nu att ändra på.

Det har funnits ett tydligt behov av modernisering – fisk och sjömat har på många sätt inte hängt med i konsumenters utveckling och intresse för matlagning. Likaså tycker många att det känts svårt och otillgängligt att laga fisk. Detta har vi tagit fasta på både i produktdesignen, kommunikationen och hur vi hjälper konsumenterna att upptäcka mer av havens goda smaker.

Under den här veckan lanseras de första sjömatprodukterna under nya varumärket i landets kyl- och frysdiskar med brett marknadsstöd i form av både butiksdemonstrationer, utomhusreklam och insatser i sociala medier. Och samtidigt förbereds höstens alla lanseringar när man tar nästa steg att etablera Fiskeriet i fler delar och hyllor i landets dagligvaruhandel.

Lax backloin passar utmärkt till sushi eller sashimi. 

Om Insula AS:

  • Sjömatkoncern etablerad 2015, med fokus på produktutveckling, produktion och försäljning av av förädlad sjömat till kosumentmarknaden i Norden.
  • Huvudkontor på Leknes i Lofoten, Norge.
  • Ägs av Kverva AS och företagets ledning.
  • Insulas varumärken: Lofoten, Frøya, Hitra, Fiskeriet, Lobster, Isbjörnens, Lysekils, Sjöboden, Amanda.
  • 1.100 anställda.

Verksamhetsportfölj:

Norge: Lofotprodukt AS, Fiskcentralen AS, Lofoten Aqua AS, Sjøfrisk Norge AS, Frøya Salmon AS, Tobø Fisk AS, First Seafood AS, Berggren AS, Nordic Group AS, Båtsfjordbruket AS, Maritim Food AS, Cibus Drift AS og Conchilia AS.

Sverige: Marenor AB, Lobster Seafood Sweden AB, Fiskeriet Sverige AB

Danmark: Amanda Seafoods AS, Insula Hvide Sande AS, Insula Hanstholm AS.

Finland: Escamar OY.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078