23948sdkhjf

Vändningen: Nu ökar Coop antalet butiker

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

För första gången på många år kommer antalet Coopbutiker i Sverige att öka i år.

Läs också: Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

– Vi har en plan för nettoetableringar. Det är första gången sedan urminnes tider.

Coops vd Magnus Johansson var både optimistisk och bekymrad på onsdagens KF-stämma.

Det största bekymret för den samlade kooperationen är lönsamheten. KF:s tf vd Anders Dahlquist-Sjöberg visade upp en sammanställning av kooperationens resultat för förra året, där både KF-koncernen med Coop Sverige och CBS, samt konsumentföreningarna ingår.

INDIKATIVT RESULTAT KOOPERATIONEN
  2018 2017
Nettoomsättning, mkr 41 047 40 757
Rörelseresultat, mkr 353 628
Rörelsemarginal, % 0,9 1,5
Årets resultat, mkr 708 1 072

Det sammanslagna resultatet för hela kooperation visar ett blygsamt resultat.

Trots att omsättningen ökat något har rörelsemarginalen sjunkit till under 1 procent.

Läs också: Coop tar över efter Ica i Bålsta – söker butikschef

– Det är ett besvärande glapp, både mot våra lönsamhetsmål och mot konkurrenterna, konstaterade Dahlquist-Sjöberg.

Som jämförelse hade både Axfood och Ica en rörelsemarginal på runt 4 procent, sedan enskilda handlare tagit sin andel av vinsten.

Men det finns också positiva signaler från delar av butiksrörelsen, och en lång rad projekt pågår för att få fart på den kooperativa jätten.

Coops pågående prissänkningar på en stor mängd varor är ett av dem.

Läs också: Nettoomställningen passerar 100-strecket

– Det största hindret för att få en kund att komma in till oss är en uppfattning av vår prisbild, konstaterade Magnus Johansson.

– Vi har en jätteuppgift framför oss. Det kostar enorma mängder pengar att restaurera en prisbild, fortsatte han.

Han tog i sitt anförande också upp att de bästa och lönsammaste butikerna är de som säljer mest färskvaror.

– Och vi har en tradition att sälja mer torrvaror.

Läs också: Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Han var också bekymrad över butikernas generellt låga betyg i kundbemötandet.

– Vårt kundmöte är i bästa fall i linje med snittet i branschen, sade han. Men de butiker som är bra på det, är också de som går bäst.

Ett ambitiöst arbete med att utbilda all butikspersonal i kundbemötande har påbörjats.

Han tog också upp satsningen på onlineförsäljning, ett område där Coop ligger väl med.

– Där växer vi snabbare än marknaden. Men det är långt ifrån tillräckligt. Vi måste vara ännu snabbare om vi ska nå samma marknadsandel som i butikshandeln.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

Butiken beräknas öppna våren 2021.

Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

Matsmart planerar att kränga Paolos-produkter

Har direktkontakt med ägaren av varumärket.

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Deras lokalproducerade pommes har fått nytt liv i dagligvaruhandeln

Green Fries hittade vägen till dagligvaruhandeln via en frysbox på den lokala byvägen.

Nyhetsbrev

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Arkiv

Coop tar över efter Ica i Bålsta – söker butikschef

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

På nytt jobb
Ny Coop-ordförande brinner för det regionala

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Så gör butikerna med Paolos produkter

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Siljans Chark i konkurs

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Ica-butik behöver ny detaljplan: ”Kan tvingas lägga ned annars”

Mathem inviger nytt lager – har fördubblat kapaciteten

De första leveranserna sker i dag.

Handels ordförande föreslås bli LO-bas

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Plus

Experten
Affärschefen om Kvantum: Spretigheten är en styrka

Per Dahl om hur han ska lyfta de 128 Kvantumbutikerna.

På nytt jobb
GS1 petar vd – han blir tillförordnad

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

Framtidstron sjunker inom dagligvaruhandeln

Krönika
Dags att bygga en hållbar tillväxtmotor

Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

Willys till ny handelsplats

Dagligvaruindex: Rekordtillväxt i näthandeln

2

Chefen har ordet
"Vänj er inte – plastpåseskatten är skadlig på flera sätt"

De tar upp kampen efter Gefleortens nedläggning

Så många äldre har hittat till e-handeln

Här får Willys sällskap av Systembolaget

Krönika
”Icas dominans bör ifrågasättas”

Matsmart hittar nya partners i krisen

Kraftigt minskad inflation – men matpriserna ökar

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.188