23948sdkhjf

Vändningen: Nu ökar Coop antalet butiker

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

För första gången på många år kommer antalet Coopbutiker i Sverige att öka i år.

Läs också: Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

– Vi har en plan för nettoetableringar. Det är första gången sedan urminnes tider.

Coops vd Magnus Johansson var både optimistisk och bekymrad på onsdagens KF-stämma.

Det största bekymret för den samlade kooperationen är lönsamheten. KF:s tf vd Anders Dahlquist-Sjöberg visade upp en sammanställning av kooperationens resultat för förra året, där både KF-koncernen med Coop Sverige och CBS, samt konsumentföreningarna ingår.

INDIKATIVT RESULTAT KOOPERATIONEN
  2018 2017
Nettoomsättning, mkr 41 047 40 757
Rörelseresultat, mkr 353 628
Rörelsemarginal, % 0,9 1,5
Årets resultat, mkr 708 1 072

Det sammanslagna resultatet för hela kooperation visar ett blygsamt resultat.

Trots att omsättningen ökat något har rörelsemarginalen sjunkit till under 1 procent.

Läs också: 33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

– Det är ett besvärande glapp, både mot våra lönsamhetsmål och mot konkurrenterna, konstaterade Dahlquist-Sjöberg.

Som jämförelse hade både Axfood och Ica en rörelsemarginal på runt 4 procent, sedan enskilda handlare tagit sin andel av vinsten.

Men det finns också positiva signaler från delar av butiksrörelsen, och en lång rad projekt pågår för att få fart på den kooperativa jätten.

Coops pågående prissänkningar på en stor mängd varor är ett av dem.

Läs också: Klartecken för Coops köp av Netto

– Det största hindret för att få en kund att komma in till oss är en uppfattning av vår prisbild, konstaterade Magnus Johansson.

– Vi har en jätteuppgift framför oss. Det kostar enorma mängder pengar att restaurera en prisbild, fortsatte han.

Han tog i sitt anförande också upp att de bästa och lönsammaste butikerna är de som säljer mest färskvaror.

– Och vi har en tradition att sälja mer torrvaror.

Läs också: Finalisterna i Änglamarkspriset

Han var också bekymrad över butikernas generellt låga betyg i kundbemötandet.

– Vårt kundmöte är i bästa fall i linje med snittet i branschen, sade han. Men de butiker som är bra på det, är också de som går bäst.

Ett ambitiöst arbete med att utbilda all butikspersonal i kundbemötande har påbörjats.

Han tog också upp satsningen på onlineförsäljning, ett område där Coop ligger väl med.

– Där växer vi snabbare än marknaden. Men det är långt ifrån tillräckligt. Vi måste vara ännu snabbare om vi ska nå samma marknadsandel som i butikshandeln.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dagligvaror dag för dag i Almedalen

Coop säljer handelsområde

Finalisterna i Änglamarkspriset

Ica tecknar storavtal med Coor

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Mer dagligvaruhandel planeras i Lidingö centrum

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Uppdaterat: Bombhot mot Maxi var falskt

Avspärrningarna är upphävda och kunder släpps åter in i butiken.

Axfood fimpar engångsgrillarna

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Tesco satsar på små premiumbutiker

1

Till attack mot skatt på plastkassar

Coop-handlare blev Årets företagare

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Då rullas Hemköps nya matmoduler ut

Toppcheferna: ”Därför tatuerade vi in #coopärcoolt”

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Hon är moderator för Retaildagen

På nytt jobb
Ny butikschef på Coop i Ullånger

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Ny skatt på plastpåsar – blir dubbelt så dyra

Ny Kvantum i centrala Stockholm blir pilot för nytt koncept

Handlaren: Butiken ska bli en matdestination.

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Hälften tråkas ut av e-handel

Surtantens lägger ner

Svag månad för dagligvaruhandeln

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Paradiset och Midsona startar företag ihop

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.254