23948sdkhjf

Vändningen: Nu ökar Coop antalet butiker

För första gången på många år kommer antalet Coopbutiker i Sverige att öka i år.

– Vi har en plan för nettoetableringar. Det är första gången sedan urminnes tider.

Coops vd Magnus Johansson var både optimistisk och bekymrad på onsdagens KF-stämma.

Det största bekymret för den samlade kooperationen är lönsamheten. KF:s tf vd Anders Dahlquist-Sjöberg visade upp en sammanställning av kooperationens resultat för förra året, där både KF-koncernen med Coop Sverige och CBS, samt konsumentföreningarna ingår.

INDIKATIVT RESULTAT KOOPERATIONEN
  2018 2017
Nettoomsättning, mkr 41 047 40 757
Rörelseresultat, mkr 353 628
Rörelsemarginal, % 0,9 1,5
Årets resultat, mkr 708 1 072

Det sammanslagna resultatet för hela kooperation visar ett blygsamt resultat.

Trots att omsättningen ökat något har rörelsemarginalen sjunkit till under 1 procent.

– Det är ett besvärande glapp, både mot våra lönsamhetsmål och mot konkurrenterna, konstaterade Dahlquist-Sjöberg.

Som jämförelse hade både Axfood och Ica en rörelsemarginal på runt 4 procent, sedan enskilda handlare tagit sin andel av vinsten.

Men det finns också positiva signaler från delar av butiksrörelsen, och en lång rad projekt pågår för att få fart på den kooperativa jätten.

Coops pågående prissänkningar på en stor mängd varor är ett av dem.

– Det största hindret för att få en kund att komma in till oss är en uppfattning av vår prisbild, konstaterade Magnus Johansson.

– Vi har en jätteuppgift framför oss. Det kostar enorma mängder pengar att restaurera en prisbild, fortsatte han.

Han tog i sitt anförande också upp att de bästa och lönsammaste butikerna är de som säljer mest färskvaror.

– Och vi har en tradition att sälja mer torrvaror.

Han var också bekymrad över butikernas generellt låga betyg i kundbemötandet.

– Vårt kundmöte är i bästa fall i linje med snittet i branschen, sade han. Men de butiker som är bra på det, är också de som går bäst.

Ett ambitiöst arbete med att utbilda all butikspersonal i kundbemötande har påbörjats.

Han tog också upp satsningen på onlineförsäljning, ett område där Coop ligger väl med.

– Där växer vi snabbare än marknaden. Men det är långt ifrån tillräckligt. Vi måste vara ännu snabbare om vi ska nå samma marknadsandel som i butikshandeln.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.157