23948sdkhjf

Vändningen: Nu ökar Coop antalet butiker

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

För första gången på många år kommer antalet Coopbutiker i Sverige att öka i år.

Läs också: Matspars statistik: Här e-handlade kunderna

– Vi har en plan för nettoetableringar. Det är första gången sedan urminnes tider.

Coops vd Magnus Johansson var både optimistisk och bekymrad på onsdagens KF-stämma.

Det största bekymret för den samlade kooperationen är lönsamheten. KF:s tf vd Anders Dahlquist-Sjöberg visade upp en sammanställning av kooperationens resultat för förra året, där både KF-koncernen med Coop Sverige och CBS, samt konsumentföreningarna ingår.

INDIKATIVT RESULTAT KOOPERATIONEN
  2018 2017
Nettoomsättning, mkr 41 047 40 757
Rörelseresultat, mkr 353 628
Rörelsemarginal, % 0,9 1,5
Årets resultat, mkr 708 1 072

Det sammanslagna resultatet för hela kooperation visar ett blygsamt resultat.

Trots att omsättningen ökat något har rörelsemarginalen sjunkit till under 1 procent.

Läs också: Fler butiker börjar med komposterbara påsar

– Det är ett besvärande glapp, både mot våra lönsamhetsmål och mot konkurrenterna, konstaterade Dahlquist-Sjöberg.

Som jämförelse hade både Axfood och Ica en rörelsemarginal på runt 4 procent, sedan enskilda handlare tagit sin andel av vinsten.

Men det finns också positiva signaler från delar av butiksrörelsen, och en lång rad projekt pågår för att få fart på den kooperativa jätten.

Coops pågående prissänkningar på en stor mängd varor är ett av dem.

Läs också: Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

– Det största hindret för att få en kund att komma in till oss är en uppfattning av vår prisbild, konstaterade Magnus Johansson.

– Vi har en jätteuppgift framför oss. Det kostar enorma mängder pengar att restaurera en prisbild, fortsatte han.

Han tog i sitt anförande också upp att de bästa och lönsammaste butikerna är de som säljer mest färskvaror.

– Och vi har en tradition att sälja mer torrvaror.

Läs också: Änglamark tar över efter Coop i hållbarhetstoppen

Han var också bekymrad över butikernas generellt låga betyg i kundbemötandet.

– Vårt kundmöte är i bästa fall i linje med snittet i branschen, sade han. Men de butiker som är bra på det, är också de som går bäst.

Ett ambitiöst arbete med att utbilda all butikspersonal i kundbemötande har påbörjats.

Han tog också upp satsningen på onlineförsäljning, ett område där Coop ligger väl med.

– Där växer vi snabbare än marknaden. Men det är långt ifrån tillräckligt. Vi måste vara ännu snabbare om vi ska nå samma marknadsandel som i butikshandeln.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
6

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Ica-butik har brunnit ned

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Arkiv
Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Katrineholm förbjuder tiggeri

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

City Gross och Jontefonden vann pris

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Slopar buräggen i emv

Plus

Non food kryper närmare maten

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133