23948sdkhjf

City Gross och Jontefonden vann pris

På ett år har City Gross lyckats hjälpa en liten lokal familjeföreteelse att bli en effektiv och nationell välgörenhetsorganisation med fokus på organdonation.

Tack vare kampanjen ”#vänta inte” vann City Gross och Jontefonden tillsammans med Håkansson United och More PR första pris i Gyllene Hjulet i klassen ”Årets Samhällsengagemang” i konkurrens med Loka, Swedbank, Svenska Fotbollförbundet, Friends, Livsmedelshandlarna och Stockholms Central.

– För oss i City Gross-familjen är det givetvis roligt att det här projektet varit så framgångsrikt och nu även uppmärksammas på det här sättet, säger Henrik Weiden, marknads- och e-handelschef på Bergendahls Food.

– Det som en gång började med att personalen i vår butik i Ytterby bestämde sig för att pengarna till deras personalaktiviteter skulle skänkas till en familj, som handlade i butiken och som startat Jontefonden, har nu blivit en nationell välgörenhetsorganisation.

Kampanjen #väntainte hade sin grund i att många är positiva till organdonation men att allt för få har registrerat sig i donationsregistret. Kampanjens syfte var att skapa opinion i frågan, att få fler att ta ställning och att fler drabbade familjer ska få hjälp.

–Genomslaget av kampanjens kraft kan tydligt läsas på antalet nyanmälda till Socialstyrelsens Donationsregister, säger Jontefondens generalsekreterare Gunilla Ivarsson.

Så här lyder juryns motivering:

”På kort tid och med stort personligt engagemang och med små medel har årets vinnare i kategorin Årets samhällsengagemang lyckats skapa en effektiv och nationell välgörenhetsorganisation, som har fått fler av oss att ta ställning. Detta genom ett fantastiskt engagemang av två familjer. Nu behöver vi inte vänta längre.”

Här är kampanjfilmen:

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066