23948sdkhjf

City Gross och Jontefonden vann pris

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

På ett år har City Gross lyckats hjälpa en liten lokal familjeföreteelse att bli en effektiv och nationell välgörenhetsorganisation med fokus på organdonation.

Läs också: Så automatiserar Bergendahls och Ica sina flöden

Tack vare kampanjen ”#vänta inte” vann City Gross och Jontefonden tillsammans med Håkansson United och More PR första pris i Gyllene Hjulet i klassen ”Årets Samhällsengagemang” i konkurrens med Loka, Swedbank, Svenska Fotbollförbundet, Friends, Livsmedelshandlarna och Stockholms Central.

– För oss i City Gross-familjen är det givetvis roligt att det här projektet varit så framgångsrikt och nu även uppmärksammas på det här sättet, säger Henrik Weiden, marknads- och e-handelschef på Bergendahls Food.

– Det som en gång började med att personalen i vår butik i Ytterby bestämde sig för att pengarna till deras personalaktiviteter skulle skänkas till en familj, som handlade i butiken och som startat Jontefonden, har nu blivit en nationell välgörenhetsorganisation.

Kampanjen #väntainte hade sin grund i att många är positiva till organdonation men att allt för få har registrerat sig i donationsregistret. Kampanjens syfte var att skapa opinion i frågan, att få fler att ta ställning och att fler drabbade familjer ska få hjälp.

Läs också: Bergendahls får ny finanschef

–Genomslaget av kampanjens kraft kan tydligt läsas på antalet nyanmälda till Socialstyrelsens Donationsregister, säger Jontefondens generalsekreterare Gunilla Ivarsson.

Så här lyder juryns motivering:

”På kort tid och med stort personligt engagemang och med små medel har årets vinnare i kategorin Årets samhällsengagemang lyckats skapa en effektiv och nationell välgörenhetsorganisation, som har fått fler av oss att ta ställning. Detta genom ett fantastiskt engagemang av två familjer. Nu behöver vi inte vänta längre.”

Här är kampanjfilmen:

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Omstridd delikatess på Stora Coop

Listan: Här är alla finalister i Dagligvarugalan 2019

Se filmen där alla finalister presenteras på Fri Köpenskaps Facebooksida.

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

Arkiv

All time high för Ica på börsen

Aktien rusar till rekordnivåer.

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Viktigaste nyheterna direkt – FK på Messenger

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Dagligvarugalan
I morgon avslöjas alla finalister till Dagligvarugalan

I morgon klockan 9 den 16 augusti presenteras alla finalister i 20 kategorier i Dagligvarugalan 2019 live på Fri Köpenskaps Facebook.

Minskad försäljning för convenience

Icas resultat bättre än väntat – så stor blev ökningen

Debatt: Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

Ica sätter nytt hållbarhetsmål

Klart för ny Coop

Lidls nästa prestigeläge närmar sig

På nytt jobb
Sabis utser affärsområdeschef

Fodi vill expandera – tar in miljoner

Nu når Axfood alla medarbetare

Lanthandeln vann altanstrid

Matpriserna steg under sommaren

Nu kommer panten på brödpåsen

"Halloumiskam" påverkade försäljningen

Tiggeriansökningar i Eskilstuna godkända

Här är Ed Sheeran-ketchupen

Nu tar Willys över Coop

Tyskland ska förbjuda plastkassar

På nytt jobb
Färsk handlare laddad med energi

De vill tillverka "omöjlig" vegetarisk fisk

Netto förlorade nästan 100 miljoner innan köpet

Maxi störst under juli

Carrefour gör brakförlust i Belgien

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142