23948sdkhjf

Anammas kunder slussas till Coop

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Recepten på sajten går direkt till Coops e-handel.

Orkla har sedan några månader startat upp ett samarbete med techbolaget Northfork för att kunna integrera företagets recept med den digitala matkassetjänsten Gastrofy. Det började med Abba och just nu testas tjänsten även med varumärket Anamma.

Läs också: Ny kommunikationschef på Orkla

– Via den nya plattformen har vi gjort våra produkter tillgängliga för inspirerande recept som kan gå direkt vidare till onlinehandel, det gör det helt enkelt enklare för våra konsumenter, säger Patrick Axzell, försäljningsdirektör på Orkla.

För kunden innebär det att när den är inne på Anammas hemsida kan han eller hon läsa olika recept och sedan med några klick lägga en beställning på inte bara Anammas egna produkter utan även alla tillhörande ingredienser.

– Lägger man in flera recept samtidigt så räknas de in tillsammans, så man inte får till exempel 15 kilo morötter. Sen väljer man att gå till kassan och checkar ut, och just nu är det Coop som tar emot ordern, säger Sarah Drangel digital marknadschef på Orkla.

Northfork som tidigare hette Gastrofy men vars plattform behållit namnet har länge samarbetat med Coop som använder sig av deras teknik men Orkla ser gärna att fler kedjor med utvecklad näthandel ansluter sig till plattformen. Eftersom det slutgiltiga köpet sker via butikerna är det alltså inte frågan om direktköp från producenten.

Läs också: Dryck eller veggofärs kan bli årets dagligvara

– Det här är en kanal av många, dagligvaruhandeln står för den betydande delen av vår försäljning men vi ser också en betydande digitalisering och där vill vi vara med och driva. För oss som producent är det en möjlighet att följa konsumenten där de rör sig, säger Patrick Axzell som menar att det samtidigt finns fördelar för handeln att få kunder:

– För återförsäljarna är det en möjlighet att få en kund direktslussad från vår marknadsföringskanal till deras varukorg, även om de inte var den ursprungliga kontakten, säger han.

Orkla har testat plattformen i liten skala fram tills nu men under påskveckan kommer marknadsföringen av tjänsten sätta igång i större skala. Förhoppningen är att alla Orklas varumärken på sikt ska kunna ansluta sig till Gastrofys plattform, en plattform som hela tiden är under utveckling.

– Fördelen med plattformen är att man kan utveckla den när man ser behoven uppstå och det kommer konsumenterna att upptäcka eftersom i liten skala. Det är en fördel med det digitala att man kan se var potential finns och utveckla när det behövs, säger Sarah Drangel.

Mer om: Anamma | Gastrofy | Northfork | Orkla
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Netto-pilot under luppen: Här är prisskillnaden – före och efter Coop

100 produkter har jämförts. Före och efter pilottestet inletts.

Då öppnar ny Stora Coop – 3 000 kvadratmeter

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

Handels stämmer Coop på halv miljon

Dagligvarugalan
De levererar blomster till Dagligvarugalan

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ny citybutik med lanthandelskoncept

Arkiv

Gränshandelsbutik stängs efter storfusk

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Då öppnar Coop Norrbottens nya tillskott

Stort intresse från kedjorna för obemannade Moby Mart

DVI: Augusti stark månad

Han går in i Icas valberedning

Ica Sverige lägger ned Supermarket-butik

På nytt jobb
Från Arla till Svegro

Dagligvarugalan
Förra årets galavinnare om året som gått

Coop Norge testar avancerad butiksrobot

City Gross tar upp kampen om lunchkunderna

Lidl om Coops lågpriskoncept – intressant men inte oroande

3

Krönika
5 miljarder flygblad – är det etiskt?

Här är handlarna som satsar på skotrar

Optimism i dagligvaruhandeln drar upp handelsindex

Dagligvarugalan
Han levererar ekologisk gris till Dagligvarugalan

Sprängattentat mot livsmedelsbutik

Efter Skåneklustret: Hit kommer Lifvs nästa 10 butiker

Plus

Mötet
Bytte dressyrhästen mot egensnickrad butik

På nytt jobb
Axfoods presschef slutar: ”Ska inte mata talgoxar och lösa korsord”

Chefen har ordet
CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

Coop Norrbotten satsar 30 miljoner på butik

De vann årets Livsmedelspris

Astrid och apornas butik i konkurs

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

På nytt jobb
Hon är ny marknads- och regelutvecklare på Krav

Då öppnar Lidls tredje butik i samma stad

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Urban Deli intill Hemköps flaggskepp har lagts ned i smyg

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.657