23948sdkhjf

Anammas kunder slussas till Coop

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Recepten på sajten går direkt till Coops e-handel.

Orkla har sedan några månader startat upp ett samarbete med techbolaget Northfork för att kunna integrera företagets recept med den digitala matkassetjänsten Gastrofy. Det började med Abba och just nu testas tjänsten även med varumärket Anamma.

Läs också: Orklas vd avgår

– Via den nya plattformen har vi gjort våra produkter tillgängliga för inspirerande recept som kan gå direkt vidare till onlinehandel, det gör det helt enkelt enklare för våra konsumenter, säger Patrick Axzell, försäljningsdirektör på Orkla.

För kunden innebär det att när den är inne på Anammas hemsida kan han eller hon läsa olika recept och sedan med några klick lägga en beställning på inte bara Anammas egna produkter utan även alla tillhörande ingredienser.

– Lägger man in flera recept samtidigt så räknas de in tillsammans, så man inte får till exempel 15 kilo morötter. Sen väljer man att gå till kassan och checkar ut, och just nu är det Coop som tar emot ordern, säger Sarah Drangel digital marknadschef på Orkla.

Northfork som tidigare hette Gastrofy men vars plattform behållit namnet har länge samarbetat med Coop som använder sig av deras teknik men Orkla ser gärna att fler kedjor med utvecklad näthandel ansluter sig till plattformen. Eftersom det slutgiltiga köpet sker via butikerna är det alltså inte frågan om direktköp från producenten.

Läs också: Orkla köper svenskt familjeföretag

– Det här är en kanal av många, dagligvaruhandeln står för den betydande delen av vår försäljning men vi ser också en betydande digitalisering och där vill vi vara med och driva. För oss som producent är det en möjlighet att följa konsumenten där de rör sig, säger Patrick Axzell som menar att det samtidigt finns fördelar för handeln att få kunder:

– För återförsäljarna är det en möjlighet att få en kund direktslussad från vår marknadsföringskanal till deras varukorg, även om de inte var den ursprungliga kontakten, säger han.

Orkla har testat plattformen i liten skala fram tills nu men under påskveckan kommer marknadsföringen av tjänsten sätta igång i större skala. Förhoppningen är att alla Orklas varumärken på sikt ska kunna ansluta sig till Gastrofys plattform, en plattform som hela tiden är under utveckling.

– Fördelen med plattformen är att man kan utveckla den när man ser behoven uppstå och det kommer konsumenterna att upptäcka eftersom i liten skala. Det är en fördel med det digitala att man kan se var potential finns och utveckla när det behövs, säger Sarah Drangel.

Mer om: Anamma | Gastrofy | Northfork | Orkla
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-butik har brunnit ned

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

2

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Arkiv
Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Katrineholm förbjuder tiggeri

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

City Gross och Jontefonden vann pris

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Slopar buräggen i emv

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127