23948sdkhjf

Anammas kunder slussas till Coop

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Recepten på sajten går direkt till Coops e-handel.

Orkla har sedan några månader startat upp ett samarbete med techbolaget Northfork för att kunna integrera företagets recept med den digitala matkassetjänsten Gastrofy. Det började med Abba och just nu testas tjänsten även med varumärket Anamma.

Läs också: Ny kommunikationschef på Orkla

– Via den nya plattformen har vi gjort våra produkter tillgängliga för inspirerande recept som kan gå direkt vidare till onlinehandel, det gör det helt enkelt enklare för våra konsumenter, säger Patrick Axzell, försäljningsdirektör på Orkla.

För kunden innebär det att när den är inne på Anammas hemsida kan han eller hon läsa olika recept och sedan med några klick lägga en beställning på inte bara Anammas egna produkter utan även alla tillhörande ingredienser.

– Lägger man in flera recept samtidigt så räknas de in tillsammans, så man inte får till exempel 15 kilo morötter. Sen väljer man att gå till kassan och checkar ut, och just nu är det Coop som tar emot ordern, säger Sarah Drangel digital marknadschef på Orkla.

Northfork som tidigare hette Gastrofy men vars plattform behållit namnet har länge samarbetat med Coop som använder sig av deras teknik men Orkla ser gärna att fler kedjor med utvecklad näthandel ansluter sig till plattformen. Eftersom det slutgiltiga köpet sker via butikerna är det alltså inte frågan om direktköp från producenten.

Läs också: Han går från Spotify till Gastrofy

– Det här är en kanal av många, dagligvaruhandeln står för den betydande delen av vår försäljning men vi ser också en betydande digitalisering och där vill vi vara med och driva. För oss som producent är det en möjlighet att följa konsumenten där de rör sig, säger Patrick Axzell som menar att det samtidigt finns fördelar för handeln att få kunder:

– För återförsäljarna är det en möjlighet att få en kund direktslussad från vår marknadsföringskanal till deras varukorg, även om de inte var den ursprungliga kontakten, säger han.

Orkla har testat plattformen i liten skala fram tills nu men under påskveckan kommer marknadsföringen av tjänsten sätta igång i större skala. Förhoppningen är att alla Orklas varumärken på sikt ska kunna ansluta sig till Gastrofys plattform, en plattform som hela tiden är under utveckling.

– Fördelen med plattformen är att man kan utveckla den när man ser behoven uppstå och det kommer konsumenterna att upptäcka eftersom i liten skala. Det är en fördel med det digitala att man kan se var potential finns och utveckla när det behövs, säger Sarah Drangel.

Mer om: Anamma | Gastrofy | Northfork | Orkla
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Omstridd delikatess på Stora Coop

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Listan: Här är alla finalister i Dagligvarugalan 2019

Se filmen där alla finalister presenteras på Fri Köpenskaps Facebooksida.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Arkiv

All time high för Ica på börsen

Aktien rusar till rekordnivåer.

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Viktigaste nyheterna direkt – FK på Messenger

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Dagligvarugalan
I morgon avslöjas alla finalister till Dagligvarugalan

I morgon klockan 9 den 16 augusti presenteras alla finalister i 20 kategorier i Dagligvarugalan 2019 live på Fri Köpenskaps Facebook.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Minskad försäljning för convenience

Icas resultat bättre än väntat – så stor blev ökningen

Ica sätter nytt hållbarhetsmål

Debatt: Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

På nytt jobb
Sabis utser affärsområdeschef

Lidls nästa prestigeläge närmar sig

Klart för ny Coop

Nu når Axfood alla medarbetare

Lanthandeln vann altanstrid

Matpriserna steg under sommaren

Fodi vill expandera – tar in miljoner

Nu kommer panten på brödpåsen

"Halloumiskam" påverkade försäljningen

Tiggeriansökningar i Eskilstuna godkända

Här är Ed Sheeran-ketchupen

Nu tar Willys över Coop

Tyskland ska förbjuda plastkassar

På nytt jobb
Färsk handlare laddad med energi

De vill tillverka "omöjlig" vegetarisk fisk

Netto förlorade nästan 100 miljoner innan köpet

Maxi störst under juli

Carrefour gör brakförlust i Belgien

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137